Ne vásárolj semmit a fekete pénteken!

 

Áresők, durva akciók, és reklám reklám hátán. A fekete pénteken indul be a karácsonyi vásárlási szezon. Amerikában a hálaadás csütörtökje utáni péntek hagyományosan a fogyasztás ünnepe.  1966 óta használják ezt a kifejezést, arra utalva, hogy Philadelphiában az előző évben akkor dugót okozott a sok vásárolni tülekvő ember kocsija, hogy fekete szmogfelhőbe borult a város.  

Az USÁ-ban nem hivatalos szünnap, de sokan szabadnapot vesznek ki erre a napra. Az amerikai nagyvárosokban a leértékeléssel nyitó üzletek előtt olyan hosszú sor van, mint nálunk a Blahán a karácsonyi ételosztáskor. Amikor bejutnak,nem ismernek sem Istent, sem embert a vásárlók, lerohanják a boltot és amit tudnak, megragadnak, mivel a legvonzóbb termékekből rendszerint csak néhány darab van. Mindez időnként sérülést okoz, olykor halállal is jár.  Az egyik New York-i Walmartban 2008-ban egy bolti alkalmazottat halálra tapostak, amikor az üzlet üvegajtaját az öt órai nyitás előtt percekkel beszakították a vásárlók. Szintén abban az évben két ember meghalt, amikor vásárlók két csoportja között kialakult vita lövöldözésbe torkollott. Külön számlálója van már a fekete péntek halálos áldozatainak. Tegnap 10 halottat és 105 sebesültet mutatott, reméljük ez nem fog ma nőni.

 

Karácsonyi biszbaszok

Ilyenkor kerülnek a polcokra a rénszarvasos, mikulásos, a karácsony brand világával ellátott termékek is. Ahogyan a szerkesztőségünkben is, úgy bizonyára az olvasóink között is vannak karácsony rajongók. Számukra azt üzenjük, hogy csak olyan karácsonyos dolgot vegyenek meg, amire tényleg szükségük van. Biztosan cuki az idei harmadik hógömb, vagy a negyedik fenyőfás bögre, ami majd jó lesz az unokatesó barátnőjének. De tegyük fel a kérdést: Biztosan szüksége van neki erre?   

Ne vásárolj semmit ma!

A túlfogyasztás elleni tiltakozás napja is erre a napra esik. Magyarországon 2004 óta tartanak vásárlási böjtöt.  Ez egy jelképes tiltakozás annak kinyilvánítására, hogy az élet más fontos dolgaival kellene törődni a vásárlás helyett. Ilynenkor az akcióban részt vevők, ügyelnek arra, hogy többet törődjenek a barátaikkal, rokonaikkal, egészségükkel, vagy épp szellemi fejlődésükkel. Az ellen is tiltakoznak, hogy a fogyasztási szokásaink környezeti és társadalmi problémákat generálnak. A túlfogyasztás okozta eladósodásra is felhívja a figyelmet ez a csendes tiltakozás.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete néhány érdekes tényt ajánl figyelmünkbe a nap kapcsán:

    • A vásárlásfüggést vagy kényszeres vásárlást egyre inkább szenvedélybetegségként tartják számon. Becslésesek Magyarországon ez a népesség mintegy 5%-át érinti, de a nők jó harmada lehet veszélyeztetett.

    • A hazai vásárlók mintegy fele soha vagy csak ritkán készül előre a vásárlásra bevásárló listával.

    • A vásárlások átlagosan 40%-a az előzetes vásárlási szándékoktól független, hirtelen ötlet és gyors döntés alapján való impulzus vásárlás, amiben nagy szerepet játszanak az akciók és a boltok által bevetett marketing-trükkök. A hazai felmérések emellett azt is mutatják, hogy a vásárlók 55%-a hagyatkozik a boltokban hozott gyors döntésekre.

    • 2009 végén a magyar lakosság összes áruhitel-állománya megközelítőleg 90 milliárd forint volt, miközben a bankok által nyilvántartott késedelmes adósság visszafizetők száma 2010 végére elérte a 900 ezer főt.

    • Többek között annak köszönhetően, hogy Európában átlagosan minden hónapban veszünk egy új mobilt, világszerte évente 40 millió tonna elektronikus hulladék keletkezik, aminek a megfelelő kezelése és újrahasznosítása egyáltalán nem megoldott.

    • Életmódunknak köszönhetően jelentősen túlterheljük a bolygót. Ha mindenki úgy élne, mint mi magyarok, kettő Földre lenne szükségünk. Míg ugyanis egy lakosra körülbelül 1,8 globális hektár biológiailag aktív terület jut, mi 2,98-at használunk fejenként.

    • Ez megfelel a felelőtlenség globális átlagának: az emberiség ugyanis 50%-kal gyorsabban használja a bolygó ökoszisztémáinak szolgáltatásait, mint ahogy azok képesek lennének megújulni.

    • Mindeközben még jól sem érezzük magunkat annyira. A fogyasztásban és az anyagi javak felhalmozásában éllovasnak számító (és sokak számára példaképnek tekintett) Egyesült Államok a második világháború óta igencsak meggazdagodott. Annak ellenére, hogy az átlagos amerikaiak többet és többet fogyasztanak, egyre boldogtalanabbak és egyre rosszabbul érzik magukat a világban. Mi vajon boldogabbak vagyunk?

     

Jómagam belevágok a kísérletbe, hogy ma ne vásároljak semmit. Az eredményekről szombaton beszámolok.

Olvass tovább!