Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Magyarországon is elkezdhet gyengélkedni az autóipar a koronavírus miatt

Ez a cikk több mint 4 éves.

Néhány héten belül Magyarországon is éreztetheti a hatását a kínai autóalkatrész-gyártók termelésének csökkenése, amely mögött a koronavírus és az azt kísérő egészségügyi-biztonsági intézkedések állnak.

Sok gyártó meghosszabbítja Kínában a holdújévkor egyébként is szokásos ünnepi munkarendjét, jelen állás szerint legalább február 10-éig. Kína 31 tartományából eddig 11-ben jelentették be  a „nem létfontosságú” szektorok szereplői, hogy tovább tart idén a holdújévi „lassú” üzem a munkahelyeken, hogy gátat vessenek a vírus terjedésének.

Vuhan, a koronavírus-járvány kitörésének epicentruma egyben a globális autóipar egyik legfontosabb központja is. Az ázsiai beszállítók, így a kínaiak gyakorlatilag minden nagyvállalatnál ott vannak, így minden autóban vannak olyan alkatrészek és részegységek, amelyek gyártásában közreműködnek kínai cégek. Hamarosan ezért világszerte alkatrészhiány lép fel az autógyáraknál, miután alábbhagyott a termelés a koronavírus-járvány miatt.

„A globális feldolgozóipari beszállítói láncokba Kína nagyon erőteljesen beépült az elmúlt időszakban, és ez alól Magyarország sem kivétel. Egyre kevesebb olyan termék van a világon, amihez nem használnak fel Kínából származó alkatrészeket” – ezt az egyik legnagyobb hazai beszállítócég, a Videoton Holding  társ-vezérigazgatója, Sinkó Ottó nyilatkozta a Portfolio.hu-nak.

Több nagy európai és amerikai autógyártó vezetője is azt jelezte a Financial Timesnak, hogy egy-két héten belül ellátási gondjaik lesznek, a kínai beszállítóik ugyanis leálltak a termeléssel a járvány miatt.

A Hyundai már bejelentette, hogy a termelés egy részét leállította a dél-koreai üzemeiben, és rövid időn belül felfüggeszthetik az összes ottani gyárban a termelést. Az ok, hogy nem érkeznek alkatrészek Kínából, így a koreai cégnél nem tudják a szerelőszalagokat működtetni.

Problémát jelent, hogy az autógyárak hiába állnak szerződésben olyan európai beszállítókkal, mint a Continental vagy a Thyssenkrupp, ezek a cégek nagyon sok mindent Kínában gyártanak, illetve ők is számos alkatrészt kínai beszállítóktól szereznek be.

Hamarosan az elektronikai szektorban, a számítógép- és a mobiltelefon-gyártásban is nehézségek elé néznek a vállalatok, ha nem sikerül újraindítani Kínában a termelést.

A koronavírussal kapcsolatos korábbi írásaink ide kattintva olvashatók.

(via mfor.hu, portfolio.hu, wsws.org)

Címlapkép: MTI/Sóki Tamás