Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Újabb három évig Mészáros Lőrinc cége hízhat a közmédia reklámjain

Újabb három éven át a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Media Services Company (MSC) Magyarország Kft. értékesíti a közmédia reklámidejét és reklámfelületeit -erre Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő hívta fel a figyelmet szombaton egy Facebook-bejegyzésben.

Ez erről szóló szerződést 2019 utolsó napján írták alá a felek.

Hadházy rámutat, hogy 2018-ban a közmédia annak ellenére volt veszteséges, hogy rekordmértékű támogatással tömték ki, és még reklámbevételei is voltak/vannak.

A közszolgálati média finanszírozásának háromféle modellje van aszerint, hogy „hány lábon áll”, azaz hányféle forrásból gazdálkodhat: közvetlenül a központi költségvetésből származó támogatásból, reklámbevételekből vagy előfizetői díjakból, illetve ennek a háromfajta a forrásnak a különböző kombinációiból.

A magyar közmédia közvetlen állami támogatásból és reklámbevételekből működik: előfizetői (vagy ahogy nálunk hívták: „üzemben tartási”) díj a második Gyurcsány-kormány egy rövid periódusát leszámítva 2002 óta nem létezik Magyarországon.

Ennek ellenére elvileg nem szabadna szűkölködnie a közmédiának: mint azt tavaly júniusban a napi.hu az MTVA eredménykimutatásából kimazsolázta, 2018-ban összesen 98,9 milliárd forint bevétele volt a cégnek, de ez sem volt elég a kiadások fedezésére. Ugyanis kisebb fajta rekordként tavaly 101 milliárd forintot költöttek, így 2,3 milliárd forintos veszteség lett a vége.

Ami a költségvetési pénz, illetve a reklámbevételek arányát illeti: a közmédia összes bevételéből mindössze 7,7 milliárd forint volt kereskedelmi bevétel, pedig 2018-ban a közmédia csatornáin lehetett követni például a téli olimpiát, a labdarúgó világbajnokságot, a Formula-1 teljes idényét és a Bajnokok Ligájának legfontosabb mérkőzéseit.

Az MSC annak az Atmedia nevű cégnek a leányvállalata, amelynek tulajdonosa Mészáros mellett a „Habony Árpád hitelezőjeként” ismertté vált Tombor András. Az Atmedia mára a legnagyobb „sales house” lett, ők értékesítik a legtöbb tévécsatorna – nemcsak a TV2-csoport, hanem az ATV is – reklámidejét.

„Ez egyrészt komoly anyagi hasznot hajt, tavaly több mint egymilliárd forint osztalékot fizetett a cég, de egyéb előnye is van a NER számára: a piaci hirdetéseket is a politikai elvárásoknak megfelelően tudják terelgetni a csatornák közt” – emeli ki Hadházy.

A képviselő arra is rámutat: két közbeszerzést is folytattak le. Az elsőn csak az MSC adott ajánlatot és érvénytelenül zárult, a másodikra pedig – a Közbeszerzési Hatóság engedélyével – csak a Mészáros-féle céget hívták meg.

Címlapkép: MTI/Bruzák Noémi
Olvass tovább!