Uj Péter főszerkesztő arról beszél egy interjúban, hogy fizetős lesz a 444.hu

A Népszava készített interjút a 444 alapító főszerkesztőjével Uj Péterrel, az interjúban elsősorban a hazai és nemzetközi sajtóviszonyokról esik szó, többek közt arról, hogy a 444 még idén fizetőssé válik.

Uj Péter a Magyar Nemzet újraindítása kapcsán elmondja, Magyarország a régióban élen jár abban, ahogy a sajtótermékek profilját politikai alapon ráncigálják. A magyar médiapiac egyik problémája szerinte az, hogy nincsenek nem politikai alapon befeketető tőkések, a multikat szerinte tudatosan tessékelték ki a magyar médiapiacról. Az újdonság az újságíró szerint az, hogy ma már nem titkolják, hogy a befektető valójában maga a párt.

A korábban az Index.hu főszerkesztőjeként is dolgozó Uj Péter elmondta, hogy már az ő idejében, 2010 körül is volt tartalmi nyomás a legnagyobb internetes hírportálon, és noha „radikális változás nincs az Index hangvételében”, szerinte az Index 9 éves küzdelem után „már az övék”.

„Mindenki látja, milyen cégek, figurák, tulajdonosok jelentek meg az Index körül.(…) Kilenc éve nem tudnak vele mit kezdeni. Nem tudták bedarálni, nem tudták bezárni, csak kínlódnak vele. De az irány egyértelmű, és már nem sok lehet hátra.”

Az RTL Kub kapcsán Uj Péter arról beszélt, hogy a tévére veszélyt jelent, hogy  reklámpiac teljesen politikai piac lett, a költések fele állami vagy politikai, és ha a cég veszteségessé válik, akkor az RTL is bajban lesz.

A főszerkesztő ez után arról beszél, hogy a független onlájn újságok is nehéz helyzetben vannak, és a 444.hu – szerinte több jelentős független sajtótermék mellett – még az idén „fizetőssé” válik:

„az idei év nálunk is nagyon komoly lesz, mert fizetőssé fogunk válni, így az lesz a helyzet, hogy ott lesz a kormánymédia a maga fél-, vagy álhíreivel a másik oldalon pedig zárt tartalmak lesznek – mert szinte biztos, hogy a HVG is fizetős lesz valahogyan, és nem tudom, a 24.hu még meddig tudja tartani magát. A magazin típusú tartalmak már ott is előfizetésesek lesznek. De ez nem csak a politika által megtépázott magyar sajtópiac nyűge, nemzetközi trend.”

Azt is elmondja, tavaly volt először, hogy nem sikerült annyi bevételre szert tenni, mint amennyi az üzleti tervben szerepelt, mert „beszakadtak a reklámköltések”. Ennek egyrészt az az oka, hogy vannak, akik nem akarnak politikai hírek mellett hirdetni, mások pedig félnek, hogy a 444-nél való hirdetéssel nem kívánt következményeknek teszik ki magukat. A főszerkesztő szerint a fizetőssé válással csökkenni fog a közel félmilliós napi olvasótáboruk, de  abban bízik, nem veszítenek sok olvasót.

Az internetes médiatartalmak fizetőssé tételére a nemzetközi piacon több modell létezik: van, ahol csak egyes tartalmak kerülnek „paywall” mögé, van, ahol minden tartalomhoz előfizetés szükséges. A 444.hu-t megkérdeztük, ők milyen modellre állnak rá, ha válaszolnak, frissítjük a cikket.

(Népszava)
Olvass tovább!