A kanadai központú cég a Shopify közreadott egy térképet, ahol az e-kereskedelmi platformon létrejött tranzakcióknál a vevőt és az eladót összeköti, és mindezt élőben ábrázolja. A térkép rámutat a globális e-piac ismert trendjeire, miszerint is az USA, és Nagy-Britannia a két legnagyobb forgalmat bonyolító ország, de Dél-Amerika és Ázsia nagyvárosai sem maradnak el sokkal mögöttük.
A fekete pénteken indul be a karácsonyi vásárlási szezon. Amerikában a hálaadás csütörtökje utáni péntek hagyományosan a fogyasztás ünnepe. 1966 óta használják ezt a kifejezést, arra utalva, hogy Philadelphiában az előző évben akkor dugót okozott a sok vásárolni tülekvő ember kocsija, hogy fekete szmogfelhőbe borult a város. Ilyenkor többen sátraznak a boltok előtt, hogy a nyitáskor már az elsők között legyenek. Nem ritkák az összetűzések sem. Idén öt komolyabb sérülést okozott a fekete pénteki vásárlási hisztéria, most szerencsére nem volt halálos áldozat.
A fekete péntek abszolút nyertese az Amazon e-kereskedelmi platform lett, mely az USA e-kereskedelmi forgalmának a felét bonyolította le pénteken. Az alapító-tulajdonos Jeff Bezos az évezred első százmilliárdosa lett. A vásárlási láz abszolút vesztese pedig a Föld bolygó lett. Annyi szemetet fogyasztunk, hogy lassan belefulladunk. Magam is bizonyítottam, hogy ki lehet bírni egy hétköznapot vásárlás nélkül.