24 órás sztrájkba kezdtek tegnap Hollandiában a közlekedési dolgozók, ami meglehetősen nagy felfordulást okozott országszerte, mivel leállt a vasúti, illetve a metró-, a busz-, a villamos- és a hajóközlekedés is – vagyis gyakorlatilag minden. A munkabeszüntetés miatt rengetegen indultak reggel munkába autóval vagy taxival, aminek következtében órási dugó alakult ki az utakon (országosan 520 kilométernyi torlódást mértek a kedd reggeli órákban).
A holland szakszervezetek azt akarják elérni, hogy a közlekedési dolgozók nyugdíjkorhatára 66 év legyen, azt ne lehessen emelni, a nyugdíj összege pedig kövesse az inflációt. A jelenlegi szabályozás azt sem teszi lehetővé, hogy akinek a munkája során valamilyen tartós egészségkárosodása keletkezik, előbb kérhesse a nyugdíjazását.
A kaotikus tömegközlekedés a légi közlekedésre is hatással volt: mivel a Schiphol repülőtér és Amszterdam között 25 darab óránként közlekedő vonat helyett csupán 4 indult el, sok repülőjáratot töröltek, a holland KLM légitársaság pedig felajánlotta utasainak, hogy ingyenesen másik járatra cseréljék a jegyeiket, és azt tanácsolta, csak azok induljanak el a reptérre, akinek halaszthatatlan az utazása.
A közlekedést némileg megkönnyítette, hogy a biciklisek számára megnyitották az Amszterdam belvárosát és a nagyváros északi részét elválasztó IJ folyó alatt található alagutat, amit egyébként normális esetben csak autósok használhatnak, most viszont kizárólag kerékpárosok használhatták.
There is a major public transport strike today, which means no train, tram, bus, or ferry service across the Netherlands.
To retain timely and efficient access to the city, Amsterdam opened the (previously car-only) IJtunnel to bikes and emergency services.
Video @nsdsk_actueel pic.twitter.com/E3jFXvxcOW
— Dutch Cycling Embassy (@Cycling_Embassy) May 28, 2019
Emellett több egyetemen is megváltozatták a vizsgaidőpontokat, mivel tömegközlekedés híján sok hallgató nem jutott el az intézményekig.
Mi a helyzet Magyarországon?
A mozdonyvezetők, kamionsofőrök, forgalmi dolgozók mind olyan munkakörökben dolgoznak, amelyek fokozott egészségügyi kockázatot jelentenek rájuk, épp emiatt Magyarországon a korábbi szabályozás szerint a munkavállalók korkedvezménnyel mehettek nyugdíjba, ezt a lehetőséget azonban 2012-ben eltörölte a kormány. A Magyar Szakszervezet Szövetsége (MASZSZ) szerint a közúti dolgozók kizsigerelése komoly veszélyt hordoz magában:
„Sokszor csak a szerencsén múlik, hogy a túlhajszolt járművezetők nem okoznak tömegbalesetet, mert nem a volán mögött lesznek rosszul, hanem a pihenőidőben, amikor a bennük felhalmozódott feszültség hirtelen fejti ki a hatását, s akár eszméletvesztéssel járó tünetek is mutatkoznak náluk, de rosszabb esetben infarktus végez velük.” – fogalmazott tavaly a MASZSZ.
(Forrás: dutchnews.nl)