Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Csak a kiválasztottak dolgozhatnak otthonról a NAV-nál, a többség a szabadnapjai kárára maradhat otthon

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) egyik igazgatóságán biztosítottak lennének a feltételek ahhoz, hogy a dolgozók otthonról végezzék a munkájukat a koronavírus idején, eddig azonban főleg csak az osztályvezetőknek és más vezetőknek, továbbá néhány „kiválasztott” alkalmazottnak ajánlották fel, hogy otthonról is dolgozhatnak. A többieknek egyfajta ügyeleti rendszert vezettek be, a dolgozók zömét pedig szabadságra küldték – állítja egy, az adóhivatalnál dolgozó forrásunk.

A neve elhallgatását kérő személy a Mércének elmondta, hogy mindössze hivatali laptopokra vagy az úgynevezett távoli gépelérés funkcióra lenne szükség ahhoz, hogy a NAV szóban forgó igazgatóságán az alkalmazottak átállhassanak home office-ra. Ezek a technikai feltételek többnyire adottak is, eddig azonban még nem ajánlották fel el az otthonról dolgozás lehetőségét – legalábbis nem mindenkinek.

Egyelőre csupán a vezetőknek és a „fontosnak ítélt munkakörök” dolgozóinak engedték meg az otthoni munkavégzést. Az igazgatóságon így egy ügyeleti rendszert vezettek be, a többi dolgozó nagy részét pedig fizetett szabadságra küldték.

Ez a megkülönböztetés már önmagában is vet fel kérdéseket, a Mércének nyilatkozó alkalmazott viszont azt is elmondta, hogy annál az igazgatóságnál, ahol ő dolgozik, a területi vezetők olyan embereknek is megadták a home office lehetőségét, akik se nem vezető beosztásúak, se nem esik a munkakörük a fontosnak ítélt kategóriába.

Valójában tehát inkább úgy tűnik, a területi vezetők egyéni elbírálása határozza meg, ki dolgozhat home office-ban, és kevésbé egy hivatalos szabály.

Mindez pedig több szempontból is problémás. Egyrészt forrásunk elmondása alapján a munkavégzés jellege és feltételei nem indokolják, hogy a többi alkalmazott ne dolgozhasson otthonról, másrészt pedig önmagában is nonszensz, hogy a dolgozóknak nemcsak hogy nem engedik meg az otthoni munkavégzést, de legtöbbjüknek még a szabadnapjaik is rámennek erre a döntésre – hiszen ezeket a napokat alapvetően levonják az éves szabadságkeretből.

De persze, az is tény, hogy egyelőre nincs kijárási tilalom az országban, így valóban nem kötelező minden munkahelyen elrendelni az otthoni munkavégzést.

„Az osztályvezetőknek és attól felfelé eleve jár egy biztonságérzet – a többiek pedig így jártak” – foglalta össze a helyzetet forrásunk.

Hét elején a Mércének nyilatkozó NAV-munkatárs azt mondta, szóba került már a home office lehetősége, de akkor a hivatal még nem engedélyezte szélesebb körben:

„Az a baj, hogy nincsenek konkrétumok a döntésben. Olyan szófordulatok hangzanak el, mint hogy „mindent megteszünk”, „igyekszünk” vagy „reméljük”. És valóban, a lehetőség megvan, csak tényleg el is kellene rendelni. Az megengedhetetlen, hogy beosztástól tegyék függővé az otthoni munkavégzés lehetőségét”.

Forrásunk ezután csütörtökön már arról tájékoztatott, hogy a dolgozók kötelező szabadságolása e hét pénteken lejár, így a vezetőség jelenleg egy rotációs rendszer bevezetésén gondolkozik, amelynek értelmében 2-3 munkanap után 1-2 szabadnapot kellene kivenniük a munkavállalóknak. Hozzátette, mindebből még semmi nem hivatalos, így egyelőre bizonytalanság van azt illetően, hogyan tovább. Fontos látni azonban, hogy ha be is vezetik ezt a váltásos rendszert, az alapprobléma még nem szűnne meg, hiszen a dolgozóknak továbbra is a saját szabadságukkal kellene fizetniük azért, hogy ne mindennap irodai környezetben legyenek a járvány idején.

Az elmúlt napokban többször kerestük a NAV-ot emailben és telefonon azért, hogy reagáljanak a cikkben elhangzó állításokra, ám egyelőre nem érkezett válasz. Amint reagálnak, frissítjük a cikket.

Címlapkép: MTI