Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Jordán Tamás listát szeretne arról, kik a klasszikus magyar írók, hogy színháza teljesíteni tudja a kormányzati elvárásokat

Ez a cikk több mint 5 éves.

A szombathelyi Weöres Sándor Színház tavaly viszontagságos módon újraválasztott igazgatója, Jordán Tamás kijelentette, hogy megpróbálja teljesíteni a fideszes vezetőségű közgyűlési bizottság arra vonatkozó kérését, hogy színháza játsszon több magyar klasszikust a kortárs szerzők művei mellett, csak ehhez szüksége lenne az önkormányzattól egy listára, hogy ki számít pontosan klasszikusnak.

„Kit tartunk klasszikusnak? Szép Ernő klasszikus-e, Szomory klasszikus-e, akik már nem élnek? Általában arra szoktak gondolni, hogy Az ember tragédiája, Bánk Bán, Csongor és Tünde. Karinthy is egy klasszikus. Csurka is egy klasszikus. Nagyszerű Csurka darabok vannak, amiből nem egy időszerű is”

idézi az Átlátszó.hu Jordán felszólalását a szeptember 13-i szombathelyi közgyűlésről.

Az Átlátszó szerint a közgyűlést előkészítő és a kultúráért is felelős Jogi és Társadalmi Ügyek Bizottságának vezetője, Dr. Takátsné Dr. Tenki Mária a gyűlésen felvetette, hogy

a kortárs magyar szerzők műveinek bemutatása mellett több figyelmet kellene szentelni a klasszikusoknak is, de a fideszes képviselő arra még Jordán kérdése után sem adott választ, hogy klasszikusok alatt pontosan kikre gondolt.

Takátsné az Átlátszónak elmondta, azért nem foglalt állást a kérdésben, mert ez szakmai kérdés, tehát nem rá tartozik. Annak ellenére, hogy tavaly még azt állította, bizottsága szoros szakmai felügyeletet végez majd a színház munkája fölött, „ellátogat majd ellenőrzés céljából a próbákra és az előadásokra, és elbeszélget a színészekkel”.

Emlékezetes, hogy a 2008 óta a Weöres Sándor Színház élén álló Jordán Tamásnak milyen nehézségek árán sikerült csak meghosszabbítania pozícióját 2017 elején: rajta kívül csak Dér András filmrendező adott be pályázatot a színházigazgatói posztra (többek közt Vidnyánszky Attila és Eperjes Károly támogatásával), de Dér pályázatát visszavonta, miután azt a nyugat.hu kiszivárogtatta. Ennek ellenére a szombathelyi önkormányzat szakmai bizottsága továbbra sem támogatta az egyetlen induló, Jordán Tamás pályázatát, miközben újraválasztásáért „tízezer fős Facebook-csoport is alakult, kiálltak mellette a Nemzet Színészei, Pintér Béla és társulata, az Örkény Színház és a székesfehérvári Vörösmarty Színház társulata is” – írta a 444.hu. A közgyűlés hosszas huzavona után végül mégis meghosszabbította Jordán szerződését, előbb csak egy évre, majd 2021. január 31-ig.

Dr. Takátsné Dr. Tenki Mária képviselő felvetése a szombathelyi színház repertoárjával kapcsolatban szépen illeszkedik a kormány legfrissebb kulturális iránymutatásába: Szakács Árpád a Magyar Időkben  megjelenő, „Kinek a kulturális diktatúrája?” című sorozatának legújabb darabjában arról írt, hogy „Van-e szerepe a magyar identitás erősítésében az előadó-művészetnek? Vagy kell-e hogy legyen? Merthogy volt, az vitathatatlan.

Felelőssége-e a magyar kulturális igazgatásnak, hogy érvényre juttassa a klasszikus magyar kultúra színpadi megjelenítését? Továbbá a színházaknak milyen arányban kellene bemutatniuk a klasszikus magyar műveket és kortárs magyar munkákat? Rá vagyunk-e szorulva arra, hogy norvég, holland, dán, amerikai stb. kozmopolita műveket hozzunk be nagy arányban a magyar kulturális életbe?”

Jordán Tamás az Átlátszónak elmondta, hogy „az elnökasszony kívánságát tudomásul vette és megpróbálja teljesíteni. Ám jó lenne, ha kapnának egy listát, arról, hogy mi számít klasszikus magyar darabnak, az emberek többségének ugyanis a Csongor és Tünde, a Bánk Bán és az Ember Tragédiája ki is meríti ezt a kategóriát.”

Címlapkép forrása: Wikimedia Commons, Stekovics Gáspár