Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Ha lesz népszavazás, megnyerjük – bíznak a győzelemben a Római-part védői

Ez a cikk több mint 6 éves.

Fordulat állhat be Budapest utolsó fövenyes partszakaszának ügyében. A Rómain építendő parti mobilgátat továbbra is ellenzi a budapestiek többsége, számos helyi lakos, és az ügybe egyre inkább beleálló urbanisztikai és árvízvédelmi szakértők is. Miután a múlt héten a mobilfal egyik támogatója zsidózva kelt ki a projekt kritikusai ellen, Tarlós István váratlanul bejelentette, hogy szeptember végén népszavazás kiírását javasolja a Fővárosi Közgyűlésnek. Mit jelent mindez, és mire számíthatunk: a parti közösségek összefogását végző Maradjanak a fák a Rómain csoport egyik aktivistáját, Tömör Miklóst kérdeztük.
21167386_1137893206355565_5624384576608713002_o.jpg

Békés tiltakozás „Partra Magyar, Fövenyfoglalás a Rómain” címmel, augusztus 26-án; fotó: Maradjanak a fák a Rómain Facebook-oldal

Eddig úgy tűnt, hogy a főváros nem szeretné kiengedni kezéből a Római kérdését. Szerintetek minek köszönhető Tarlós bejelentése, miszerint fővárosi ügydöntő népszavazás kiírását fogja javasolni a közgyűlésnek arról, hogy hol legyen a gát? Vajon tényleg a partmenti nyomvonalat támogatók zsidózásával telt be a pohár?

Szerintem soha nem akarta igazán a gátat Tarlós, akkor már kész lenne. Az eddig nem derült ki, hogy mi motiválja, múltbéli kötelmek vagy jelenlegi alkuk. Most talált egy jó kiutat, remélem ki is tud bújni rajta, és nem kell ezzel a butasággal szórakozni tovább, hanem értelmes dolgokra tudunk koncentrálni, Tarlós is, és mi is. Ha lenyugszanak a kedélyek, leülhet minden szereplő, és elmondhatja, mit szeretne. Elég sarkos, hogy egy szállodás csak azért, hogy meg legyen védve 30 méternyi ingatlana, kivágná az egész Rómait két és fél kilométeren, és közben zsidózik. Ez nem normális, és nem az ő hibája, hanem azoké, akik elhitették vele, hogy csak a parti mobilgát lehet a megoldás az ő bajára. Örülnénk, ha neki is és mindenkinek jó lenne végre, megépülhetne a gát a Nánási úton, és elkezdődne a hullámtéri ingatlanok ésszerű hasznosítása és védelme.

A mobilgát olyan árvízvédelmi megoldás, amelyet csak árvízveszély esetén raknak össze, az alapépítmény a földfelszín alatt épül meg. A Római-parti mobilgát támogatói ilyen szerkezetet képzelnek el, amit árvízveszély esetén közvetlenül a parton lehet néhány nap alatt összerakni, és ezzel kiváltani a jelenlegi árvízvédelmi vonalat, ami a parttól 3-500 méterre, a Nánási és a Királyok útján húzódik.

Az e megoldás mellett érvelők szerint a mobilgát nélkül nem megoldható a városrész árvízvédelme, a mobilgát ellenzői szerint azonban erre tökéletes megoldást jelentene a jelenlegi árvízvédelmi vonal megerősítése. A part védelmezői szerint ráadásul a közvetlenül a partra épített gát valójában nem biztonságos, a mobilgát alapjának megépítése pedig a part teljes tönkretételével járna, és pusztán azoknak áll érdekében, akik a jelenlegi fővédvonal és a Duna között húzódó ártérre illegálisan építkeztek az elmúlt évtizedekben. Korábbi nagyinterjúnk a parton dolgozó aktivistákkal itt olvasható.

romaipart-gatrendszer-cut_1.jpgSárga-feketével a jelenlegi Nánási út – Királyhegyi úti fővédvonal és pirossal a tervezett parti mobilgát vonala. Kép: Index

Szerinted jó lenne, ha ez az ügy népszavazással dőlne el?

Szerintem egyértelműen jó hír, hogy Tarlós eggyel visszább lép, és nem maga próbálja eldönteni, mi legyen. De várjuk ki a végét. Ez már a harmadik alkalom, hogy népszavazást ígér. Azért mi szárazon tarjuk a puskaport, építjük a riadóláncot, informáljuk az embereket az eseményekről és a dolgok alakulásáról. Erre természetesen az esetleges népszavazás miatt is szükség van. De elég kevés esélyt látok arra, hogy Orbán megengedne Tarlósnak egy nagyon kétes kimenetelű népszavazást a választás évében. Ami amúgy szerintem jó ötlet, persze ha értelmes a kérdés, amiről jelenleg még fogalmunk sincs, és rendesen megvizsgálják a lehetőségeket, megtörténik a szavazók korrekt tájékoztatása, az ehhez szükséges parti és Nánási úti felmérések elvégzése, közérthető kielemzése.

Tehát egy informált, szakmailag is megalapozott vita nem megspórolható. Hogy értékeled Tarlós mondását, miszerint „már nem szakmai vita folyik” a Római part kérdésében?

Szerintem a szakmai vita azzal lehetetlenült el két-három évvel ezelőtt, hogy bejelentették, hogy parti megoldás lesz. Nem volt vita, hanem vagdalkozás Tarlós részéről, hogy mindenki hülye, aki mást mond. Pedig ha elolvassuk a 2013-as OVB- vagy MTA- állásfoglalásokat, akkor elég egyértelmű kétségeket fogalmaznak meg a parti gáttal szemben. Persze azt nem írhatja le egy akadémikus, hogy „hülyeség az egész”, de ha valaki végigolvassa a szöveget, elég egyértelmű állásfoglalás. Tényleg arra van szükség, hogy az érintett szakmák, a helyiek és az érintett területek képviselői leüljenek egymással, és kitalálják az optimális megoldást. Végezzék el a szükséges vizsgálatokat, és tegyenek egy javaslatot a közgyűlésnek a helyes megoldásról. Szerintem ez kb. egy-két éves meló, sajnos ez az idő veszett kárba az eddigi kínlódással.

Szerinted milyen döntésre lehet számítani a 27-i közgyűlés részéről?

Nekem mindegy. Össze-vissza szavazgatnak már három éve gátügyben, és nem történik semmi. Az ellenzékre vagyok kíváncsi, az egy kicsit rosszul esett legutóbb, hogy ott masíroznak szocik a megmozdulásainkon, jobbikosok is simulnak, aztán a szavazásnál meg sunyulnak. Csak az LMP-s Csárdi és a Párbeszédes Karácsony nyomta meg a nem gombot, ami így elég szomorú volt. Tarlós azt mondta, lelkiismereti szavazásra kéri a párttársait, remélem inkább józan paraszti eszük szerint a város és a benne élők érdekében szavaznak majd. De azt még senki nem tudja, miről. Népszavazásról? Tovább tervezésről? Az alternatív tervről? Mindenesetre mi október 1-én kimegyünk a Rómaira megmutatni, hogy mennyien nem akarjuk a parti mobilfalat.

Mintha nem tulajdonítanál nagy jelentőséget Tarlós bejelentésének. De mondana Tarlós ilyet, ha nem bízik a fideszesek támogatásában? Ha a főváros feladja az eddigi megközelítést, miszerint „szakmai döntést” kell hozni, de a népszavazás sem jöhet létre, mert a fideszes fővárosi képviselők nem szavazzák meg, akkor mi lehet a folytatás?

Totyogunk egyhelyben, mint eddig, ahogy négy éve. Megvárjuk, míg jön egy új polgi, és kezdjük az egészet elölről, a fentiek szerint. Szerencsére ebben a szituációban másképp nem tud működni, ennyi embernek nem lehet letolni a torkán valamit, amit nem szeretne. Itt nem a pusztába építünk valami szép nagyot, hanem tönkre akarnak valamit tenni, úgy, hogy közben több mint ötvenezer embert veszélybe sodornak. Mert a mobilgáttal nem csak az a gond, hogy tönkreteszi a partot, hanem az is, hogy árvízvédelmileg nem megnyugtató megoldás.

Azt lehet tudni, hogy a budapestiek általában nem támogatják a mobilgát-projektet, de a környékbeliek talán még kevésbé, emellett árvízvédelmi szempontból is gyenge lábakon áll a projekt. Magyarázható pusztán a befektetői lobbi erejével vagy befolyásával, hogy minden más szempont a háttérbe szorul? Egyáltalán, mennyire látható át ez az erőtér?

Én nem látok semmilyen más racionális magyarázatot, ez másnak nem jó, csak 110 focipályányi terület tulajdonosainak. Amiből ráadásul elég sok állami kézben van. Hogy ki mozgatja a szálakat, arról fogalmunk sincs nekünk sem, de ha indítékot keresünk a bűntényre, akkor egyelőre mást nem látni.

Az elmúlt egy évben ez az ügy eléggé megnőtt, több alkalommal szerepelt az országos sajtóban is a mobilgát-kérdés. Mit gondoltok, ez minek köszönhető?

Annyira egyértelmű suttyóság, hogy nehéz mellette elmenni. Ma már nem éri el az emberek ingerküszöbét, ha eltűnik néhány milliárd itt-ott, ez minden nap előfordul. De hogy ezzel veszélybe sodornak 55 ezer embert, és tönkretesznek egy sokak által szeretett helyet, arra már felhúzzák az emberek a szemöldöküket. Lehet, hogy még nem veri ki a biztosítékot, de annyi ember emlékeibe és lelkébe tipor, hogy ezt nem hagyja szó nélkül sem a sajtó sem a lakosság, és idővel talán sem Bús Balázs, a kerületi polgármester is megszólal.

Ti a környékbeli lakosság és civil szervezetek körében végeztek közösségszervezést. Mit tapasztaltok, hogy viszonyulnak a kérdéshez a lakosok, hogyan változik a hangulat?

Tavaly nyár elején, amikor 2013 után újra elkezdtünk foglalkozni a Rómaival, azt mondták az emberek, hogy ne pazaroljuk az időnket, ez már el van döntve. Aztán a tavaly októberi demó után már lehetett érezni az erőt, és ez mindenkit felvillanyozott, reménnyel töltött el a környéken. Most az augusztusi aktivista találkozónkon egy idősebb értelmiségi hölgy, aki egyébként kiábrándult Fidesz-szavazó, már kijelentő mondatban beszélt arról, hogy nem lesz gát. Nem indulattal, nem felháborodva, egyszerűen közölte. Ez már mindenkinek tiszta, ekkora őrültséget nem lehet csinálni.

Ma már van három helyi csaj, aki az egész közösséget szervezi, ami kb. 60 aktív emberből és egy 200 fős holdudvarból áll. Rengeteg adományt kapunk, mind munkában, energiában, mind pénzben. A legszebb példa a Hello Római – Lángos vagy beton című újság, ami önkéntes szerkesztőséggel, adományokból jelentik meg immár másodszor 15.000 példányban, és magyarázza el a helyieknek, teljesen objektíven a helyzetet.

A Maradjanak a fák a Rómain csoport október 1-jére tüntetést szervez a Római-partra a mobilgát ellen, a jelenlegi árvízvédelmi vonal megerősítéséért, és a parti élet megőrzéséért.

Egy éve nem sokan merték volna azt mondani, hogy ez nem sötét szobákban fog eldőlni, mostanra viszont rendszeresen címlapon van az ügy, és egy népszavazásról beszélünk. Ebben mekkora a szerepe van azoknak, akik – mint ti – elvégzitek ezt az érdekvédelmi munkát?

Úgy gondolom nagyon sok. Kinyitottuk annak a sötét szobának az ajtaját és beengedtük a gondolatokat és az embereket. Elképesztő erő van az emberekben, de ez a tanított tehetetlenség, hogy nem csinálnak semmit, mert a vezetők úgyis leszarják, már nagyon mélyen bennük van. Ennek a falait kell lebontani, és utána már bíznak magukban, és bármit meg tudnak tenni. Nagyon fontos fejlemény a Rómain, hogy mára a közösség nem fogadja el kritikátlanul a nagypolitika szándékát, hogy egy „ilyen komoly, műszaki ügyben” a fejük felett szülessen döntés, elvitatva tőlük még a kérdezés jogát is, korrekt válaszokkal meg véletlenül sem szolgálva. Ma már merünk kérdezni, kritizálni. Szerencsénk van, mert a valóban komplex műszaki és városrendezési kérdés megértését növekvő számú szakértő segíti, mára egyre többen névvel vállalva véleményüket. Az is sokat elárul az ügyről, hogy sok Fidesz-szavazó van a csapatban, ez egy olyan dolog, amiben nem értenek egyet a központi véleménnyel, mert ez egy konkrét és közeli dolog, ahol saját szemükkel látják, hogy mi a igazság.

Azt kell megértetni, ha nálad van erkölcsi fölény, nálad van az igazság, akkor nem kell meghunyászkodni csak azért, mert négy évente választott emberek különböző szempontok szerint gombokat nyomogatnak. A vezetőknek pedig azt, hogy attól mert egyszer egy választást megnyertek egy politikai környezetben, attól még nem az van, hogy teljhatalmat kaptak négy-öt évre és köphetnek az egész városra.

Mihez kezdtek, ha kiírják a népszavazást?

Megnyerjük.

Ez a cikk a ti támogatásotokból készült el.

A Mérce cikkeit ingyen olvashatjátok, de nem ingyen készülnek, hanem a ti támogatásotokból és a mi munkánkból! A Mércét nem támogatják pártok, oligarchák, hanem 100%-ban az olvasók hozzájárulásából működik, ez biztosítja a függetlenségünket, és pont ezért csak akkor maradhatunk fenn, ha te is beszállsz!

Kattints és támogasd a Mércét rendszeres havi 2000, 5000 vagy 10 000 forinttal, hogy tovább működhessen és még jobb lehessen!

Támogass minket egyszerűen bankkártyával:

Támogatom!

Más támogatási lehetőségekért és több infóért kattints ide.

Ez a cikk eredetileg a Kettős Mércén jelent meg, de áthoztuk a Mércére, hogy itt is elérhető legyen.