Hogy ne maradj le, értesítünk a nap 1-2 legfontosabb cikkéről a Mércén. Jöhet?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Macedóniában is terjeszkedik Orbán propagandája

Macedón oknyomozó újságírók derítették ki, hogy a Fidesz propaganda-gépezetének fajsúlyos szereplői számos macedón médiaterméket vásároltak fel. A propagandisták a tavaly megbuktatott Nikola Gruevszkit támogató médiába vásárolták be magukat, céljuk tehát a Fidesszel szoros kapcsolatot ápoló jobboldali Belső Macedón Forradalmi Szervezet – Macedón Nemzeti Egység Demokratikus Pártja (VMRO-DPMNE) hatalomba való visszasegítése lehet.

A tévékben, híroldalakban és magazinokban – legalább 7 médiafelületben  – Schatz Péter, valamint Adamik Ágnes szerzett tulajdonrészt. Előbbi az MTVA korábbi üzleti és termékfejlesztési igazgatója és a Ripost nevű kormánypárti bulvárlap társtulajdonosa, utóbbi pedig korábban az MTVA vezető beosztású munkatársa volt, vagyis mindketten a Fidesz-propaganda műhelyeiben tanulták a szakmát.

A két vállalkozó papíron külön-külön bonyolítja üzleteit a volt Jugoszláv tagállamban, de az Organized Crime and Corruption Reporting Project nevű oknyomozó szervezet úgy tudja, hogy a Schatz-Adamik páros számos alkalommal egyszerre utazott Skopjéba, és ugyanazt a helyi ügyvédi irodát bízták meg ügyeik bonyolításával.

A megvásárolt médiatermékekben közös, hogy a Fidesszel jó viszonyt ápoló VMRO-DPMNE támogatói. A külpolitikájában orosz-orientációjú etnicista pártot és vezetőjét, Nikola Gruevszkit májusban majd’ 10 éves kormányzás után zavarták el kormányközelből a macedónok, ősszel pedig önkormányzati választásokon szenvedtek súlyos vereséget a macedón nacionalisták.

A két párt kampányretorikája közt sok a hasonlóság: Gruevszkiék az önkormányzati kampányban többek közt azzal vádolták politikai riválisaikat, hogy Soros utasítására menekülteket fogadnának be, és a görög-macedón határon található kerítést is lebontanák. Szeptemberben Orbán Viktor személyesen látogatott el Macedóniába, hogy Gruevszkinek kampányoljon.

További hasonlóság a két párt eszközkészletében, hogy éppen a szóban forgó médiákon keresztül Gruevszkiék is célkeresztbe vettek, és Soros-bérencséggel vádolnak újságírókat.

A Fidesz-média térségbeli terjeszkedésének nem ez az első fejezete. Tavaly márciusban három Fidesz-közeli médiavállalat, köztük a Riposzt, az egyik kormánypárti szlovén tévében szerzett tulajdonrészt.

(Átlátszó)

Címlapkép: MTI Fotó: Balogh Zoltán
Olvass tovább!