Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Népszava: a Postától és a Lapkertől kormányközeli médiaholdignhoz kerülhet az újságterjesztés

Egy erős vasárnapi Fidesz-győzelem esetén a Posta megszüntetheti lapterjesztési üzletágát, a kormányközeli médiaholdingba, a KESMA-ba tartozó Mediaworks pedig ebben az esetben létrehoz egy terjesztőcéget, amely monopolhelyzetben mindenhatóvá válhat a terjesztési piacon – írja több, egymástól független forrástól származó információ alapján a Népszava.

A piacon terjedő hírek szerint a Posta mellett az árus terjesztésben megkerülhetetlen Lapker is szabadulna – legalább – a napilapszegmenstől, a kormányközeli lapok terjesztését, helyüket pedig egy  Mediaworks-féle terjesztőcég veheti át, amely – érdemi versenytárs híján – egyszerűen az árszabás mentén hozhatja helyzetbe a Fidesznek kedves lapokat, és lehetetlenítheti el a maradék független print sajtót.

A KESMA 2018-as létrehozáskor már arról szóltak az elemzések, hogy az új gigaholding nemcsak egyszerűen a különböző tartalomszolgáltatási piacokon, hanem a kormányzati szándék szerint olyan kapcsolódó tevékenységek piacain is nagyon erős pozícióba kerülhet, mint a nyomdai szolgáltatások piaca vagy éppen a lapterjesztés. Ennek többek között az is az oka, hogy a print piacon a mai napig jelenlévő független hangokat így próbálják semlegesíteni.

A Népszava kiemeli ezek között a HVG-t és a Magyar Narancsot (előbbivel kapcsolatban megjegyzi, hogy évekkel ezelőtt komolyan felmerült, hogy a Fidesz megszerzi a lapot, és olyan felületként használják majd, amely „elmagyarázza a kormány gazdaságpolitikai lépései mögött húzódó racionális indokokat”, ám mivel ez nem sikerült, B-tervként maradt a Figyelő bekebelezése, ami kudarcos projektté vált). A HVG kapcsán emlékezetes, hogy éppen a Rogán Cecíliát ábrázoló címlapja után a kormányzati érdekcsoportba tartozó Mahir-Cityposter a lappal, hogy többé nem jelenteti meg a hagyományos HVG-hirdetéseket oszlopain.

A Népszava szerint emellett a tervezet lépés az online sajtót is érinti, mégpedig a következőképpen: a 24.hu tulajdonosának, a Central Médiacsoportnak a nyomás alá helyezésére is felhasználják a változtatást. A kiadóhoz ugyanis rengeteg profitábilis nyomtatott heti- és havilap tartozik, és ha a kormányközeli terjesztőcég a nyakába varrna további plusz költségeket, a kormánykritikus 24.hu is nehezebb helyzetbe kerülne.

A lap emlékeztet, hogy mindeközben a nyomdai kapacitások már gyakorlatilag teljes egészében a Mészáros-kör kezében vannak, ami eleve veszélyt jelent a sajtó többi részére nézve – a Magyar Nemzet volt újságíróiból verbuválódott Magyar Hangot például Szlovákiában kell nyomtatni.

A Media1 idén év elején egy cikkben arra mutatott rá, hogy a lapterjesztés jelenlegi rendszere is problémás abból a szempontból, hogy jó néhány újság megvásárlására már most sem igazán biztosítottak a feltételek Budapesten és vidéken egyaránt: körképükben beszámoltak hosszú évek után bezárt népszerű újságosbódékról, az újságos polcokra való kihelyezés trükkjeiről, illetve arról is, hogy egy esetben vidéken a Magyar Hanggal szimpatizáló postás közreműködésére is szükség volt ahhoz, hogy a lap eljusson a retorzióktól félő előfizetőknek.

(Népszava)

Címlapkép: Fotó: MTI / Varga György
Olvass tovább!