Eredménytelenül ért véget az Életre Tervezett Munkavállalók Országos Szakszerveze (ÉTMOSz) miskolci S.E.G Automotive gyárba meghirdetett sztrájkja, miután a sztrájkbizottság, az elmúlt 48 órát értékelve arra a következtetésre jutott, hogy abban a dolgozók nagyobb része nem vett részt.
Ezért, tudomásul véve a kialakult helyzetet, ma este 6-kor a sztrájkot az ÉTMOSz beszüntette.
A szakszervezet vezetői ugyanakkor köszönetüket fejezték ki azoknak a dolgozóknak, akik a munkabeszüntetésben részt vettek.
A sztrájkot az ÉTMOSz jelentős alapbéremelési- és bónuszjuttatási követelésekkel február 13-án hirdette meg, miután eredménytelenül zárultak a céggel folytatott egyeztetések, tárgyalások, és a vállalat vezetői a figyelmeztető sztrájk után sem reagáltak érdemben a követelésekre.
Az ÉtMOSZ alapvetően a Bosch magyarországi gyárainak szakszervezete, de a miskolci üzemet nemrég új, kínai tulajdonos, a Starters, E-Components Generators (SEG) vásárolta meg. A Bosch Elektronika hatvani gyárában a szakszervezet követeléseit a cégvezetés egyébként már elfogadta, így ott az átlagosan évi bruttó 500 ezer forintos cafetéria idén is marad, több szünnap is lesz és biztosítják a lojalitási bónuszt is.
Az azt meghirdető ÉTMOSz viszont a S.E.G.A üzemén belül nem az egyedüli szakszervezet. Az ott ugyancsak jelentős tagsággal rendelkező Vasas Szakszervezeti Szövetség regionális, észak-magyarországi vezetője,
Hajdú Antal viszont korábban éppen a Mércének adott reakciójában úgy vélte, a gyárban uralkodó hangulat jelenleg nem ad lehetőséget sikeres sztrájkakcióra:
„A helyi alapszervezeti vezetők visszajelzései alapján mi nem láttuk a sztrájk előkészítésének szervezésének szakmaiságát csak az indulatot”
Hajdú éppen ezért azt is kinyilvánította, a Vasas helyi vezetése és tagsága végül nem támogatta a sztrájkot. Akkor ugyan még úgy fogalmazott, a résztvevők számát a figyelmeztető sztrájk idején (2-300 fő) sikernek tartja, a sztrájk eredményességében azonban nem bízott.
Vele szemben Janik Tamás, az ÉTMOSz hatvani vezetője ugyancsak pár napja úgy fogalmazott, a vállalat elzárkózó álláspontja, és egyéni szerződéses próbálkozásai jelentik a kihívást, de a hatvani sikeren felbuzdulva, mégis a sztrájk szervezésébe kezdtek.
A mostani, közel 50 órás sztrájk végeztével kiadott rövid közleményben az ÉTMOSz későbbre ígért részletes reakciót.
A G7 nemrégen publikált helyszíni riportjából egyébként az is kiderül, hogy a miskolci, autóalkatrészeket készítő gyár nagyon sok mindenben különbözik például a győri Auditól: itt tipikus északkelet-magyarországi bérszínvonallal, a legtöbb alkalmazott rengeteget dolgozik, sokszor 12 órás műszakokat teljesítenek minimálbéren lévő dolgozók is.