Hamarosan sor kerülhet az egykori jugoszláv vezető, Josip Broz Tito luxusjachtjának megsemmisítésére – számolt be kedden a Reuters.
Jugoszlávia szétesése után a szerbiai, majd a montenegrói adófizetők nyögték Tito jachtjának fenntartási költségeit, mára azonban olyannyira az enyészetté vált a szebb napokat látott hajó, hogy a kis balkáni állam nagyon szeretne tőle megszabadulni. 2017-ben árverésre bocsátották a hajózásra már akkor is alkalmatlan vízi járművet, a kikiáltási ár 80 ezer euró volt. A legfrissebb hírek szerint eddig nem jelentkezett vevő, így a jacht valószínűleg hamarosan a bontóban végzi.
Nekadašnja Titova jahta „Jadranka„, izgrađena u brodogradilištu u Kraljevici 1977, oglašena suvišnom za potrebe državnih organa Crne Gore. Biće ponuđena na prodaju putem javnog oglašavanja, po početnoj ciijeni, na osnovu procjene vještaka, od 80.000 €. pic.twitter.com/bQPHN2EXc6
— Vlada Crne Gore (@VladaCG) 2017. november 16.
A Jadranka nevet viselő, szebb napjain igencsak impozáns hajó 1977-ben futott ki először a tengerre a mai Horvátország területén, Rijeka mellett fekvő Kraljevica kikötőjéből. Korának egyik igazi csúcsmodellje volt, elég, ha arra gondolunk, hogy 25 csomós végsebességre is képes volt.
Összehasonlításképp: a Mészáros Lőrinc által idén nyáron szintén Rijeka környékén használt 2015-ös Benetti Crystal 140-es maximum 15 csomóra tud felgyorsulni.
Na persze, az igazsághoz hozzátartozik, hogy a Lady Mrd hosszabb, szélesebb, és háromszor nehezebb, mint Tito Jadrankája. A marsall hajója
Akárcsak a NER esetében, a Tito-rezsim idején is kiemelt reprezentatív funkciót töltöttek be a jachtok : a marsall nem ritkán a Jadranka fedélzetén bonyolított fontos diplomáciai tárgyalásokat. (A feljegyzések szerint 1954-ben egy Jadranka nevű jachton fogadta Haile Selassie etióp császárt – egyébként ugyanabban az Opatijában, ahol Mészárost és társai találkozóját is lencsevégre kapta az Átlátszó –, ez azonban minden bizonnyal a most bontásra váró jármű elődje lehetett, hiszen utóbbi csak 1977-ben épült meg.)
A hajós körutak egyúttal a nyugati örömökben való tobzódást is jelentették a marsall számára: ilyeneken látta vendégül többek között Richard Burtont, Elizabeth Taylort vagy Sophia Lorent.
A Jadranka nemcsak Tito 1980 bekövetkezett halála után, de egészen Szerbia és Montenegró 2006-os különválásáig szolgálatban maradt. Minden jugoszláv utódállamra maradt valami a titói hagyatékból, Montenegróra javarészt jachtok jutottak. Nem a Jadranka volt ugyanis az egyetlen megörökölt hajó: a Primorka nevű jachtot azonban még menthető állapotában 2007-ben sikeresen eladta az állam 104 ezer euróért egy magántulajdonosnak. A marsall egykori zászlóshajója, „úszó hivatala”, a Galeb (Sirály) a horvátoké lett, és bár nagyon sokáig úgy tűnt, végleg odarozsdál Rijeka kikötőjébe, most úgy néz ki, a Jadrankával ellentétben sikerül megmenteni, és a tervek szerint múzeumként fog funkcionálni.
Jelenleg a montenegrói Bar öbölben vesztegel az állam mostohagyermekévé vált vízi jármű. 2017 óta szárazdokkban van, és álcaháló fedi, mivel egy vizsgálat megállapította, hogy az állapota már nem teszi lehetővé, hogy újra kifusson.