Pár héttel ezelőtt mozgatta meg a magyar internetet a 74 éves nő története, aki éppen hazafelé tartott vonattal Budapestről Tápiógyörgyére, mikor a szokásos jegyellenőrzésnél nem tudta felmutatni a nyugdíjas igazolványát, mert otthon hagyta. A kalauz ennek hiányában leszállította, egy fiatal pár azonban visszahúzta induláskor a vonatra, és vettek neki egy jegyet, amivel haza tudott utazni.
A történetet több ezren osztották meg, sajnálatukat kifejezve a néni, és dühüket a MÁV felé, amiért ilyen megtörténhetett (a MÁV egyébként csokival és virággal kért később elnézést). Pár kommentelő azonban próbálta felhívni arra is a figyelmet, hogy a szolgálatot teljesítő kalauzoknak sincs egyszerű dolga ilyen esetekben, hiszen bármikor ellenőrizhetik akár civil ruhás ellenőrök is, akik büntetést róhatnak ki rájuk.
Ezt erősítette meg az RTL Klubnak Bárány Balázs, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete Szolidaritás alelnöke is, aki elmondta, hogy az üzletszabályzat gyakorlatilag tiltja a jegyvizsgálónak azt, hogy méltányosságot gyakoroljon a hasonló helyzetekben.
Mint mondta, folyamatosan ellenőrzik a kalauzokat a vasútnál a MÁV-Start munkatársai, akár civil ruhában is. Korábban volt arra is példa, hogy „az ellenőr vak koldusnak öltözött, szánalmat ébresztett a jegyvizsgálóban, ő vele szemben méltányos volt, és ezért utána felelősségre vonták”. Következményként pedig akár azzal is számolhat a méltányosságon rajta kapott jegyellenőr, hogy elbocsájtják a vasúttól.
A VDSzSz Szolidaritás ezért kezdeményezte a MÁV-nál, hogy változtassanak a szabályokon, és lehetővé váljon, hogy retorziók nélkül, a helyzetet mérlegelve méltányosságot gyakorolhassanak a jegyellenőrök a jövőben a vonatokon. Az RTL megkereste a MÁV-ot is az ügyben, ami azonban csupán annyit válaszolt, hogy a munkavállalóit arra kérik, ügyfélbarát módon kezeljék a vitás helyzeteket.
Korábban mi is beszámoltunk róla, hogy jelentős munkaerőhiány van az állami vasúttársaságnál, közel hétszáz munkavállaló hiányzik több munka, egyes járatok pedig el sem tudnak indulni, kalauz, vagy mozdonyvezető hiányában. A dolgozók emellett a fizetésükkel sem elégedettek, a 2017-ben három évre kötött, átlagosan 30 százalékos béremelés ellenére Halasi Zoltán, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke Fónagy János államtitkárnak szánt levelében azt írta:
„A társasági szintű bértárgyalások – tulajdonosi felhatalmazások hiányában – megrekedtek átlagosan 5 százaléknál, ami a foglalkoztatási helyzet drámai romlásához is vezethet. Ezért munkavállalói oldalról feltétlen indokolt a tulajdonosi oldal mielőbbi bevonása”.
(RTL Klub / Mérce)