Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Jogsértő a 2017-es érettségi – az ombudsman a diákok mellé állt!

Ez a cikk eredetileg a Kettős Mércén jelent meg, de áthoztuk a Mércére, hogy itt is elérhető legyen.

Február 13-án hétfőn 14 órakor fogadta irodájában a panaszosokat Aáry-Tamás Lajos ombudsman, az oktatási jogok biztosa. A számára benyújtott dokumentumok áttanulmányozása, valamint a megjelent diákok, tanárok, szakértők és szülők meghallgatása után az érintetteket biztosította arról, hogy velük egyetért, és beadott kérelmüket maximálisan támogatja. Ígéretet tett arra is, hogy még aznap, a munkaidő lejárta előtt elküldi beadványát az üggyel kapcsolatban Palkovics László államtitkárnak és Balog Zoltán miniszternek, hogy az illetékes politikusok tegyék meg a szükséges lépéseket. A dolog rendkívül sürgős, hiszen február 15-én hivatalosan lezárul az érettségire való jelentkezés.

erettsegi_2.jpg

(Kép forrása: behir.hu)

Kik tettek panaszt és miért?

Január végén a Független Diákparlament a Tanítanék Mozgalom technikai segítségével hozta nyilvánosságra annak a tíz, szakképzésben tanuló diáknak a nyílt levelét, akik egyszerre fordultak a döntéshozókhoz és a nyilvánossághoz, a Civil Közoktatási Platform szakértői is a diákok mellé álltak, és segítettek a jogi háttér feltérképezésében. Levelükben felhívták a figyelmet arra, hogy a kötelező szakmai érettségi pontos leírása – tehát, például, hogy milyen tantárgyakat kérnek számon, milyen szinten, milyen feladattípusokkal, stb. – csak 2016 decemberében vált nyilvánossá, azaz a legnehezebb, legkomplexebb vizsgára való felkészülésre mindössze négy hónapjuk maradt. A fiatalok kiemelték azt is, hogy az állandó átszervezésekből fakadó káosz és a tanárhiány miatt az évek során nagyon sok szakmai óra egyszerűen elmaradt.

Ez a probléma közel 30000, szakgimnáziumban érettségiző fiatalt érint.

Külön problémát jelent, hogy a diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás és egyéb, tanulási nehézséggel vagy sajátos nevelési igénnyel küzdő tanulók számos esetben nem tudnak élni az őket megillető felmentésekkel, mert a korábban megfogalmazott szakvéleményekbe nem kerültek bele a szakmai tantárgyak.

Problémásnak tartják a diákok azt is, hogy 11. osztályos korukban derült csak ki, hogy az idegen nyelvi érettségi követelményszintjét megemelik, noha az idegen nyelv tanításának körülményei nem javultak. Ráadásul a német érettségi szerkezetét az angolhoz „igazítják”, de úgy, hogy még nem léteznek a felkészüléshez szükséges gyakorló-könyvek, minta-feladatsorok. Ez a probléma az összes érettségizőt sújtja.

A tanulók azonban nemcsak problémákat fogalmaztak meg, hanem megoldási javaslattal is éltek.

Kattints és kövesd a Kettős Mércét, hogy ne maradj le egyetlen hírről sem!

A diákok leveléhez több mint háromezer fő csatlakozott eddig, ebből 800-an érintettek közvetlenül, mert 2017-ben a szakképzésben érettségiznek.

Eddig kik reagáltak és hogyan?

A Független Diákparlament az összes érintetthez eljuttatta a diákok kérését. A Nemzetgazdasági Minisztériumból semmi válasz nem érkezett. (A szakképzés 2016-tól hivatalosan alájuk tartozik.) Az Emberi Erőforrások Minisztériumából Balog Zoltán nem válaszolt. Ugyaninnen Palkovics László, közoktatásért felelős államtitkár elutasító választ küldött, egy olyan jogszabályra hivatkozva, mely nem kapcsolódik közvetlenül a diákok felvetéseihez. Ezek után február 10-én diákok, szülők, pedagógusok és szakértők személyesen, a sajtó jelenlétében adták át számára a kinyomtatott levelet és aláírásokat, ám az államtitkár egyszerűen csak megismételte az elutasítást. (Balog Zoltánnak akarták átadni, de ő nem fogadta a diákokat, a tanárokat és a szülőket.)

Az EMMI-ből tehát egyedül Aáry-Tamás Lajos, oktatásügyi ombudsman hallgatta meg érdemben a diákok felvetését, és ő maximálisan el is ismerte a panasz jogosságát, a jogsértés tényét.

Mit kérnek a diákok?

A szakképzés átszervezésével, a túl későn megjelent kerettantervekkel és vizsgaszabályozásokkal olyan nagy kárt okoztak a döntéshozók a fiataloknak, mely kárt tökéletesen orvosolni nem lehet. A kárt azonban lehetne legalább enyhíteni, erre irányulnak a diákok kérései.

Azt kérik, legyen szabadon választható az ötödik érettségi tantárgy, ahogy eddig is. Amint azt már korábban leírtuk, az újonnan bevezetett, komplex szakmai vizsgatárgy rendkívül összetett és nehéz, a számon kérendő tartalmak későn jelentek meg – nagy könnyebbség lenne, ha helyette a vizsga sikerében bizonytalan tanulók választhatnának másik tantárgyat. Olyat, ami érdekli őket, amit szeretnek, amit az évek során biztosabban sajátíthattak el. Biológiát, földrajzot, informatikát, testnevelést – amint azt a gimnazisták is szabadon megtehetik. Mivel ez csak lehetőség lenne, nem kötelezettség, nem sérülnének azok jogai sem, akik a szakmaira készültek és készülnek.

Valamint azt is kérik, hogy halasszák későbbre a nyelvi érettségi átalakítását, hogy arra felmenő rendszerben, kiszámítható körülmények között készülhessenek majd fel a későbbi generációk.

Mit tehet az ombudsman?

Aáry-Tamás Lajos „mártír-generációnak” nevezte a szakképzésben tanuló érettségizőket, akik áldozatul esnek a szakképzés átgondolatlan átalakításának. Ez rímel Székely László, alapjogokért felelős ombudsman múlt heti nyilatkozatára, aki megállapította, hogy a szakgimnáziumi rendszer bevezetése és a továbbtanulás nyelvvizsgához való kötése sérti a diákok alapjogait.

Aáry-Tamás Lajos elmondása szerint annyit tehet, hogy megállapítja a jogsértést, és indítványozza az ügy mielőbbi megoldását államtitkári és minisztériumi szinten.

Aggodalmát fejezte ki, mert ő sem tud jobb megoldást annál, mint amit a diákok ajánlanak, ám ahhoz törvénymódosítás szükséges. Ahhoz pedig össze kell hívni a parlamentet. Először tehát az lenne a legfontosabb, hogy időt nyerjünk.

Volt már rá példa, hogy meghosszabbították az érettségire és a felvételire való jelentkezést, hogy a vizsgákkal kapcsolatos anomáliákat enyhítsék. Most erre egy nap áll még rendelkezésre. Február 15-én lejár a határidő.

Vajon számít még a jog?

Mit ér az ombudsman szava?

Hamarosan kiderül.

Sulyok Blanka

A szerző a Tanítanék Mozgalom képviselője

Olvass tovább!