A civilek után sajtótermékeket is “külföldi ügynöknek” nyilvánít Oroszország

Kilenc amerikai finanszírozású tömegtájékoztatási eszközt minősített külföldi ügynöknek kedden az orosz igazságügyi minisztérium, válaszul arra, hogy az Egyesült Államokban ilyen minőségben kényszerült bejegyeztetni magát az elnökválasztási kampány manipulálásával megvádolt orosz állami RT America televízió, valamint a Sputnik rádió és hírügynökség – írja az MTI.

Oroszországban az Amerika Hangja rádiót, a vele közösen üzemeltetett Nasztojascseje Vremja (Current Time) televíziót, valamint a Szabad Európa Rádió/Szabadság Rádió szerkesztőségét, illetve annak hat regionális részlegét: a tatár-baskír szolgálatot (Azatiq Radiosi), valamint a Szibir.Realiit, az Idel.Realiit, a Faktografot, a Kavkaz.Realiit és a Krim.Realiit kezelik ezentúl külföldi ügynökként.

(Forrás: kremlin.ru)

Vlagyimir Putyin orosz elnök november 25-én hagyta jóvá azt a törvénymódosítást, amely a tömegtájékoztatási eszközökre is kiterjesztette a külföldi ügynökké minősítés lehetőségét, ha azok a határon túlról érkező támogatásban részesülnek. Korábban ez a szabályozás a nem kormányzati szervezetekre (NGO) vonatkozott.

Az új szabályozás azokat a médiumokat érinti, amelyek külföldi kormányok, kormányszervek, külföldi állampolgárságú vagy állampolgársággal nem rendelkező személyek avagy azok megbízottjai részéről részesülnek pénzügyi vagy más anyagi támogatásban.

A “külföldi ügynöknek” minősített sajtóorgánumoknak ezentúl be kell számolniuk arról, hogy ilyen minősítéssel működnek, és rendszeresen fel kell tárniuk saját finanszírozásukat.

Az még nem világos, hogy ezeken túl a külföldi ügynöknek minősítés milyen hátrányokkal jár majd, de a Washington Post idézi Szergej Popovot, az orosz felsőház házbizottságának alelnökét, aki szerint a törvényhozás akár be is tilthatja az érintett médiumokat.

Ha arról még nem is tudunk, mit fog ez a gyakorlat a sajtó számára jelenteni, arról már vannak tapasztalataink, a civilek “külföldi ügynöknek” nevezése milyen szolgálatokat tesz a putyini hatalomnak.

Nemrégiben az orosz kormány például azt a kamionos szakszervezetet bélyegezte idegen ügynöknek, amely többezres tiltakozásokat szervezett egy Putyin haverja által működtetett útdíjazási szisztéma ellen.

Az Amerika Hangja és a Szabad Európa Rádió még a hidegháború idején jöttek létre, amikor elsődleges feladatuk a vasfüggöny mögötti társadalmak tájékoztatása volt. Thomas Kent, a Szabad Európa Rádió/Szabadság Rádió elnöke úgy nyilatkozott, ők a mostani kormányzati akció után is elkötelezettek maradnak a hiteles és átfogó tájékoztatás mellett.

(MTI / Washington Post)

Olvass tovább!