Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Féltik az erdőt az új Duna-hídtól a helyiek, a kormányzat el se ment az egyeztető fórumra

Ez a cikk több mint 5 éves.

Eredetileg a 2024-es budapesti olimpiára tervezte a kormányzat az új Duna-híd átadását, amely Észak-Csepelen át kötöttpályás közlekedéssel, 2×2 sávon kötné össze a budai Galvani utcát és a pesti Illatos utat, majd a Határ út melletti Kiserdőn át az Üllői úti csomópontig vezetne.

„Nemcsak egy új dunai átkelő, hanem lényegében egy új, több mint 7 kilométer hosszú külső körgyűrű épül, a 6-os út beveztő szakaszától a Csepel-szigeten át egészen az Üllői útig, összekötve Dél-Budát, a Csepel-sziget északi csúcsát és Dél-Pestet.”

–  olvasható Tarlós István köszöntője a projektet hirdető weboldalon.

Mivel kiemelt kormányzati beruházásról van szó, fák kivágása nem jelenthet akadályt – ettől tartanak a XIX. kerületi Wekerletelep és a IX. kerületi József Attila Lakótelep között húzódó Kiserdő környékén élők is. Bár a beruházás 2017 őszén leállt, gyakorlatilag semmit sem lehet tudni arról, megvalósul-e valaha: miután a Momentum által kezdeményezett népszavazás elkaszálta a 2024-es budapesti olimpiát, a kormányzat kijelentette, hogy az olimpiára tervezett beruházások akkor is meg fognak valósulni – ha lesz olimpia, ha nem.

Többek közt ezért lett volna hasznos, ha a tegnap megrendezett egyeztető fórumon a meghívott döntéshozók is részt vesznek, azonban csak Mártonffy Miklós, budapesti főépítész jelent meg, aki azt ígérte, közvetíti az kiserdő sorsát szívén viselő Kiserdővédők alternatív tervét. A civil csoport ugyanis egészen részletes tervvel állt elő.

A Galvani híd megépülése 2000 fa kivágásával járna, az úton pedig több mint 30 ezer autó közlekedne naponta. A helyiek ezt a környezeti terhelést szeretnék megakadályozni, így felvázolták a „Van más út” elnevezésű alternatív nyomvonalat.

A csoport attól tart, a későbbiekben mégis megvalósulhat a budapesti olimpia, vele együtt pedig az egész körgyűrű, vagy esetleg csak a híd épülne meg és az erdőt érintő  Határ úti szakasz. Bár az eredeti tervek szerint az út a földbe süllyesztve épülne meg, ez még nem jelent megoldást a zaj- és légszennyezésre, illetve az erdő 15-20 százalékának kiírtására.

A Kiserdővédők elképzelése szerint az alternatív nyomvonal az Illatos úttól a Gyáli út mellett az Ecseri út város felőli részen érhetné el az Üllői utat, így megkerülve az erdőt.

Az alternatív nyomvonal. Forrás: Gajda Péter, Facebook

A fórumon Gajda Péter (MSZP) polgármester hangsúlyozta, az önkormányzatnak egyetlen fontos célja van a lehetséges beruházást illetően:

csökkenteni a Határ út mentén élőket érő por-, zaj- és károsanyag terhelést, ezért minden olyan hivatalos fórumon, ahol a kerület nevében vesz részt, képviselni fogja a Kiserdővédők álláspontját.

Hiller István, Kispest és Pesterzsébet MSZP-s országgyűlési képviselője is kijelentette, hogy támogatja a valós alternatív megoldásokat az eredeti tervvel szemben. Hiller azt ígérte, a jövő héten újra kérdéseket fog feltenni a projektről a Parlamentben.

Pál Tibor (MSZP) ferencvárosi képviselő arról beszélt, hogy Kispestnek és Ferencvárosnak közösen kell kezelnie ezt a problémát, együtt kell támogatniuk egy olyan alternatívát, amely mindkét kerület számára elfogadható. Képviselőtársa, Baranyai Krisztina szerint az erdő védelmében kizárólag lakossági megmozdulással lehet eredményt elérni.

A Kiserdővédők sajnálják, hogy nem történhetett meg az egyeztetés az illetékesekkel, viszont a lakosság körében igencsak nagy népszerűségre tett szert a fórum, ami jól mutatja, hogy sokakat érdekel az erdő sorsa, illetve a környezete: a 120 fős terembe 180-an préselődtek be, a jelenlévők kétharmada pedig aláírta az alternatív nyomvonalat támogató petíciót.

(Kispesti Magazin / Kiserővédők)

Címlapkép: 2024 Budapest, Facebook