Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Katolikus közösség kéri a kormányt, hogy ne erőltesse rá a diákokra a honvédelmi ismereteket

Ez a cikk több mint 6 éves.

Szeptember elsejétől felmenő rendszerben tanítanak az iskolákban honvédelmi alapismereteket.

A tantárgy kerettanterve alapján „alaki felkészítéssel” kezdődik, amelyben a következők szerepelnek elsajátítandó ismeretekként: Vigyázz!, Pihenj! parancsokra történő szabályos tevékenység, fordulatok állóhelyben, a tiszteletadás módozatai, a jelentés, jelentkezés legfontosabb szabályai. Majd némi hadtörténelem következik, ezután pedig jöhetnek a „túlélési ismeretek” és a „táborozástechnika”, a lőelmélet és a katonai testnevelés, később pedig esik szó a globalizációról és a terrorizmusról is.

A honvédelmi alapismeretek beszuszakolása az amúgy is jelentősen túlterhelt diákok órarendjébe viszonylag nagy szakmai felháborodást szült (Vekerdy Tamás például merő ostobaságnak nevezte), ám – ahogy ez a kormány oktatáspolitikájától már megszokott – a kritika teljes figyelmen kívül hagyása mellett vezették be az új tantárgyat.

És itt kapcsolódik be a Bokor Bázisközösség a történetbe, a hazánkban közel félévszázados múltra visszatekintő, az erőszakmentességet üzenetei fő sodrába emelő katolikus közösség a minap nyílt levélben üzent a magyar kormánynak, amelyben arra kéri a döntéshozókat, hogy vonják ki az iskolákból a programot.

A Bulányi György piarista pap által alapított közösség nyílt levele – főleg egy egyházi közösségtől szokatlan módon – erőteljes hangvételű, többek közt olyan megállapításokat tartalmaz:

„Elfogadhatatlannak tartjuk, hogy magyar középiskolák falai között szeptembertől nyílt és tervszerű katonai propaganda zajlik!”

A közösség álláspontja szerint a középiskolás életszakaszban, amikor a fiatalok a legnyitottabbak, de legbefolyásolhatóbbak is, a kadétprogram tartalmával ellentétben inkább a helyes önismeretre, empátiára, konfliktuskezelésre, erőszakmentes kommunikációra kellene motiválni és tanítani őket.

Mint írják:

„Hitünk szerint ezek biztosítanák az igazi hazaszeretetet is, melynek következtében felelős, dönteni képes, gondolkodó, mások szükségleteire figyelni tudó felnőtt emberek kerülnének ki a középiskoláinkból.”

A nyílt levél legerősebb állítása pedig a következő:

„Országunknak is az lenne jó, ha lelkiismeretükre hallgató és nem a parancsra cselekvés szokásrendszerét elsajátító fiataljaink lennének. A parancsuralmi rendszerek már rengeteg borzalmat okoztak a világban.”

Mindezek miatt a közösség fontosnak gondolja, hogy a gyerekeket magyar identitástudatra és hazaszeretetre neveljék, ám elutasítják, hogy „egyenlőségjelet tegyenek a hazaszeretet és a haza erőszakra épülő védelme közé.” Ezért javasolják az oktatási intézményekben az erőszakmentes konfliktuskezelés oktatásának bevezetését és arra kérik a magyar kormányt, hogy gondolja át a Honvéd Kadét Program iskolákból való kivonásának lehetőségét.

A Bokor Bázisközösség tagjai a 70-es, 80-as években többek közt azáltal híresültek el, hogy megtagadták a fegyveres sorkatonai szolgálatot, vállalva az ezért több évi börtönt is.

A nyílt levél teljes terjedelmében itt olvasható.

A címlapkép forrása: Kormányportál.