A hátrányos megkülönböztetés, a nemi egyenlőtlenség a művészetek világában sem ismeretlen.
Az Artportal.hu számolt be egy, a University of Luxembourg égisze alatt létrejött, helyi, valamint ausztrál, holland és olasz szakemberekből álló csoportkutatásáról, amely megpróbálta számszerűsíteni és igazolni, hogy a nők mennyire háttérbe szorulnak, még a művészvilágban is.
A kutatás összesen másfél millió, 1970 és 2013 között született aukciós eredményt dolgozott fel.
62.655 alkotót listáztak, 83,1 százalékuk volt férfi, és 16, 9 százalékuk nő.
A kalapács alá került művek esetében még szembeszökőbb volt a férfifölény: az elárverezett tételek csupán 6,9 százaléka volt női alkotók keze munkája, vagyis az ő munkáik kevésbé forognak a piacon, mint férfi pályatársaiké.
És míg a férfiak műalkotásai átlagosan 48.212 dollárért keltek el, a nőké ennek alig több mint a feléért: az ő művészetükért átlagosan 25.262 dollárt fizettek.
Beszédes az is, hogy a legmagasabb (1 millió dollár feletti) ársávot túlnyomó többségben férfiak uralják.
A kutatócsoport az aukciós eredmények vizsgálatán kívül két kísérletet is elvégzett.
Az elsőben ezer fő bevonásával azt vizsgálták, hogy a műkedvelő tesztalanyok hogyan tippelik meg egyes, kevésbé ismert műalkotások szerzőjének nemét, illetve ennek alapján mennyire nyeri el tetszésüket az adott műalkotás.
Az eredmény önmagáért beszél: döntően azok a művek arattak nagyobb tetszést, amelynek alkotójáról a megkérdezettek azt gondolták, hogy férfi.
A második kísérletben egy számítógépes algoritmus segítségével generált és különböző fiktív művészek (fele-fele arányban nők és férfiak) alkotásaként bemutatott műveket kellett rangsorolnia a kísérletben résztvevőknek.
Összességében nem volt nagy különbség a női és a férfi szerzők munkájának értékelésekor, ám a kutatók rámutattak arra is, hogy azok a válaszadók, akiknek a személyi profilja közelebb áll az aukciók vásárlóinak profiljához, inkább hajlottak arra, hogy a férfiak munkáit magasabbra értékeljék.
(Forrás: Artportal.hu)