112 orvos mondta fel „önkéntes túlmunkára” vonatkozó szerződését az észak-pesti Honvédkórházban, értesült a Népszava. A sürgősségi centrumban dolgozó szakorvosoktól a kórház vezetése júniusban megvonta ezekre a túlórákra járó pénzt, ezt elégelték most meg.
Volt olyan szakorvos is, akinek a lépés 100,000 forint mínuszt jelentett, de sokan estek el több tízezer forint túlórapénztől.
Így összesen több, mint száz aneszteziológus és traumatológus eshet ki a beosztásból, és kétségessé válhat, hogy a sürgősségi osztály szeptembertől egyáltalán működőképes lehet-e.
Az érintettek a napilap értesülései szerint hosszú, folyamatos egyeztetésben álltak a kórház vezetésével, de máig nem sikerült megegyezniük. Így az eddig a túlórákkal bevettnek számító 60 óra helyett a következő hónap elejétől már csak 48 órát fognak dolgozni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az orvosok csak a heti maximum 40 órát és az ezen felül kötelezően személyenként elrendelhető heti 8 óra gyógyítást vállalják, de a 12 óra „önkéntes munkát” a továbbiakban már nem.
Az önkéntes keret főleg azért fontos a magyar egészségügy irányítóinak, mert továbbra is egyre súlyosbodó szakemberhiánnyal néznek szembe a kórházak.
A helyzet rendezetlensége a Honvédkórházban most kétségessé tette, képes lesz-e a vezetőség az előre tervezett műtétek szokásos rendjét fenntartani.
A Népszavának nyilatkozó egészségügyi szakértők kiemelték, traumatológus szakorvost ma Magyarországon nagyon nehéz pótolni, van olyan egészségügyi intézmény, amely képes egy 8 órás ügyeletért 150 ezer forintot is kifizetni, de záros határidőn belül őket sem lehet mozgósítani, különösen 112 orvos egységes fellépése esetén. Ilyen helyzetben még az ügyeleti rendszer fenntartása is kétségessé válhat – húzták alá.
A Népszava kereste a kórházat fenntartó Honvédelmi Minisztérium sajtóosztályát az iránt érdeklődve, mennyi pénzt vontak el pontosan az orvosoktól, miért nem tudott a kórház a dolgozóival megegyezni, és milyen lehetőséget látnak a gyors rendezésre, de egyelőre a minisztérium nem válaszolt még nekik.