Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Ferenc pápa a szegénységről és az irodalom radikalitásáról

Húsvéthétfőjén meghalni: helyet cserélni Jézussal, vagy legalábbis jelképes közelségbe kerülni a feltámadáshoz.

Amint e sorokat írtam, éppen temették Ferenc pápát, mire az olvasóhoz jut, már utódja is ismert. A temetésen a Vatikánban kétszázezer ember gyűlt össze – köztük számos állam- és kormányfő, Julian Assange-tól Donald Trumpig. (Assange esetében még a vatikáni menedékjog lehetősége is felmerült.) Ez a kép önmagában is ellentmondásokkal teli, hiszen akik valamennyire ismerik Bergoglio életművét, tudják: következetesen visszautasította a világi befolyás csábítását, és ragaszkodott az evangélium radikális hagyományához, amely épp a fennálló, világi hatalommal szemben kínál alternatívát.

Ezt a radikális alternatívát pedig szegénységnek hívják.

Ebben az írásban arról lesz szó, hogyan értelmezte Ferenc pápa a szegénységet mint radikális alternatívát, és milyen szerepet játszott a néhai pápa világnézetében a művészetek, legfőképp az irodalom alapvetően politikai felfogása.

Szegénység mint eszmény

A szegénységet gyakran bűnként vagy kudarcként kezelik – akár azért, mert úgy vélik, a szegények állami támogatásra szorulnak (tehát érdemtelenek, kihasználják azt), akár azért, mert a szegénységet az ambíció hiányával azonosítják, ami a kapitalista érkékrend szerint elengedhetetlen a felemelkedéshez (tehát az érdemhez). A „boldogok a szegények” evangéliumi üzenete a mai füleknek teljesen patologikusként hat.

Ferenc pápa mégis szegény Egyházat akart. Az pedig értelemszerű, hogy ha vissza akarjuk nyerni a szegénység evangéliumi értelmét, túl kell lépnünk a modern tőkés gazdagság racionalitásán. Ferenc pápa szegénységgel kapcsolatos állásfoglalása nem a szenvedés vagy az önpusztítás magasztalását tükrözi – hiszen ehhez nincs szükség a kereszténységre, bőven akad más, amiből válogatni lehet. Az ő öröksége által is megmozgatott evangéliumi hagyomány inkább egy olyan közösségi eszmény megvalósításáról beszél, amely kívül esik a jogi és gazdasági rendszer – a törvények védelmének és korlátainak, illetve a gazdaság ösztönző-kényszerítő erejének – hatókörén.

De pontosan mit takar az evangéliumi közösségi eszmény?

Talán az Apostolok Cselekedeteiben találjuk meg a maga legpéldaszerűbb formájában: itt az apostolok és mindazok, akik hűségesen kitartottak tanításuk mellett, olyan közösséget alkotnak, „amelyet az egy szívvel-lélekkel” valló együttlét és a javak megosztásának kommunisztikus gyakorlata jellemez. „A hívek mind ugyanazon a helyen tartózkodtak, és közös volt mindenük. Birtokaikat és javaikat eladták, s az árát szétosztották azok közt, akik szükséget szenvedtek. Egy szívvel-lélekkel mindennap összegyűltek a templomban. A kenyeret házaknál törték meg, s örömmel és egyszerű szívvel vették magukhoz az ételt” (ApCsel 2,44–46). Ez a közösségi eszme nem csupán vallási, hanem világi értelemben is szakítást jelentett a fennálló társadalmi renddel, és Pál apostol gondolatainak következetes kibontakozását tükrözi, amennyiben magában foglalja a világi hatalomtól és törvénytől való elfordulást is.

Nem egyszerű kivonulást látunk itt: az emberi létezés egy olyan elgondolásáról van szó, amely noha túlmutat a törvény keretein, mégse marad idegen a világtól, nem marad közömbös annak szenvedéseivel szemben.

Legfeljebb annyiban nevezhető ez kivonulásnak, hogy ez az irányultság csakis olyan keretek között valósulhat meg, amelyek – a minden jogról való lemondás (abdicatio omnis iuris) elvére épülve – az embert az állam számára láthatatlanná teszi, aki így mintegy „nem-személlyé” válik. Az így értett „nem-személy” nem rendelkezhet jogi státusszal: nem birtokolhat, nem követelhet semmit – kikerül a jogi és gazdasági rend logikájából, de épp ebben rejlik a mai napig érvényes radikalitása. Manapság egyértelmű, hogy a mindent és mindenkit magába foglaló modernitás és a nemzetállam politikai rendje nem biztosít teret az olyan létezés számára, mint a „puszta ember” vagy „nem-személy” önmagában. Ezt jól mutatja, hogy a menekültlétet, a jogi értelemben vett „nem-személyeket”, még a legkedvezőbb körülmények között is mindig átmenetinek tekintik, és vagy állampolgárságot kell adni nekik, vagy – mint mostanság – deportálni kell őket. Giorgio Agamben szerint a „nem-személy” tartós létezése elképzelhetetlen a nemzetállam jog keretei között, és végső soron csak az állami erőszakszerveknek való radikális kiszolgáltatottsággal válik lehetségessé, amely során az élet kiüresedik, és „puszta életté” redukálódik (vita nuda).[1]

Ezzel szemben Ferenc pápa enciklikáiban, leveleiben, beszédeiben és a legelesettebbekkel vállalt szolidaritásában egy másfajta, akár emancipatorikusnak is nevezhető jelentéstartományra irányítja figyelmünket a fennállón kívülre szorult „puszta élet” kapcsán: a kenózis (görögül: κένωσις), vagyis Krisztus önkiüresítésének eszméje („megüresítette önmagát, szolgai formát vett fel…” – Fil 2,7), nemcsak a fentiek értelmében vett jogon kívüli puszta élet képe lehet, hanem az aktív, szolidáris jelenlété: annak a döntésnek és hitnek a megtestesülése, amely a hatalomról és birtoklásról való lemondás (vagy: szembenállás) következtében a legkizsákmányoltabbak és a jogfosztottak mellé áll. Ebben az összefüggésben a külsődleges törvénytől való eltávolodás nem pusztán az isteni akarat iránti engedelmesség és az emberiség feltétlen szolgálatának belső hajtóereje, hanem új, a fennállót meghaladni vágyó szubjektivitás létrejötteként is érthető. Mindez egyúttal arra, a létezésben és az emberi viszonyokban meghúzódó többlet meglátására is edzi a tekintetünket, amit a jog és a modern tőkés világrendszerek racionalitása elfed.

Irodalom: a világ újraszövésének nyelve

Ami igazán figyelemre méltó: Ferenc pápa ezt a gondolkodásmódot sosem szűkítette le a szerzetesi vagy egyházi keretekre, hanem szélesebb, általános érvényességgel ruházta fel. Különösen fontosnak tartotta a művészetet, amelyről egyházi személyektől szokatlan, ám mélyen elgondolkodtató módon beszélt. Felismerte, hogy például az irodalom – lassúságával, kitérőivel, részletekre figyelő mozgásával – nem csupán kulturális produktum, hanem egyfajta szabadságtér kifejeződése is, a fennálló rend belénk sulykolta habitusok potenciális „kiüresítése”. Az irodalom ilyen értelemben analóg a hittel: nem előírja, hogy mit csináljon a szubjektum, hanem átalakítja őt. Finoman formálja észlelésünket, nyelvhasználatunkat és a másokhoz való viszonyunkat.

Ferenc pápa szerint:

Újra meg kell tanulnunk a valósághoz egy türelmesebb és nyitottabb módon közelíteni — úgy, hogy ne rögtön stratégiákban és eredményekben gondolkodjunk, hanem hagyjuk, hogy megérintsen bennünket a létezés végtelen gazdagsága. A távolság, a lassúság és a szabadság azok a hozzáállásformák, amelyek lehetővé teszik ezt az új viszonyulást — és az irodalom ennek egyik kiváltságos, ha nem is kizárólagos terepe. Az irodalom olyan színpaddá válik, ahol a tekintetünket a személyek és helyzetek rejtett igazságának felfedezésére nevelhetjük: nem gyors magyarázatokkal, nem leegyszerűsített ok-okozati sémákkal, hanem a világot misztériumként, többlettel teli valóságként szemlélve, amely sosem írható le teljesen a megszokott kategóriákkal.[2]

Az irodalom ebben az értelmezésben nem pusztán élményforrás vagy tudásközlés, hanem olyan gyakorlat, amely figyelmünket azokra a rejtett, mégis mindig jelen lévő többletjelentésekre és misztériumokra irányítja, amelyek a létezésben és az emberi viszonyokban húzódnak meg.

Az irodalom, akár a hit: szubjektivitást hoz létre, a mindenkori fennálló rend függvényében ez lehet forradalmi szubjektivitás is.

Az irodalom nem egyszerűen papírra vetett tinta, hanem a megismerés egy formája, amely intenzív kapcsolatot teremt olvasó és világ között. Akár a hit, mindent vagy semmit jelent: nem a törvény nyelvén szól, hanem a világ újraszövésének nyelvén.

Ferenc pápa szerint az olvasás – a valódi olvasás – ritka és értékes tevékenység, mert nem azonnali cselekvésre vagy ítéletalkotásra sarkall, hanem éppen ellenkezőleg: késleltet, megállít, elbizonytalanít. Ez az elbizonytalanodás nem gyengeség, hanem lehetőség – annak esélye, hogy másképp kezdjünk látni, beszélni és cselekedni. Az irodalom tehát nem a világból való kivonulás, hanem egy másfajta világra való ráhangolódás. Ferenc pápa írásai és beszédei is ezt a hangoltságot keresik: nem lezárnak, hanem nyitva tartanak kérdéseket, nem meggyőzni próbálnak, hanem azt akarják elérni, hogy kételkedj – másképp nem lenne képes miből feltámadni a hit. Ezért tartotta fontosnak, hogy az egyház ne csak tanítson, hanem hallgatni is tudjon. Ez az odahallgatás nem bizonytalanságot jelent, hanem annak belátását, hogy a valóság rejtélyesebb annál, túlcsordul azon, amit a törvény, a politika vagy a teológia rendszerei teljes egészében megragadhatnak. És ebben a többletben fontos ígéret, a lehetséges jelentéseké, a nyitott jövő ígérete húzódik. Ferenc pápa öröksége így nem a végérvényes kijelentésekben keresendő, hanem a kérdések nyitottságában és az odahallgatás következetességében. Abban a megingathatatlan elköteleződésben, hogy a kereszténység nem válhat önmagába záródó renddé, hanem mindig újra meg kell cselekednie önmagát, a szegénység jegyében. Nem mint hiány, hanem mint a jelenlegi rend határain túli lehetőség: az evangélium által ígért világ felé tett gesztus. És az irodalom ennek az alternatíva-kereső gesztusnak az egyik legelevenebb gyakorlóterepe marad.

Ebben az értelemben az irodalom – és minden valódi, vagy legalábbis nem unalmas művészet – politikai tett: akár a hit, szintúgy kísérlet a világ érzékelhető szerkezetének újraszövésére, a remélt világ megidézésére.

Ferenc pápa nem új hősöket vagy vezéreket akart adni a világnak, hanem olyan embereket, akik hisznek abban, hogy létezhet egy másfajta élet – akik nem mondanak le erről a hitről, bármilyen erősen is húz vissza a világ a megszokott rendhez. A hatalmi struktúrák leváltását célzó gesztusai ebben a tekintetben radikálisabbak voltak annál, mint amit a Vatikán a tényleges működése megengedett, hisz az is – épp úgy, mint a többi állam – világi hatalom. Igaz, a hatalmi struktúrák leváltása sem garantálhat aranykort, hiszen mindig is emberi történésekről lesz szó, nem mennyeiekről. De ez ne szegje az ember kedvét.

Remélem, a Pokol üres” – mondta egyszer. Nem naiv vágy ez, hanem az evangélium esszenciája: a jó hír (eu-angelion) és a remélt világ (eu-topia) közti határ elmosódása, ahol az irgalomé a végső szó.

Elgondolkodtatott a cikk? Voltak benne új informácók, érdekes meglátások? Segített abban, hogy kialakítsd saját véleményed? Ha igen, mennyit ér ez számodra?

A gondolkozásra, kritikára és közös cselekvésre ihlető újságírás fennmaradásához az olvasók összefogására is szükség van. Csatlakozz, hogy együtt teremthessünk értéket!

Már ezer forint is nagy segítség, és ha teheted, légy rendszeres támogató! Köszönjük!

[1] – Giorgio Agamben: Mi, menekültek.https://filozofia.hiphi.ubbcluj.ro/sites/default/files/site/rendezvenyek/Giorgio%20Agamben%20Mi%20menekultek.pdf (hozzáférés dátuma: 2025. 05. 07.)

[2] – Ferenc pápa, Levél az irodalom szerepéről, 2024. 07. 17., Vatikánváros. https://www.vatican.va/content/francesco/en/letters/2024/documents/20240717-lettera-ruolo-letteratura-formazione.html (Letöltés dátuma: 2025. 05. 07.)

Kiemelt kép: MTI/Fehér Bertalan