Mellár Tamás, a Párbeszéd képviselője felszólalásában arról beszélt, hogy siralmas állapotban van az oktatásügy. Megcsorbították az autonómiáját, a diákokét, a tanárokét és a szülőkét is. Mellár szerint ez a törvény nem jelent megoldást, csak azért adták be, hogy „rendet teremtsenek”.
Mellár szerint a márciusban meghirdetett egyeztetés túl rövid, példának a skandináv országokat hozta fel, ahol másfél-két évig is tart egy-egy oktatási koncepció elfogadása, és csak széleskörű konszenzus esetén iktatják be.
A képviselő felszólította Hollik Istvánt, hogy „menjen el Varga Zoltánhoz”, és kérje meg, hogy ne csak 3,6 százaléka menjen a költségvetésnek a közoktatásra. A kormánypártnak arra a kritikájára, hogy az ellenzéknek nincs koncepciója, Mellár elmondta, hogy legalább egy éve létezik az ellenzéki együttműködés szakértői által összeállított oktatáspolitikai terv. Mellár szerint ha a kormány valóban széleskörű egyeztetést akart volna, ezzel is foglalkozott volna.
Az oktatási egyenlőtlenség területén az ellenzéki szakjavaslat megállapította, hogy a jobb módú diákok átlagos teljesítménye is jobb. A társadalmi-technológiai alkalmazkodóképesség is erősen csökkent a dokumentum szerint. Ehhez képest az oktatás minőségének javítása és hosszának megnövelése, valamint az iskola és a szülők közötti kapcsolat ápolása, és az esélyegyenlőség növelése lenne üdvös Mellár szerint.
Tordai Bence szerint a bosszútörvény nem szakjavaslat, hanem hatalomtechnikai lépés. A képviselő Maruzsa államtitkárt „szerencsétlennek” nevezve kitért rá, hogy a kormányzat hazugságai kiderülnek a törvény kapcsán.
A párbeszédes képviselő szerint cinikus a bosszútörvény, és az is, hogy éppen a ballagások napján nyújtotta be a kormány. Tordai szerint rengeteg család fontos napját tették tönkre az időzítéssel.