Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Az EBH olyan postát büntetett, amely az akadálymentesítés miatt még a csengőt sem akarta elérhető magasságba szerelni

Március végi határidővel kötelezi az Egyenlő Bánásmód Hatóság a Magyar Postát arra, hogy elérhetővé tegye szolgáltatását fogyatékkal élő emberek számára is egy magyarországi településen. Az eljárás egy hallás- és mozgássérült, gyerekkora óta elektromos kerekesszékkel közlekedő személy panasza nyomán indult meg, aki tavaly októberben fordult az EBH-hoz, ám addigra már évek óta problémát jelentett számára a postai szolgáltatás igénybevétele. A település nevét az EBH nem hozta nyilvánosságra, a pontos határozat itt olvasható. Az Index információi alapján a postamester a postát egy magánlakásban üzemelteti; a panasztevő pedig hiába kérlelte éveken keresztül, hogy „legyen kedves akadálymentesíttetni a posta épületét”. A kérés nem járt eredménnyel, feljárót sem építettek, de még azt sem sikerült elérni, hogy a csengőt olyan magassába tegyék, hogy azt kerekesszékből el lehessen érni.

„Ennek következtében a kérelmezőnek az udvaron, kerekesszékében ülve kiabálnia kell a postamester nevét és meg kell várnia, amíg a postamester kijön, mert csak így lehetséges számára az ügyintézés”

-áll az EBH határozatában. Olyan esetek is előfordultak, hogy a panasztevő kénytelen volt mások előtt elmondani, milyen ügyet szeretne intézni: ez a készpénzfelvételnél volt a legkényelmetlenebb, ugyanis ilyenkor a PIN-kódját is el kellett mondania a a postamesternek. Ezeket a helyzeteket mindössze úgy tudta elkerülni, ha elutazott a legközelebbi nagyvárosba, ám ez az akadálymentes utazás megszervezése miatt egy egész napos elfoglaltságot jelentett.

„A Magyar Posta jogtanácsosa azzal próbált védekezni az EBH előtt, hogy a szóban forgó településen nem is az állami vállalat nyújtja a postai szolgáltatást, a postamester asszony úgynevezett „postai közreműködő személy”, aki egyéni vállalkozóként, szerződés alapján szolgáltat a saját ingatlanában, annak hozzáférhetővé tétele pedig az ő felelőssége.”

-írja az Index. Az Egyenlő Bánásmód Hatóság viszont arra a következtetésre jutott, hogy a közszolgáltatás nyújtójának így is a Magyar Posta számít, így a felelősség őket terheli. A hatóság szerint emellett a hozzáférhetőség nem függhet attól, hogy hogy a közszolgáltatás nyújtója közreműködőt vett-e igénybe és ha igen, akkor az a közreműködő tudja-e vagy akarja-e vállalni az akadálymentesítést.

Az EBH a postára bízta, március 31-ig pontosan milyen eszközökkel teszi mindenki számára egyenlő eséllyel elérhetővé  a szolgáltatást. A szankció része volt egyébként az ügy nyilvánosságra hozatal is, az EBH ugyanis fontosnak tartotta a nyilvánosság figyelmét felhívni a „közszolgáltatások, így a postai szolgáltatások akadálymentessége biztosításának kötelezettségére”.

Címlapkép: pixabay.com