Az EMMI szerint nem is érinti a rabszolgatörvény a sztrájkra készülő pedagógusokat

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) január 11-én sztrájkbizottságot alakított, erről Orbán Viktort is értesítették levélben, amelyben 12 pontos sztrájkköveteléseiket is ismertették.

Ezek után a sztrájktörvény értelmében öt napon belül a kormánynak ki kellett volna jelölnie a saját képviselőit, akiket delegál a sztrájktárgyalásokra, ez azonban mindeddig példátlan módon nem történt meg, tulajdonképpen megsértve ezzel a sztrájktörvény vonatkozó pontját.

A PDSZ néhány órája közzétett Facebook-posztja szerint végül mégsem maradtak válasz nélkül, az viszont tény, hogy kissé megkésett, és ahogy ők fogalmaznak „egészen elképesztő, mondhatni szürreális” a köznevelésért felelős helyettes államtitkártól érkező levél.

Maruzsa válaszában arról tájékoztatja a szakszervezetet, hogy

„a tárca lehetőséget biztosít arra, hogy bekapcsolódjanak a már jelenleg is zajló sztrájktárgyalásokba”.

A probléma csak az, hogy a PDSZ ezt most tudta meg a levélből:

„Maruzsa doktor egy különös – nem tudni, kivel és milyen követelésekről folytatott – sztrájkbizottsági egyeztetésbe vonná be a PDSZ-t, teljességgel figyelmen kívül hagyva a sztrájkról szóló 1989. évi VII. törvényt.”

– írják.

A helyettes államtitkár emellett arra kéri a szakszervezetet, hogy fejtse ki, a felsorolt 12 pontos általános követelés mennyiben érinti a feladataikat a pedagógus életpálya alatt ellátó pedagógusokat,

„álláspontunk szerint ugyanis rögtön az első pontban felsorolt munka törvénykönyve módosítása semmiféle formában nem érinti a kollégákat.”

– írja.

A PDSZ erre így reagál:

„Nem akarjuk elhinni, hogy a területért felelős helyettes államtitkár nincs tisztában azzal, hogy a munka törvénykönyvének rendkívüli munkaidőre és ezen belül az ún. „önként vállalt” túlmunkára vonatkozó rendelkezései igenis vonatkoznak a közoktatásban dolgozókra”,

ráadásul a PDSZ-nek nem csak pedagógusok, hanem ügyviteli és techniaki dolgozók is tagjai – emlékeztet a szakszervezet.

Maruzsa levele utolsó soraiban felszólítja a PDSZ-t, hogy mutassa be a reprezentativitására és a sztrájkhajlandóság támogatottságára vonatkozó anyagaikat, a szakszervezet szerint viszont ehhez semmiféle jogosultsággal nem rendelkezik a helyettes államtitkár.

„Amennyiben Maruzsa Zoltán belép a PDSZ-be, ennek persze nem lesz akadálya, addig azonban be kell érnie azokkal az információkkal, amelyeket időről időre adunk a közvélemény számára.”

–  írják.

A Pénzcentrum ma megjelent riportjából tökéletesen tükröződik, mi a magyar pedagógusok legnagyobb problémája:

az iskolai elfoglaltságok nagyjából heti 65 óra munkát jelentenek egy pedagógusnak, de az ezért kapott fizetésből a többségük nem vagy csak nehezen tud megélni, ezért másodállást és a magánórákat is vállalnak.

De másodállást sem könnyű vállalni, mert ha valamelyik kolléga beteg lesz, aznap reggel rendelik el a helyettesítést, illetve a hétvégi kirándulások és délutáni programok sem könnyítik meg a helyzetüket. Sokan fontolgatják, hogy elhagyják a pályát, mivel több diplomával és sok év tapasztalattal a hátuk mögött megalázóan keveset keresnek.

A pedagógusok általános követelései:

  1. Vonják vissza a rabszolgatörvényt, legyen egyeztetés a munka törvénykönyvének munkavállalóbarát módosítása érdekében!
  2. Rendezzék a közalkalmazotti illetménytáblát! Biztosítson valódi előmenetelt a közalkalmazottak számára!
  3. Jogszabályban biztosítsák a járulékmentes béren kívüli juttatások lehetőségét! A többletmunkáért járó ellenértéket minden esetben fizessék ki!
  4. Ez egyértelműen legyen szabályozott a munka törvénykönyvében, és egyéb, ágazati, valamint jogállási törvényekben, rendeletekben!
  5. Legyen a minimálbérhez kötött, azaz a minimálbér meghatározott százalékával kifejezett diplomás bérminimum!
  6. Követeljük a sztrájktörvény módosítását, a sztrájkjog gyakorolhatóságának biztosítását! Korrekt érdekegyeztetést!
  7. Vegye komolyan a kormány a munkáltatókkal és a szakszervezetekkel folytatott tárgyalásokat!
  8. Érdemi, rendszeres érdekegyeztetésre alkalmas fórumokat kell létrehozni és működtetni!

Ágazati követelések:

  1. A pedagógus-illetmények számítási alapja ismét a mindenkori minimálbér legyen!
  2. Állítsák vissza a pedagógusok közoktatási törvény szerinti kötelező óraszámát, a helyettesítést, túlórákat pedig fizessék ki!
  3. Csökkenjen a diákok és a pedagógusok munkaterhelése!
  4. Kezdődjön meg a pedagógus-előmeneteli rendszer módosításáról szóló szakmai vita!
  5. Állítsák vissza az intézmények gazdasági és szervezeti autonómiáját!
Címlapkép: Szűcs Tamás, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke sajtótájékoztatót tart az Emberi Erõforrások Minisztériumának (Emmi) Oktatásért Felelõs Államtitkársága elõtt 2018. április 20-án. Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt
Olvass tovább!