Eredmények 99,98%-os feldolgozottságnál

52,26%
16,21%
9,90%
6,67%
6,42%
Szerzett mandátumot:
Fidesz: 13 (52,26%)
DK: 4 (16,21%)
Momentum: 2 (9,90%)
MSZP-P: 1 (6,67%)
Jobbik: 1 (6,42%)
Nem szerzett mandátumot:
Mi Hazánk: 3,32%
MKKP: 2,62%
LMP: 2,18%

Tarlós, Karácsony és Puzsér is biciklisbarátabb Budapestet ígér, ha megválasztják

Vasárnap tartják meg az évről évre megrendezett I Bike Budapest biciklis felvonulást Budapesten, melynek célja, hogy felhívják a figyelmet arra, hogy a főváros olyan hely is lehetne akár, ahol mindenki szívesen és biztonságban biciklire ülhet.

A szervezők idén új útvonallal és programokkal készülnek: a résztvevők zenés piknikkel indíthatnak, ezután pedig biciklire pattanva olyan helyeken is tekerhetnek majd, ahol még soha azelőtt, és ahol máskor nem is szabad. Átbringáznak több hídon és rakparton, érintik Óbudát, az Alagutat, a Lánchidat, majd az Andrássy úton keresztül érkeznek a Városligetbe, ahol a demonstráció védjegyeként már jól ismert bringaemelés következik.

a demonstráció végén minden résztvevő a magasba emeli a biciklijét. fotó: magyar kerékpárosklub

Az idei önkorányzati választásokra készülve az eseményt szervező Magyar Kerékpárosklub emellett összeállított egy 12+1 pontos kerékpárosbarát fejlesztési tervet is, amit eljuttatott a Budapest főpolgármesteri címéért induló jelöltekhez is.

A biciklisbarát fejlesztéseket elképzeléseik szerint a következő 5 éves ciklusban kellene megvalósítani, hogy Budapesten még kedveltebb és használhatóbb közlekedési forma legyen a kerékpározás.

A 2024-ig szükséges kerékpárosbarát fejlesztések

1. A belváros összekötése a külvárosokkal:

– Dél-Pest és Kőbánya hiányzó kapcsolatainak pótlása kerékpársávval a Baross utcán és az Üllői úton, a Kerepesi út, Jászberényi út, Soroksári út, Kőbányai út, Gyáli út menti fejlesztéssel

– A Hűvösvölgybe vezető kerékpárút modernizálása

– A dunaparti Eurovelo 6 érje el a nyugat-európai szakaszok komfortját, legyen alkalmas a tömeges használatra

2. Épüljön kerékpárút a pesti alsó rakparton!

3. Lánchíd átadása az akadálytalan tömegközlekedés, kerékpáros, gyalogos, motoros közlekedés és taxik számára, kerékpársávval a hídfőkben és a József Attila utcán

4. Kétoldali kerékpársáv a Bajcsy Zsilinszky úton

5. Lakóövezetek tehermentesítése 30-as zónák és lakó-pihenő övezetek kiterjesztésével, forgalomlassító és csillapító módon.

6. Kerékpáros tengely kialakítása a Váci úti irodafolyosón a Nyugati tér és a Duna Plaza között

7. Petőfi-híd felújítása kerékpársávokkal

8. Érjen össze a Bartók Béla út két végén már megépült kerékpársáv!

9. Induljon kerékpártároló-építési program! Új kerékpártárolók a legjobban hiányzó, népszerű úticéloknál, közintézményeknél, tömegközlekedési átszállóhelyeknél. Kisebb bürokráciát és ingyenes köztérhasználatot a lakossági kezdeményezéseknek!

10. Hatékonyabb karbantartást: Több forrást, gyorsabb intézkedést, tartós javításokat a lakossági panaszok kezelésére, kerékpárutak lezárásánál tájékoztatás és terelőutak kijelölése.

11. Népszerűsítés és oktatás: Induljanak pozitív hangvételű szemléletformáló és oktató kampányok, épüljenek új tanpályák gyerekeknek

12. Felhasználóbarát Bubit: Jobb minőségű kerékpárokat, 21. századi ügyintézést, lakossági promóciót, az állomások sűrítését, bővítését kérjük.

+1: Kerékpárral is biztonságos Nagykörutat és Rákóczi utat! Induljon el kerékpárosbaráttá tételük komplex keresztmetszeti újratervezéssel.

Tarlós István, Karácsony Gergely és Puzsér Róbert válaszolt is a megkeresésre. A válaszokból kiderül, mindhárom főpolgármester-jelölt biciklisbarátabbá szeretné alakítani Budapestet a következő években, a megvalósítás terén viszont némileg eltérnek az elképzeléseik.

Tarlós István válaszlevelében azt írja, a folyamatban lévő kötelezettségvállalásainak (M3-as metró, árvízvédelem, BKV járműcserék, Lánchíd és környezete felújítása…) figyelembe vétele mellett továbbra is hajlandóságot mutat a kerékpáros fejlesztések folytatására, az állammal történő költségvetési vita függvényében esetleges gyorsítására is.

Míg Tarlós nem lát reális lehetőséget arra, hogy a Lánchíd a bicikliseké is lehessen, a Petőfi-híd szerinte kaphat kerékpárossávokat.

A MOL Bubi kerékpárokkal kapcsolatban azt írja, személy szerint indokoltnak tartja a teljes kerékpárállomány lecserélését, de ezzel kapcsolatban még a társfinanszírozóval is egyeztetni kell.

A jelenlegi főpolgármester a Kerékpárosklub 12 pontjának többi javaslatát módosítás nélkül támogatja,

és úgy gondolja, az ütemezést közösen kell megtervezniük, illetve egyéb fejlesztésekben is kikérné a Kerékpárosklub szakértőinek véleményét.

Karácsony Gergely főpolgármester-jelölti programjának kiemelt célja a kerékpáros közlekedés támogatása, bővítése Budapesten,

ezért a Kerékpárosklub 12+1 pontjának szellemiségét messzemenőkig támogatja.

De Karácsony még ennél is tovább menne:

„A programom azonban nem csak konkrét projektek megvalósításáról, hanem átfogó elképzelések érvényre juttatásáról szól. Azt is mondhatnám, csalódott lennék, ha 2024-ig csupán a felhívásban megfogalmazott pontok teljesülnének.”

– írja válaszában.

Karácsony főpolgármesteri tervei között szerepel például az első budapesti „bringasztráda-hálózat” kiépítése; a közúti forgalom csillapítása és lassítása a balesetek számának és súlyosságának mérséklé­se céljából; a biciklis forgalom biztosítása az összes Duna-hídon; a MOL Bubi közbringa rendszer felújítása és a BKK-rendszerbe integrálása (Budapest-bérlettel is használható lenne); a kerékpáros infrastruktúra fokozottabb karbantartása, takarítása; kerékpártárolók építése, valamint olyan szolgál­tatások biztosítása, amelyek kényelmesebbé és komfortosab­bá teszik a kerékpározást (pumpák, ivócsapok, szerszámos készletek telepítése).

Puzsér Róbert a közlekedéssel és a programírással foglalkozó kollégái véleményét kérte ki a 12+1 ponttal kapcsolatban, annyit azonban elöljáróban elmondott,

„Személy szerint csak annyit akarok hozzátenni, hogy minden erőmmel azon vagyok, hogy ezt a várost átvezessük a XXI. századba. Ennek része, hogy szakértőkre és civilekre támaszkodom a döntéseknél, része, hogy meg akarom teremteni azt a társadalmi igényt egy olyan városra, ami nem az autókra, hanem az emberekre van optimalizálva, és része az, hogy nem ravaszkodom, a lehető legkevesebb ígéretet próbálom tenni, hogy ezeknek a vállalásoknak legyen súlya és legyen politikai realitása.”

Puzsér szakértőinek válaszából pedig kiderül, „lehetetlen volt, hogy ezzel a csomaggal ne értsünk egyet.”

Csupán a technikai részletek szintjén vannak kisebb különbségek Puzsérék és a Kerékpárosklub elképzelései között, de ezek már nem is a szorosan vett kerékpáros stratégiához tartoznak, így nem is akadályozzák a két program kompatibilitását:

„Mi – nyilván a központi sétálózónát kialakító politika keretében – a Lánchídról száműznénk a belső égésű motorral hajtott motorbicikliket és a robogókat is. A taxik esetében sem a teljesen szabad és ingyenes átjárhatóságban gondolkodunk, de a hozzáférést teljeskörűen nem tiltjuk meg.”

– írják Puzsérék.

Címlapkép: Magyar Kerékpárosklub
Olvass tovább!