Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Több millió menekült gyerek nem részesül oktatásban

Ez a cikk több mint 4 éves.

Az ENSZ Menekültügyi Főbiztossága (UNHCR) szerint a világon regisztrált menekült gyerekeknek kevesebb, mint fele vesz részt a közoktatásban, a felsőoktatásba pedig szinte egyáltalán nem kerülnek be menekültek – írja az Eduline.

A pénteken kiadott jelentés szerint 7,1 millió regisztrált fiatalkorú menekült közül 3,7 millió nem részesül semmilyen oktatásban.

Ráadásul minél idősebbek a gyerekek, annál nagyobb kisebb eséllyel részesülnek oktatásban: a globális 91 százalékos arányhoz képest csupán 63 százalékuk jár elemi iskolába, középiskolába pedig a csupán 24 százalékuk, vagyis kevesebb, mint negyedük jut el – szemben a 84 százalékos globális átlaggal.

Egyetemre pedig a nem menekültek 37 százalékos arányával szemben mindössze három százalékuk jut el, vagyis minimális az esélyük arra, hogy felsőfokú végzettséghez jussanak.

Az oktatásban a nem menekült gyerekek és fiatalok körében is nő a lemorzsolódók aránya az oktatási rendszerben töltött idővel párhuzamosan – jellemzően a rossz anyagi körülmények között élők körében, azonban a menekültek körében többszörös az arányuk.

Filippo Grandi, az UNHCR vezetője elmondta,

„a menekültek az iskolában kaphatnak egy második esélyt. Azzal, hogy nem adjuk meg nekik a lehetőséget, hogy képességeket és tudást építsenek, melyeket a jövőjükbe fektethetnek, cserben hagyjuk a menekülteket.”

A szervezet szerint az elemi és a középfokú oktatáshoz való hozzáférés közötti éles eltérés a menekült-oktatás finanszírozatlanságából fakad, ezért az UNHCR felhívja a kormányzatokat, a magánszektort és az oktatási szervezeteket hogy támogassák anyagilag a kezdeményezést, mely a menekültek középiskolai képzésének beindítását szolgálja.

„Be kell fektetnünk a menekült-oktatásba, vagy megfizethetjük gyerekek egy generációjának a költségeit, akik úgy nőnek fel, hogy képtelenek lesznek önállóan élni, munkát találni és teljes léptékben hozzájárulni közösségeik működéséhez”

– mondta Grandi.

A kezdeményezés iskolák építését, felújítását, valamint tanárok képzését foglalja magában, emellett anyagi támogatást is nyújtanának a családoknak, hogy fedezni tudják gyerekeik iskolába járásának költségeit, mely nélkül adott esetben rá lennének kényszerülve, hogy az iskolás korú gyerek is kivegye a részét a család fenntartásából.

A jelentés emellett kiemeli annak szükségességét, hogy a menekült gyerekek ne különböző magánintézményekben részesüljenek oktatásban, hanem képzésük legyen beágyazva az állami rendszerekbe, hogy olyan elismert képzéshez juthassanak, mellyel később bekerülhetnek a felsőoktatásba.

A felsőoktatási rendszerekkel kapcsolatban javasolja továbbá a szervezet, hogy az oktatási intézmények álljanak realisztikusabban a menekültek felsőoktatásának kérdéséhez, tekintve hogy sokan azért nem folytathatnak tanulmányokat, mert fogadóországaik intézményei nem ismerik el otthon megkezdett tanulmányokat, vagy nem állnak rendelkezésre a menekültek képzettségét részletező papírok.