Újabb üzemek állnak le a koronavírus egészségügyi és gazdasági hatásai miatt, ezúttal a fertődi, tetőablakokat gyártó Velux és a sopronkövesdi Autoliv autóipari beszállítónál függesztik fel a termelést egyelőre április elejéig, aztán majd meglátjuk meddig – írja a Kisalföld.
A cégek nem tudják értékesíteni termékeiket, mivel mind az építőipar, mind az autóipari cégek termelése radikálisan visszaesett a járvány miatt.
Marsitsné Horváth Mariann, a biztonsági öveket gyártó Autolivnél működő Vasas titkára és a munkavédelmi bizottság elnöke a lapnak elmondta,
„Kétezer-kétszáz dolgozónk három nagy csarnokban látja el a feladatát három műszakban, s ezt az egészségügyi rizikót az ismert veszélyhelyzetben a munkáltató nem vállalhatta, még ha a vállalati higiénés körülmények kifejezetten jónak is mondhatók. A döntést ugyanakkor az is befolyásolta, hogy sorra zárnak be azok az autógyárak, amelyeknek szállítunk, ugyanúgy az Autolivnek alkatrészeket biztosító partnerek is.”
A jelen helyzetben bezáró üzemek jellemzően addig folytatják termelésüket, míg a piac fel tudja venni az előállított terméket, így nem nehéz felfedezni az összefüggést, hogy a magyarországi – és rengeteg európai – autógyárak termelésének felfüggesztése hatással volt a termelés leállítására, mely a szerda esti műszak végétől április 6-ig fog tartani.
A rabszolgatörvénnyel hatályba lépett munkajogi szabályozás kapóra jön a cégnek, tekintve, hogy így többek között a tavaly felhalmozott túlórákat pihentetik le a munkásokkal a munkaidőkeret rendszerében. Mint a lap írja, a munkavállalók fizetést kapnak a leállásra: a tavalyról áthozott szabadságokat fogják kiadni és az idei időarányos szabadsággal, továbbá a távolléti díjnak megfelelő állásidővel oldják meg ezen időszak áthidalását.
A Veluxnál március 29-től két hétre függesztik fel a termelést, miután az építőiparnak nincs szüksége a korábbihoz hasonló volumenben tetőtéri ablakokra, így feltöltötték a raktárkészleteket. A nyolcszáz munkást foglalkoztató gyár leállásában szerepet játszik az alapanyagok beszerzésének nehézkessége is, a magyarországi üzemhez hasonlóan a cég leállítja a napokban több kelet-európai üzemét, a franciaországi gyártás pedig már le is állt.