Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Tarkón lőtték az oktatást, majd ráfogták a gyilkosságot a tanárokra és diákokra

Ez a cikk több mint 7 éves.

Szerintem Lázár „farokcsóválja” János élvezi, ha a pedagógusok az utcán áznak-fáznak. Máskülönben vajon miért rúgna bele időről időre a pedagógustársadalomba, tökéletes alapot adva az indulatokra?

d_mtz20161208021.jpg

(Fotó: MTI / Máthé Zoltán)

Vegyünk egy mély levegőt, és lássuk, mivel magyarázta Lázár a magyarázhatatlant, vagyis a friss PISA-eredményeket: „Nem a kormány áll a katedrán és ül a padban.”

Vegyünk még néhány nagy levegőt, mert innentől megint Gyurcsány van, meg 2004 óta romló eredmények, és végül a végső érv: „A kormány mindent megadott: pénzt, keretrendszert, ezt a rendszert kellene tartalommal megtölteni.”

És akkor kezdjük az elejétől. Hiába érvel Lázár azzal, hogy az oktatásra szánt pénz több, mint az uniós átlag. Az igazság az, hogy 2010 óta egyre kevesebb jut az oktatásra a költségvetésből. De ne kicsinyeskedjünk, ne a mocskos pénzügyekkel foglalkozzunk, mert abból maximum azt lehetne kihozni, hogy Lázár nem mond igazat, de ez nem olyan nagy újdonság.

Ennél ugyanis rosszabbról van szó. Lázár szerint nem a kormány áll a katedrán. Nos, a Miniszterelnökség első embere vagy hülye, vagy szimplán gonosz, amikor ilyesmit mond, vagy esetleg 2010 óta másik filmet néz (ez utóbbi nem valószínű…).

Annak a Fidesz-kormánynak az egyik első emberéről beszélünk ugyanis, amely szisztematikusan rombolta le 2010-től kezdve a magyar oktatási rendszert, az önkormányzatoktól elvett és központosított iskolákba maga nevezett ki igazgatókat, jogköreiktől megfosztotta őket, intézményeiket pedig a KLIK óvó szárnyai alá terelte, majd központosította a tankönyvkiadást, hogy aztán egyentankönyveket rendelhessen (kisebb szépséghibákkal ugyan), új alaptantervet kényszerített az iskolákba, megmondva, hogy mit lehet tanítani és mennyit, bekényszerítette a hittant és az erkölcstant a tananyagba, olyan ellenőrzési rendszert zúdított a pedagógusok nyakába, amely teljesen leszabályozza az életüket, majd a diákok terheit tovább növelte, hogy semmi esélyük ne legyen arra, hogy használható tudást sajátíthassanak el. Aztán rátelepedett a szakképzésre is, ellehetetlenítette az alternatív (tehát nem állami befolyás alá tartozó) iskolákat, szétverte a tanoda-rendszert, hogy végezetül karvalykörmeivel most éppen az egyházi iskolákba kezdjen belemarni.

Folytatni lehetne a sort, de igazán nem érdemes. A Fidesz 2010 óta – de még inkább a 2011. december 19-én elfogadott új köznevelési törvény óta – mást se tesz, csak ott áll a katedra mellett, és árgus szemekkel figyeli, hogy mit csinál pedagógus és diák a tanórákon. Sűrű ködként gomolyog az oktatási rendszer felett, amelyet saját kényére toldoz-foldoz. Játékszerként kezeli az iskolákat, ahol hozzá nem értő, felelőtlen miniszterek és államtitkárok kapkodva és átgondolatlanul vezetnek be olyan változtatásokat, amelyek hatása hosszú távon veszi el a lehetőséget a diákok elől, életképtelenné nevelve őket.

És a romló eredményeket már a PISA is méri, nem véletlen, hogy ilyen erős szavakkal támadt Lázár az oktatásra, felelősöket keresve. Arra azonban nem adott magyarázatot, hogy a legnagyobb ágazatban, amelyben a Fidesz 2010 óta változásokat eszközölt, vajon hogyhogy nem sikerült megállítani ezekkel az óriási, rendszerszintű változtatásokkal a romló eredményeket, hogyhogy még rosszabb lett a helyzet, mint az utolsó mérés óta?

De jó, legyen ma, csak most az egyszer igaza Lázár Jánosnak. Tényleg nem a kormány áll a katedrán, és nem is a kormány ül az iskolapadban. A kormány csak a katedra mögött lézeng, pisztollyal a kezében. Amit időről időre a pedagógusok és a diákok halántékához szorít.

Ez a cikk eredetileg a Kettős Mércén jelent meg, de áthoztuk a Mércére, hogy itt is elérhető legyen.