Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Megbénította Hollandiát a közlekedési dolgozók sztrájkja

Ez a cikk több mint 5 éves.

24 órás sztrájkba kezdtek tegnap Hollandiában a közlekedési dolgozók, ami meglehetősen nagy felfordulást okozott országszerte, mivel leállt a vasúti, illetve a metró-, a busz-, a villamos- és a hajóközlekedés is – vagyis gyakorlatilag minden. A munkabeszüntetés miatt rengetegen indultak reggel munkába autóval vagy taxival, aminek következtében órási dugó alakult ki az utakon (országosan 520 kilométernyi torlódást mértek a kedd reggeli órákban).

A holland szakszervezetek azt akarják elérni, hogy a közlekedési dolgozók nyugdíjkorhatára 66 év legyen, azt ne lehessen emelni, a nyugdíj összege pedig kövesse az inflációt. A jelenlegi szabályozás azt sem teszi lehetővé, hogy akinek a munkája során valamilyen tartós egészségkárosodása keletkezik, előbb kérhesse a nyugdíjazását.

A kaotikus tömegközlekedés a légi közlekedésre is hatással volt: mivel a Schiphol repülőtér és Amszterdam között 25 darab óránként közlekedő vonat helyett csupán 4 indult el, sok repülőjáratot töröltek, a holland KLM légitársaság pedig felajánlotta utasainak, hogy ingyenesen másik járatra cseréljék a jegyeiket, és azt tanácsolta, csak azok induljanak el a reptérre, akinek halaszthatatlan az utazása.

A közlekedést némileg megkönnyítette, hogy a biciklisek számára megnyitották az Amszterdam belvárosát és a nagyváros északi részét elválasztó IJ folyó alatt található alagutat, amit egyébként normális esetben csak autósok használhatnak, most viszont kizárólag kerékpárosok használhatták.

 

Emellett több egyetemen is megváltozatták a vizsgaidőpontokat, mivel tömegközlekedés híján sok hallgató nem jutott el az intézményekig.

Mi a helyzet Magyarországon?

A mozdonyvezetők, kamionsofőrök, forgalmi dolgozók mind olyan munkakörökben dolgoznak, amelyek fokozott egészségügyi kockázatot jelentenek rájuk, épp emiatt Magyarországon a korábbi szabályozás szerint a munkavállalók korkedvezménnyel mehettek nyugdíjba, ezt a lehetőséget azonban 2012-ben eltörölte a kormány. A Magyar Szakszervezet Szövetsége (MASZSZ) szerint a közúti dolgozók kizsigerelése komoly veszélyt hordoz magában:

„Sokszor csak a szerencsén múlik, hogy a túlhajszolt járművezetők nem okoznak tömegbalesetet, mert nem a volán mögött lesznek rosszul, hanem a pihenőidőben, amikor a bennük felhalmozódott feszültség hirtelen fejti ki a hatását, s akár eszméletvesztéssel járó tünetek is mutatkoznak náluk, de rosszabb esetben infarktus végez velük.” – fogalmazott tavaly a MASZSZ.

(Forrás: dutchnews.nl)

Címlapkép: piaxabay.com