Interjút adott ma reggel a Klubrádiónak a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke, Szűcs Tamás.
Az elnök szerint valójában akár harmadával is kevesebb lehet a tanár a hazai iskolákban, mint amennyire szükség lenne az oktatási intézmények kedvező működéséhez. Mindez persze felveti a kérdést, vajon az oktatási kormányzat miért tagadja folyamatosan, hogy pedagógushiány lenne az országban?
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az általános és középiskolákban dolgozó pedagógusok száma 2017-ben több mint 121 ezer volt. Emellett viszont még a hivatalos kimutatás szerint is van legalább 1300 betöltetlen tanári állás.
A PDSZ elnöke szerint jelenleg különösen nagy hiány van gyógypedagógusokból és a természettudományos tárgyak oktatóiból. Ezt egyébként korábban félszavakkal megerősítette a pedagógushiányt korábban kategorikusan tagadó Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke is.
Szűcs Tamás rámutatott arra, hogy valójában egy ügyes (ám egyben rendkívül kizsákmányoló) gyakorlat „tünteti” el a valós pedagógushiányt.
A PDSZ elnöke szerint ugyanis sok tankerületben a vonatkozó rendelettel ellentétben nem heti 22, hanem 26 órával számolnak egy tanár esetében, az átlagos csoportlétszám helyett pedig a maximálissal, emellett az intézmények fenntartói ingyen túlórákat is elrendelhetnek különböző indokokkal.
Ez természetesen papíron azt jelenti, hogy lehet kommunikálni a pedagógusok elégséges létszámáról – csakhogy a valóságban csupán annyi történik, hogy egy pedagógus többet dolgozik, ráadásul a munkája egy részéért nem kap pénzt.
Ha viszont a valós adatokkal számolnának, rögvest kiderülne, hogy nincs elég tanár, és az is, hogy az oktatási intézmények egyáltalán nem működnek kedvezően. Végső soron pedig mindez természetesen a gyerekeken is csattan, akiket túlterhelt és frusztrált tanárok tanítanak.
Megéri trükközni a számokkal ilyen áron?