Tíz évre hirdettek meg közbeszerzési pályázatot Budapest kilencedik kerülete, azaz Ferencváros parkolóinak üzemeltetésére – ez összesen 8775 (8450 kerületi és 325 fővárosi) parkolóhelyet jelent, és a tízéves időszakra nagyjából tízmilliárd forintos bevételt a győztes pályázónak. Az ügylet körülötti sötét ügyeket a 24.hu göngyölítette fel.
A hírhedt IX. kerületi parkolási bizniszről egyébként ajánljuk minden érdeklődő figyelmébe a 444.hu remek dokumentumfilmjét, melyet az alább lehet megtekinteni:
Miután a parkolást eddig üzemeltető Fer-Park Kft. egyre súlyosabb botrányokba keveredett, a kerület vagyonkezelő cége, a FEV IX Zrt. 2018-ban írta ki a tendert a kerületi parkolás üzemeltetésére Papcsák Ferenc volt zuglói polgármester és fideszes országgyűlési képviselő ügyvédi irodájának levezetésével.
A tenderen négy cég indult, a korábban kirúgott Fer-Park Kft, az M-Bond Kft, a négy cégből álló C-Ware Kft.-SIS Parking Kft.-Városi Parkolás Ellenőrző Kft.-Atlasz Informatikai Kft. konzorcium, valamint a 4Green Parking Zrt. – az első három indulót kizárták, így maradt és nyert a 4Green, mely habár új a piacon, alapítója, Poprády Géza tekintélyes kapcsolati hálóval rendelkezik.
Fazekas Sándor minisztersége idején földművelésügyi államtitkár, majd Mészáros Lőrinc legnagyobb mezőgazdasági cége, a herceghalmi Agrosystem Zrt. vezérigazgatója, valamint egy ideig a tendert előkészítő Papcsák cégtársa volt.
Azonban a 4Green győzelmét bejelentő eredményhirdetéssel egyidőben törölték is a pályázatot. Volt még egy Fidesz-közeli cég a tender résztvevői közül.
Mégpedig a Fideszhez igen jól bekötött neveket, valamint igazi parkolási veteránokat találunk a fent említett, négy cégből álló C-Ware Kft.-SIS Parking Kft.-Városi Parkolás Ellenőrző Kft.-Atlasz Informatikai Kft. konzorciumban.
A C-Ware jelen van Erzsébetvárosban és Zuglóban (ahol, mint tudjuk, veszteséges a parkolás), alapítója és társtulajdonosa pedig az a Kupper András, aki 2010 előtt a Fidesz-érában kipenderített budapesti parkolási cég, a 2010 előtt Ferencvárosban is működő Centrum Parkoló fő tulajdonosa volt.
Habár Erzsébetváros mellett Ferencvárosban maradtak benne az üzletben a Centrum egykori tulajdonosai, Kuppert 2015-ben „kitúrták” – az azóta a kerületből kitúrt – Fer-Park-ból, és a 24.hu cikke szerint „azóta ambicionálja, hogy »visszaszerezze« a IX. kerület feletti fennhatóságot is”.
Kupper érdekeltségébe tartozik részben a Városi Parkolás Ellenőrző Kft. is, melynek az irányítója Marton László, aki 2010 és 2012 között a Civil Biztonsági Kft. vezérigazgatója volt – azután, hogy Pintér Sándor távozott erről a posztról, miniszteri teendői okán. A cég nagyobbik tulajdonosi ága a PFM Holdingon keresztül egyébként a portál szerint egész Tasnádi László volt államtitkárig, Pintér bizalmi emberéig ér.
A SIS Parking szintén kormányközeli a 24 információi szerint – a cég tulajdonosi szálai Szellem Zoltánig vezetnek, aki a kilencvenes években a Fidesz gazdasági hátországának fontos szereplője volt, a cég pedig a tavaly a zuglóihoz hasonlóan veszteséges újbudai parkolási rendszer nyertese volt.
Mivel pedig semmilyen racionális magyarázata nem volt annak, miért törölték a kiírást, melyen a 4Green nyert, gyanítható, hogy az erősemberekkel gazdagon megtűzdelt konzorcium kedvéért tették.
Ez azonban már a Közbeszerzési Hatóságnak is sok volt, így elnöke, Rigó Csaba Balázs hivatalból eljárást indított.
Ennek eredményeképp pedig igencsak rosszul járhatnak az érintett cégek valamint az önkormányzat, mivel mint kiderült, teljesen jogosan zárták ki őket a tenderből – a konzorcium állítólag Hongkongból importált volna parkolóórákat.
És habár a Hongkongból importált parkolóórák a kereskedelmi egyezmények miatt kedvezőbb közbeszerzési pozícióba hozták volna a konzorciumot, ezzel két probléma is felmerül:
- a parkolóórákat szállító cégnek nincs hongkongi telephelye
- az eredeti pályázat elbírálásakor a FEV IX nem kezdeményezett eljárást a konzorcium ellen, csupán érvénytelenítette a pályázatot.
Utóbbit megtette azonban Rigó a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, mely vizsgálatot indít – ennek eredményétől függően pedig az érintett cégeket féltől három évig terjedő időtartamra kizárhatják a közbeszerzési tendereken való részvételből.