Kedden folytatódott Tatabányán, a munkaügyi bíróságon annak a szakszervezeti titkárnak a pere, akit év elején indoklás nélkül bocsájtottak el a Suzukitól, épp egy nappal azután, hogy a cég parkolójában szakszervezetet alapítottak.
Mint arról mi is beszámoltunk korábban, idén február 7-én alakult meg az esztergomi Suzuki-gyárban a helyi alapszervezet, titkárt is választottak Szakács Gábor személyében, de a cég – jogilag aggályos módon – még a szakszervezet megalapításáról szóló hivatalos bejelentés előtt kirúgta a megválasztott munkást.
Az ügyet a Vasas Szakszervezeti Szövetség terelte jogi útra, ennek második fordulóját tartották meg tegnap. Dűlőre azonban nem sikerült egyelőre jutni, a fejleményekről Komjáthi Imre, az MSZP alelnöke számolt be videóposztban.
Ahogy azt Komjáthi elmondta: a Suzuki jogi képviselője több kérdésre sem tudott érdemi választ adni a munkaügyi bíróságon, így többek közt arra sem, hogy ki rúgta ki a szakszervezeti titkárt, illetve hogy melyik vezetőnek volt problémája a munkavégzésével.
Komjáthi szerint a Suzuki nem tudja egyértelműen indokolni Szakács Gábor kirúgását,
„ezért erős a gyanúnk, hogy nem volt más bűne, mint hogy élt a magyar törvények adta lehetőséggel és szakszervezetet alapított.”
A per szeptemberben folytatódik, méghozzá tanúk meghallgatásával, Szakács ügyvédje azonban azt kérte, hogy ezen tanúk nevét hallgassák el, „mert félő, hogy őket is elbocsájtják a munkahelyükről.”
Komjáthi videójában azt követelte, hogy a Suzuki tartsa be a magyar törvényeket. Mint mondta:
„A Suzuki a mi autónk, a Suzukiban a mi dolgozóink dolgoznak, de a mi törvényeinket a Suzukinak is kutya kötelessége betartani.”
Az MSZP alelnöke egyben közölte: ha kell, nyomást gyakorolnak a magyar kormányra is, hogy tartassa be a magyar törvényeket a multikkal.
Komjáthi a Mércének megjegyezte: mivel egyelőre úgy tűnik, a Suzuki nem mutatja jelét annak sem, hogy a szakszervezet létezését a gyárban elismerné, ráadásul tartanak attól is, hogy azokat is retorzió érheti, akik már beléptek az alapszervezetbe, ezért további nyomásgyakorló eszközökkel is igyekeznek érvényesíteni a dolgozók érdekeit.
Komjáthi nemrég a Suzuki bejáratához láncolta magát, hogy így tiltakozzon az ellen, hogy a gyárban a hőségriadó ellenére is dolgoztatják a munkavállalókat (amit a Suzuki cáfolt), emellett több alkalommal is részt vett a tiltakozó útlezárásokon is.
Nem ez az egyetlen botrányos ügy, amely a Suzuki nevéhez kapcsolódik az elmúlt időszakban: volt már példa arra is, hogy ellenzéki országgyűlési képviselőket nem engedtek be a gyárba, a szakszervezettel nem akartak tárgyalni, a munkavállalókat pedig elbocsátással fenyegették.
Május végén a Vasas félpályás útlezárással tiltakozott, a szakszervezet képviselői azt tervezték, hogy a gyárból hazafelé tartó dolgozóknak szórólapokat osztogatnak, hogy tájékoztassák őket a lehetőségeikről, illetve arról, hogy hogyan léphet fel a szakszervezet a munkavállalók érdekét képviselve. Ekkor azonban a Suzuki a dolgozókat szállító buszokat inkább egy másik útvonalra terelte át, hogy még véletlenül se fussanak össze a bejárat előtt tiltakozó szakszervezeti tagokkal.
László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke kérdésünkre elmondta: továbbra sem sikerül dűlőre jutniuk a Suzukival. Májusban odáig fajult a helyzet, hogy a szakszervezet képviselőit nem engedték be a gyárba – holott a törvény értelmében erre minden joguk meglett volna.
Nem sokkal később egy tárgyaláson, ahová a Suzuki mindössze az ügyvédeit küldte el, abszurd helyzetbe került a szakszervezet, amikor igazolnia kellett szakszervezet mivoltát (jegyezzük meg gyorsan: a Vasas az egyik legrégebbi, közel 150 éves múltra visszatekintő, és egyben legnagyobb taglétszámú szakszervezet Magyarországon), majd azt is bizonygatniuk kellett, hogy van alapszervezetük a Suzukinál – mindezt úgy, hogy van olyan tagjuk, aki papíron kérte, hogy a tagdíját a fizetéséből a cég utalja át a szakszervezetnek.
„Nem tudom ezt máshogy nevezni, mint hogy packáznak velünk” – mondta a Mércének László Zoltán.
A Vasas alelnöke azonban azt is elmondta: bár egyértelmű, hogy a cég igyekezett megfélemlíteni a dolgozóit, és ezzel eltántorítani őket a szakszervezetbe való belépéstől, mégis azt tapasztalják, hogy egyre többen csatlakoznak az alapszervezethez.
„Azt érezzük, hogy már csak azért is, dacból, dühből lépnek be, vagyis nem sikerül eltántorítani őket” – magyarázta László Zoltán.
Mesterházy Attila (MSZP) országgyűlési képviselő mindeközben írásbeli kérdéssel fordult Varga Mihály nemzetgazdasági miniszterhez:
„Mit tesz a kormány annak érdekében, hogy a Suzuki Zrt. betartsa a hatályos törvényeket, azaz az érdekvédelmi vezetőket beengedje a gyár területére?”
A kérdésre Varga helyett Tállai András, a Pénzügyminisztérium államtitkára válaszolt, csakhogy a válaszban – szokás szerint – nem volt sok köszönet.
„A Kormány jogszabályi szinten biztosítja azokat a garanciákat, amelyek következtében a szakszervezet, illetve annak tisztségviselői a munkavállalói érdekek védelme terén tevékenykedhetnek. E jogok sérelme esetén a jogszabályok tartalmazzák az érintett felek által alkalmazandó jogorvoslati lehetőségeket is, mely alapján a szakszervezetek bíróság előtt kérhetik az általuk vitatott munkáltatói magatartás jogszerűségének vizsgálatát.”
Magyarán a szakszervezetek (melyeknek lehetőségeit épp ez a kormány nyirbálta meg, méghozzá alaposan) oldják meg maguk, küzdjenek a multik ellen, akik akár sorozatosan is törvényt sérthetnek, a kormány pedig még mindezek ellenére is stratégiai partnerként bánik velük.
Hogy miért baj, ha a kormány a külföldi multik érdekeit a magyar dolgozók elé helyezi, arról – többek közt – itt írtunk bővebben.
Komjáthi Imre nyilatkozata itt megnézhető: