Egy autóipari cég dolgozói tüntettek csütörtök délután a győri ipari parkban, miután a cégvezetés érdemi egyeztetés nélkül döntött a béreikkel és a bónuszaikkal kapcsolatos átalakításokról. A dolgozók többek közt egy molinót feszítettek ki, melyen egy „Kevesebb lett a fizetésem!” és egy „Több lett a fizetésem!” oszlopot írhattak alá jelzésképp a cégvezetésnek – a szignók csak az előbbihez gyűltek tucatjával.
László Zoltánt, a dolgozókat a WKW Hungária Kft. győri telephelyén képviselő Vasas Szakszervezeti Szövetség elnökét kérdeztük, hogyan érintik az egyoldalú döntések a dolgozókat, és mennyire hajlandóak a vállalatok általában az autóipar bukdácsolása idején kiszámítható munkát és bért biztosítani Magyarországon.
A győri dolgozók a legnagyobb problémának azt tartják, hogy a jelenléti bónuszt beépítették az úgynevezett vállalati eredményességi bónuszba egy olyan évben, amelyet a munkáltató már előre veszteségesnek minősített. A jelenléti bónusz intézménye egyébként önmagában is rávilágít, hogy a magyarországi bérezési rendszer mennyire megengedő a dolgozó kizsigerelésében: ez a bónusz általában a betegséget bünteti, vagyis: arra ösztönzi a dolgozókat, hogy betegen is bemenjenek a munkahelyükre. A cégnél egy nap betegség után feleződik a jelenléti bónusz, három nap táppénz után pedig nem jár. A vállalati eredményességi bónusz pedig a vállalat különböző kulcsmutatóiban meghatározott számok teljesülése alapján jár.
„Amikor bértárgyalási szándékkal és béremelési javaslattal álltunk elő, akkor elmondták a vezetők a kollégáinknak, hogy érthetetlen számukra, hogy mit akarnak, miért gondolkoznak bérfejlesztésben a dolgozók egy ilyen évben, ami már látható, hogy veszteséges lesz. Egy veszteséges évben nincs eredményességi bónusz, azt a bónuszt pedig, ami egyébként is méltánytalanul a jelenléthez kötnek, áttették az eredményességhez, tehát tulajdonképpen itt nem lesz bónusz ebben az évben”– mondja László Zoltán.
Ezzel havi 30 ezer forinttól fosztják meg idén a dolgozókat. Bár emelt egy keveset az alapbéren a munkáltató, a szakszervezet szerint az átalakított bónuszrendszerrel kombinálva így is vékonyabb lett a dolgozók pénztárcája. Ráadásul, amikor megkapták az alapbéremelésről szóló szerződésüket, akkor szembesültek vele, hogy abban már mindenkinek egységesen 90 napra emelték a felmondási idejét.
Mivel nagyon nagy a fluktuáció, feltehetőleg így próbálják legalább egy darabig odakötni a céghez a dolgozókat. Ezt azért sérelmezik az érintettek, mert ha valaki felmond, általában menne tovább egy másik munkahelyre – ami ma már nem áll olyan nagy számossággal rendelkezésre –, így 90 nap alatt sokan elvesztik ezt a lehetőséget. Ezt a dolgozók „egyfajta röghöz kötésnek érzik” – mondja a szakszervezet vezetője, hozzátéve: a cégvezetés egyelőre nem adott a szakszervezetnek egyértelmű választ arra, hogy ha valaki nem egyezik bele a 90 napos felmondási időbe, akkor bukja-e a béremelést is.
A felmondási időt alapvetően a Munka törvénykönyve szabályozza, 30 napról indul, és a munkahelyen eltöltött évek alapján növekszik, ha a munkáltató mond fel a dolgozónak. Ha a dolgozó mond fel, főszabály szerint a felmondási idő 30 nap, hacsak nem állapodott meg a munkáltatóval másról. Így az, hogy egy év és húsz év munkaviszony után is egységesen 90 nap legyen a szerződések alapján a felmondási idő, valóban aránytalannak tűnik.
Az egyoldalú döntések az autógyárak számára alumínium, vas és műanyag elemeket gyártó cég közel 500 dolgozóját érintik.
Jó jel ugyanakkor, hogy a németországi HR-vezetés jövő héten találkozni akar a szakszervezettel, és az ennek ellenére ma megtartott nyomásgyakorló demonstrációról sem próbálta lebeszélni az érdekvédőket.
„Ezek az emberek becsületesen dolgozni akarnak, és megélni a szerény jövedelmükből”
– fogalmaz László Zoltán, hozzátéve: nem szeretnének a sztrájkig eljutni, de ha mégis arra kerül a sor, nem félnek tőle. Másfél évvel ezelőtt egyébként egyszer már sztrájkbizottság alakult a WKW győri telephelyén, akkor a cégvezetés egyoldalú béremelést hajtott végre, aminek az összege a dolgozók többségénél még az infláció mértékét sem közelítette meg.
A szakszervezeti vezetőt arról is kérdeztük, általánosságban a győrihez hasonló tendenciákat tapasztal-e a nem a legszebb napjait élő magyarországi autóiparban.
„Már azon is jó ideje mérgelődünk, hogy eleve így alakultak ki a bérstruktúrák. Az iparág eddigi jó teljesítménye miatt nemigen vették észre a dolgozók, hogy mekkora kockázat van ebben. Most már egyre több ilyen van. Drágul az élet, az embereknek zsugorodik a bérük, miközben dolgoznak, és ez nem helyes így.
A különböző munkáltatói szankciók, szabályok nem tisztességesek. Nem partnernek tartja a dolgozót és a szakszervezetet a legtöbb munkáltató – merthogy értjük mi, hogy vállalni kell közösen a jóból is meg a rosszból is, de a jóból nem sok jut az embereknek, viszont amikor gáz van, az első, aki hozzájárul a megnövekedett költségekhez, beletesz a kasszába, az a dolgozó lesz. A túlórákkal továbbra is problémák vannak. Egyes területeken hetente csak három napot dolgoznak, megszűntek a műszakok, csak egy műszakban dolgoznak, megszűnt a műszakpótlék, más területeken túlóráztatják az embereket. A túlóra elrendeléseknél a munka-magánélet egyensúly egyáltalán nincs figyelembe véve, a jogszabályoktól messze eltérő módon rendelik el a túlórákat. Előfordul, hogy fenyegetik azt, aki a harmadik-negyedik szombaton már nem szívesen megy be dolgozni”
– összegzi az autóipari dolgozók helyzetét.
Kedves Olvasó, ha tetszett ez a cikk, és szeretnéd, hogy az általunk képviselt társadalmi igazságosság minél több emberhez eljusson, legyél te is a támogatónk! Március végéig 6 millió forintot szeretnénk összegyűjteni, hogy a Mérce idén ne csak túléljen, hanem épülni és fejlődni tudjon. Most ahhoz járulhatsz hozzá, hogy legyen időnk és energiánk fejlődni, kísérletezni, és meg tudjuk sokszorozni tartalmaink hatósugarát! Hogy együtt még többeket győzhessünk meg arról, hogy egy igazságosabb világ lehetséges!