Míg a Politico brüsszeli kiadásában azt írják, több NATO tag is aggodalmát fejezte ki az egyre növekvő magyarországi orosz befolyás miatt, az Index szombati cikke azt állítja, Vitézy Dávidot, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) volt vezérigazgatóját orosz lobbisták háttérmunkájának eredményeként menesztették 2014-ben.
A hármas metró felújítása sürgető probléma volt a főváros számára: ahogy korábban a 444 összefoglalta, a vonal 1976-os átadása óta a gyakorlatilag teljesen elmaradt a takarítása és karbantartása, ezért teljes felújításra volt szükség. Ezt a BKK is tudta – egy 2014-es állapotjelentés is jelezte, hogy a vonal a karbantartás hiánya miatt ment tönkre.
A 3-as metróval kapcsolatos problémák 2011-12 körül kezdtek el sürgetővé válni, mikor a felgyűlt kosz miatt gyakorivá váltak a metrótüzek. A főváros attól félt, hogy az 1995-ös bakui katasztrófához hasonló tragédia történhet.
Így a BKK kényszerhelyzetbe került: nem minél jobban, hanem minél hamarabb akarták megoldani a 3-as metró körüli problémákat.
Az Index cikke alapján erre a sürgető félelemre épített az Metrovagonmas orosz céget támogató lobbi, akik azzal érveltek: a vonalat az eredeti építtető újíthajta fel a leggyorsabban. A lobbinak két lépése volt: Vitézy menesztése és a főváros meggyőzése arról, hogy új szerelvények helyett inkább a Metrovagonmassal újíttassák fel a régi metrókocsikat.
Konfliktus extrákkal
Abban Tarlós és Vitézy is egyetértettek, hogy a 3-as vonalon járó metrókocsikat nem elég felújítani (mint ahogy végül történt), újak kellenek a helyükre. Az Index szerint ez az álláspontja tette célponttá Vitézyt az orosz lobbi szemében.
A volt BKK vezérigazgató 2013 májusában találkozott Viktor Szorokinnal, az Oroszországi Föderáció Kereskedelmi Képviseletének (Rustrade) magyarországi helyettes vezetőjével, ami utána BKK-t azzal vádolták: konfrontálódtak az orosz diplomatákkal és ellenségesek voltak Alekszandr Tolkacs orosz nagykövettel. Azt is sugalmazták, hogy Vitézy Tarlós háta mögött tárgyalt az oroszokkal. Ezek a pletykák Tarlós és Orbán fülébe is eljutottak.
Bár az Index vonatkozó ismeretekkel rendelkező forrásai szerint nem történt konfliktus, és Tarlós saját állítása szerint nem is vette komolyan ezeket a híreket, a Fidesz felső vezetősége „teherként, kockázatként kezdett tekinteni” az egyébként párthű, és Orbánhoz rokoni szálakkal is kapcsolódó Vitézyre.
A lap nemzetbiztonsági szakértő forrásai szerint ez elsősorban az orosz lobbisták provokációjának köszönhető. A Tarlóssal ideológiai konfliktusban is álló vezérigazgatót végül 2014 végén menesztették, ma a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója.
Rendkívüli, testreszabott eljárás
A Metrovagonmas (akiknek magyarországi képviselője Juhász Béla, aki az Index szerint szintén erős orosz kötődéssel bír) előtt már csak a felújítás kontra új kocsik akadály maradt. Hogy ezt megoldják, rendkívüli eljárásról szóló hivatalos kérelmet adtak be Tarlósnak, amiben a gyorsabb megoldás (a felújítás) mellett érveltek. A rendkívüli eljárást helyben hagyták, Tarlós azt állítja, bár korábban más volt az álláspontja, elfogadta a kormány döntését az ügyben. A kiírt közbeszerzést a Metrovangonmasra szabták, a második fordulóba jutott öt cég közül három az esélyeket látva lépett vissza, az észt Skinet Railt pedig technikai okokból kizárták a versenyből. Így a Metrovagonmas 69 milliárdos, drágább ajánlata nyerte a közbeszerzést.
Az új Moszkvicsok viszont sok fejfájást okoztak Tarlósnak – a rosszul működő ajtók, a légkondicinálás hiánya és a vészfékek rossz működése miatt az NFM Közlekedési Hatóság egyenesen úgy döntött, hogy ideiglenesen az összes felújított orosz metrókocsit ki kell vonni a forgalomból.