Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Petícióban tiltakoznak óvodapedagógusok Kásler Miklós nevelési tanácsai ellen

Ez a cikk több mint 5 éves.

S.O.S. az óvodákért! címmel indítottak online petíciót óvodapedagógusok, amellyel Kásler Miklós emberminiszter közelmúltban elhangzott, az óvodai neveléssel kapcsolatos kijelentéseire reagálnak.

Az Emmi vezetését májusban átvevő miniszter nyilatkozataiban visszatérő motívum a különböző társadalmi szintű problémák óvodáskorban történő prevenciója. Arról például már június legelején beszélt, hogy már az óvodában ösztönözni kell a gyerekeket, hogy törekedjenek majd a házasságkötésre. Azóta pedig többször említette, hogy a népegészségügyi reformokat az óvodák berkein belül kell elkezdeni, méghozzá egy általános „szemléletváltás” keretében.

Utóbbi ötletre fókuszálva született meg a petíció, amelyet a korábban az Együtt színeiben politizáló Kóber György jegyez, aki maga is óvodapedagógusként dolgozik.


A petíció szövegében az akció elindítói felhívják a figyelmet arra, hogy Kásler Miklós olyan dolgokat kér számon az óvodapedagógusokon, amelyeket már évtizedek óta jogszabály ír, és az óvónők és óvóbácsik ezt  szem előtt tartva végzik a munkájukat.

Tisztelt prof. Dr. Kásler Miklós Miniszter Úr!

Ön szerint törvénybe kell iktatni, hogy már az óvódákban elkezdődjön a gyermekek egészséges életmódra való nevelése.

Ezúton szeretnénk felhívni figyelmét, hogy ez már évtizedek óta szerepel az Óvodai nevelés országos alapprogramjában.

– szól a petíció szövege.

Aktívan dolgozó óvodapedagógusként felháborít bennünket az a tény, hogy Önnek miniszterként milyen kevés ismerete van arról, hogy egy óvodában mi is zajlik.

El sem tudja képzeli, hogy az országban milyen erőveszítéseket teszünk annak érdekében, hogy a gyermekek mindent megkaphassanak, annak ellenére, hogy jelenleg is több száz óvodapedagógus hiányzik a rendszerből.

A pedagógushiány, a rengeteg felesleges papírmunka és a megbecsülés nélküliség bűvös háromszögét most nem is nyitnánk már meg, mert nagyon sokat kellene róla írnunk, ráadásul úgy gondoljuk, hogy ezekkel is tisztában van, csak egyszerűen nem hajlandó foglalkozni ezekkel a problémákkal, mert tudja, hogy – sajnos – a legtöbb pedagógus fél, és nem fogja felemelni a szavát a rendszer hibái és működésképtelensége ellen.

A miniszter elképzelései helyett az óvodapedagógusok konkrét javaslatokkal is előállnak:

  • Az egészséges életmódra nevelés biztosításához például azt kérik, hogy az óvodákba szállított élelmiszer legyen garantáltan tápanyagban gazdag, mivel sok család otthon ezt nem tudja biztosítani a gyermekeknek
  • Felhívják továbbá a figyelmet, hogy az óvodáknak megfelelő udvarokat alakítsanak ki, sok esetben ugyanis az udvarok nem jól felszereltek, és nem biztosítanak elegendő teret a gyermekeknek mozgásigényük kielégítésére
  • Kérik a csoportlétszámok növelésének megállítását, mert „testi-lelki-mentális következményekkel járhat az, ha egy csoportban, kis helyre vannak bezsúfolva a gyermekek, ráadásul sok esetben ez legjobban az SNI-s gyermekeket érinti a legjobban, akiknek az integrált oktatási-rendszerben amúgy is több figyelemre van szükségük”
  • Fontos lenne szerintük a dologi költségek emelése, mert „például szappan, wc-papír, zsebkendő, fogkrém csak azért van az óvodák többségében, mert a szülők minden évben, akár több alkalommal is hoznak „tisztasági-csomag” címszóval”
  • Arra is rámutatnak: sok intézmény felújításra szorul, a biztonságos környezethez pedig ez is elengedhetetlen lenne
  • Sokkal megnövelné az óvodapedagógusok kapacitását az adminisztratív terhek csökkentése, és vonzóbbá tehetné a pályát a fiatalok számára a bérek emelése
  • Új minősítési rendszerre lenne szükség, mert a mostani szisztémában képtelenség felmérni, hogy egy pedagógus milyen szakmai munkát tud elvégezni valójában
  • Az óvodapedagógusokat segítők (pedagógiai asszisztensek, dajkák, logopédusok, gyógypedagógusok) bérét is rendezni kell