Hogy ne maradj le, értesítünk a nap 1-2 legfontosabb cikkéről a Mércén. Jöhet?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Egy bennfentes beszélt arról, hogyan támad a Fidesz Facebook-hadserege

Az egyik legfontosabb kérdés, amire választ ad a 444 cikke és annak informátora, az az, hogy vajon kapnak-e pénzt a kommentekért, megosztásokért és mémgyártásért az internetes osztagok tagjai. Úgy tűnik, nem: ingyen, aktivista elkötelezettségből és politikai meggyőződésből dolgoznak.

Bár a 444 által Facebook-katonának nevezett forrás szerint az elmúlt években többször is ígérte a Fidesz, hogy győzelem esetén anyagi ellenszolgáltatásra kerülhet sor, ez azóta sem történt meg. Olyannyira, hogy a fővárosban folyó fejtágítókra való utazás költségeit is zsebből kell állniuk az érdeklődőknek, és az elmúlt években központi „jutalomként” csak néhány Orbán Viktor által szignált baseball sapkára futotta. És még ebből, a Kerényi-díjra méltatlan ajándékból sem jutott mindenkinek.

A Facebookon harcra fogható aktivisták, szakszóval virtuális munkatársak (VM) kiképzése tavaly tavasszal kezdődött volna meg – állítja a 444 forrása. Májusban minden képviselőnek és -jelöltnek le kellett adnia egy nevet e célra, és egy hónap múlva budapesti képzésre invitálták a szerencséseket, ahol az alakulatokat irányító Kubatov Gábor is részt vett volna. Itt sajátíthatták el a Facebook-alapok mellett a Fidesz belső üzenetküldő rendszerének, a biztonsági sms-ekkel beléptető CAP-nak a használatát is.

Ez a CAP közvetíti a felsőbb utasításokat – naponta legalább egyet, maximum ötöt – a jelöltek, más munkatársak és a VM-ek felé is, akinek az a dolga, hogy a jelölt Facebook-oldalának kezelése mellett a tartalmak megosztását végző aktivisták felé is továbbítsa a feladatokat.

A megosztás történhet saját profillal vagy e célra létrehozott dublőrökkel, a szintén e célra létesített csoportokban; de a misszió lehet lájkolás és kommentelés is, utóbbi a politikai ellenfelek posztjai alatt. Ennél némileg magasabb fokozatot jelent az ellenfeleket lejárató posztok, mémek, videók gyártása, a központilag előállított, „szembesítésnek” nevezett propaganda anyagok terjesztése mellett. Ezek jellemzően olyan hangvételűek, hogy a hivatalos pártoldalakra nem is feltétlen kerülnek fel:

Itt talán érdemes megjegyezni, hogy a kortárs politika teljesen normális, elterjedt jelensége a közösségi oldalakon való jelenlét, és ehhez az aktivisták mozgósítása.

Ami speciálisnak mondható a Fidesz eljárásában, az az, hogy mindez teljesen központosított módon megy végbe, ahol – legalábbis e leírás és a 444 forrása szerint – minimális szerep jut az alulról jövő kezdeményezéseknek.

A VM-ek a feladatokon kívül napi 3 Excel-fájlban kapják meg a kötelező üzeneteket és ajánlható tartalmakat, plusz naponta egy „jó példák”nevű üzenetben a CAP-vezetőjük véleményezi a képviselőjelöltek FB-posztjait.

Az is fura, hogy a párt teljesen ingyen, jelképes kompenzációk vagy jutalmak nélkül várja el, hogy a „katonák” napi rendszerességgel teljesítsék a penzumot, és elviseljék az ellenőrző, figyelmeztető sms-ket… Mindez persze nem idegen a Fidesz szervezeti működésétől, és itt is azt látjuk, mint a nagypolitikában: az emberi erőforrásba való befektetéshez nem fűlik a foga az amúgy rengeteg eszközzel rendelkező formációnak, a kontrollhoz viszont annál inkább.

Így például a VM-eknek össze kellett hozniuk az aktivisták részére titkos csoportokat is, ahol a fentről küldött feladatokat továbbadják, a létszámnak mostanra már legalább 60 fő körül kell járnia. Ezekben a csoportokban állítólag kamuprofilokkal jelen vannak a CAP-ot irányító arcok is, hogy minden csoportot személyesen ellenőrizzenek.

De ez még semmi ahhoz képest, hogy havonta listázni kell a jelölt facebookos tevékenységét és az arra vonatkozó statisztikákat, plusz az ellenfelek oldaláról a fontosabb infókat.

Egy külön misét megérne a párt, és persze a KDNP hivatalos fehér-keresztény felsőbbrendűséget hirdető, kenetteljes szólamai és az internetes propaganda stílusa közti Marianna-árok, de ez persze az évek óta tartó média-plakát-szpot áradaton edzett internetezőnek talán már fel se tűnik. Illetve pont azért van szükség még durvább tartalmakra, hogy megüsse a sokat tologatott ingerküszöbünket.

A 444 forrása szerint a virtuális munkatársak jellemzően 3 csoportból kerülnek ki: kezdő egyetemisták vagy friss diplomások, köztük sok lány; idősebb hölgyek jellemzően vidékről; és „dörzsölt öltönyös/kosztümös, NER-be vágyó fiatal törtetők”. A pártaktivisták többsége (és megkockáztatjuk, hogy ez a rendszer egyik nagy gyengesége is) elsősorban az idősebbek közül kerül ki, a pártszimpátia mozgatja őket.

A fiatalabbak jobban is ismerik a közösségi médiát, és akár ki is tudják játszani az utasításokat – ugyanis a saját profillal megosztott kampányüzeneteknek, lejáratóposztoknak azért megvan a társadalmi ára: és a cikk alapján egyre többen szembesülnek ezzel a saját életükben.

Ez a másik ok, amiért sokasodhatnak a porszemek a fogaskerekek között, különösen most, hogy a kampány hevében végleg elszabadulnak az indulatok, és a józan ész, etika meg persze az igazság már mutatóban is csak ritkán nyilvánul meg.

A 444 forrása szerint a jelenlegi aktivista szervezet magja még a polgári körök alakulásáig és 2002-ig vezethető vissza. A politikusok és civil szervezetek akkor létrejött, és csaknem másfél évtizeden át erős kötelékei mára azért már foszladoznak. Kérdés, hogyan vészeli át az újabb durva, megosztónak ígérkező kampányt az egykor a helyi önkormányzati képviselők 10-15 aktivistájából álló, és a választások idején akár 50 fősre is növekvő köreinek rendszere.

Katona legyen a talpán, aki lelkesedéssel bírja a végtelenített háborút.

Címlapkép: A nem érdemelnek több esélyt Facebook-oldal egyik tavaly nyári alkotása.
Olvass tovább!