A legtöbb EU-s országgal ellentétben Magyarországon folyamatosan növekedett az élelmiszerre költött pénz összege az elmúlt 10 évben. Míg az Európai Unióban egy család költségeinek átlagosan 12,1%-át teszi ki az élelmiszer és az alkoholmentes italok, addig Magyarországon ez az arány 18,1%. Ezzel az ötödikek vagyunk Románia, Litvánia, Észtország, Bulgária és Horvátország mögött. A románok messze kilógnak a mezőnyből, az ő pénzüknek átlagosan a 27,2%-a megy el ételre és italra, ez derül ki az Eurostat legfrissebb, 2018-as adataiból.
A lista másik végén a gazdagabb nyugati országok állnak, Nagy-Britanniában például csak 7,8% megy a táplálkozásra. Rajtuk kívül még Írország, Luxemburg és Ausztria van 10% alatt.
Az EU-ban a lakhatás jelenti a legnagyobb kiadást a családoknak, átlagosan 24,02% megy erre. Ez jellemzően az urbanizáltabb nyugati országokban magasabb, ahol lényegesen nagyobb arányban laknak albérletekben az emberek, mint saját lakásban, illetve a skandináv országokban, ahol sokkal nagyobb rezsiköltségekkel kell számolni a hosszabb fűtésszezon miatt. A környékünkön Szlovákia teljesít kifejezetten rosszul, ők a pénzük 27,2%-át a lakhatásukra költik, miközben ez nálunk csak 18,1%.
Az elemzésből kiderül még, hogy szórakozásra a magyaroknak az EU-s átlag alatt marad pénze, alkoholra és dohánytermékekre viszont a fizetésünk nagyobb részét szánjuk, mint a nyugati országok, annak ellenére, hogy ezek a termékek jelentősen olcsóbbak nálunk, mint a centrumban. A magyarok átlagosan több mint a kétszeresét költik dohányra és alkoholra, mint amennyit ruházkodásra, miközben az átlag európai inkább az öltözködésre fordít többet.
Az adatokból az látszik, hogy itthon a hétköznapokban elengedhetetlen dolgok, mint az élelmiszer, vagy az üzemanyag sokkal nagyobb részét viszi el a magyarok bérének, mint egy átlag európainak (Mo. 24,1%, EU 17,9%), az olyan szubjektív jóléthez kapcsolódó kiadásokra, mint a szórakozás, ruházat, bútorok, háztartási cikkek, vagy autóvásárlás pedig jóval kevesebb marad. Egy olyan tétel van, ami nem létszükséglet, az átlaghoz képest mégis több pénzt szánunk rá, ez pedig alkohol és a dohánytermékek.