Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Ne titkosítsák a metró állapotát, hanem javítsák meg!

Ez a cikk több mint 7 éves.

Az utasbiztonság „nem rossz”, az üzembiztosság „nem jó”. Tessék, nincs itt semmi látnivaló, tessék felszállni nyugodtan a metróra (bármelyikre). Tarlós István ajánlásával.

De most komolyan. 30 évre titkosítják a metrókocsik állapotáról szóló információkat (is). Nemzetbiztonsági, bűnüldözési és bűnmegelőzési okokra hivatkozva. Ettől kéne nyugodtnak lennünk?

77372_638717_1000x700.jpg

Nyilván fontosak a nemzetbiztonsági szempontok – annyira, hogy az erre vonatkozó információkat „legfeljebb” 30 évre titkosítani kell. Sajna az utasbiztonsági szempontok már nem ennyire fontosak, különben nem kéne minden héten legalább egy, de mostanában inkább 4-5 hírt olvasni arról, hogy valamelyik metró éppen áll, füstöl, egyszer tán még a Holdra is megpróbál elrepülni. Valójában azonban iszonyatosan felháborító az, hogy ezzel a sunyi trükkel próbálják meg állítólag felelős döntéshozók elsikálni azt a problémát, hogy valójában a fejünkre rohad a metró. Nem, attól, hogy titkos lesz a metrókocsik állapota, azok a metrókocsik még nem javulnak meg. Viszont legalább lehet lapítani a fűben, meg a nemzetbiztonsági szempontokra mutogatni, amikor legközelebb felelősöket kéne keresni. És akkor arról már ne is beszéljünk, hogy annak a bűnnek a megelőzésében vajon mennyit segít egy titkosítás, hogy hagyták ennyire szétbarmolódni a budapesti tömegközlekedés alappilléreit?

Aki szorult már be a metróba (kérdezném Tarlós főpolgármester urat, érte-e már őt ilyen megtiszteltetés?), az pontosan tudja, hogy a metróba, pláne mondjuk egy füstölő metróba beszorulni rohadt szar dolog. Ilyenkor az ember nem azon morfondírozik, hogy vajon van-e bármiféle nemzetbiztonsági oka annak, hogy senki sem mer kiállni, és elmondani, hogy ezeket a metrókocsikat bizony fel kéne újítani. És amikor az ember csak áll és a metrópótlóra vár (jegyezzük meg, Budapest a világon az egyetlen hely, ahol a föld alatti közlekedést hajóval is tudják pótolni – ami orkánerejű szélben például frenetikus élmény…), akkor nem az érdekli, hogy miféle fenyegetettsége lehet ezeknek a nyavalyás metróknak, hanem azt akarja tudni, hogy mégis miért áznak be, és miért nem lehet ezen a problémán segíteni. És amikor összeütközik véletlenül két metró… Na, akkor aztán meg pláne kurvára nem érdekel senkit, hogy mit vizionál az Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, csak az, hogy mégis miért nem hullanak ilyenkor fejek, és miért nem kér legalább bocsánatot a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), és miért nem kezdődik AZONNAL egy teljes körű felújítás.

Ilyenkor az ember arra gondol, hogy súlyos pénzeket fizet az utazásért, ezért cserébe viszont gyakorlatilag adnak a kezébe egy füstölgő metrókocsit, és indulhat az orosz rulett.

Budapesten tömegközlekedni ma felér minimum egy pokolra szállással, és nyilván vicces is lenne mindez, ha tényleg Vergilius vezetné végig az embert, elhűlve mutogatva a buszokra felzsúfolódó bűnös lelkeket, a füstben fuldokló vétkeseket, a végtelen várakozásba dermedt tékozlókat, akik olyan járat után ácsingóznak, ami soha nem érkezik meg, pedig még fizettek is érte, a balgák. De igazán – kinek van kedve nevetni?

Mint ahogy nem szórakoztató az sem, ahogy Tarlós István és Lázár János a tömegközlekedés feje fölött köpködnek egymásra. Engem nem érdekel, hogy milyen politikai csetepaté folyik a kormány és a főváros között. Engem az érdekel, hogy el tudok-e jutni ából bébe anélkül, hogy megkerüljem Tolnát-Baranyát, illetve az, hogy odaérek-e időben, és hogy kell-e közben gázmaszkot viselnem, netán kössek-e biztosítást magamra (ha már a BKK nem teszi meg, pedig a jegyem árában elvileg benne van ez is).

Mert én fizetek a bérletemért, hónapról hónapra, nem keveset. Az a minimum, hogy a pénzemért szolgáltatást kapjak cserébe. Méghozzá azt a szolgáltatást, amiért fizettem. Minden más maszatolás (titkosítás, ködösítés) semmibevétele az utasoknak, akiknek a biztonságával játszik a BKK, játszik a főváros, és játszik a kormány – és akkor abba már hadd ne gondoljunk bele, hogy mégis min változtatna az, hogy 30 év múlva megnézhetjük, milyen volt egykor metrókocsik állapota… Hol lesz akkor már Tarlós meg Lázár, és kit fogunk felelősségre vonni azért, hogy ilyen metrókban zsúfolódott 2016 decemberében a tömeg?

Tényleg, mi kell még, hogy történjen valami? Katasztrófa? Nem volt elég, hogy a múlt héten egy balesetben már többen megsérültek? Mire kell még várnunk, hogy a budapesti tömegközlekedés eme szégyenfoltja végre eltűnjön? A metró szánalmas állapotára ne az legyen a válaszreakció, hogy akkor titkosítjuk ezeket a szánalmas állapotokat. Hanem az, hogy változtatunk rajtuk!

Ja, igen. Tarlós szerint jövő nyáron indulhat a 3-as metró felújítása. Addig segíthet az ima, a ráolvasás, meg az, hogy gyalogolunk inkább. Végülis, ez is egy módszer. Csak akkor legközelebb sétáljon a Tarlós István, meg a Lázár János is. Talán nekik is jót tenne, kitisztulna tőle a fejük.

Ez a cikk eredetileg a Kettős Mércén jelent meg, de áthoztuk a Mércére, hogy itt is elérhető legyen.