Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A Csillagok háborúja mint antifasiszta mese 

Lehetséges, hogy minden idők talán legnagyobb filmes sikere, amely sokak szerint egy új filmtörténeti korszak, az úgynevezett blockbusterek máig tartó uralmának elindítója, és szinte mindenki szerint a legismertebb filmes fantáziavilág megalapítója, egy baloldali, antifasiszta film? Joggal lehetnének kételyeink.

Mégis, ha a legkorábbi olyan élményeimre gondolok vissza, amikor hőseim a felszabadulásért küzdöttek, rögtön azok a szinte szerelemig szeretett VHS-kazetták jutnak eszembe gyerekkoromból, amelyekre a szüleim felvették nekem az eredeti trilógia filmjeit.

Most induló Kollektor sorozatunkban olyan filmeket ajánlunk, amelyek sorsdöntőek voltak abban, ahogy látjuk a világot. Olyan filmeket, melyeknek hála feladatunknak tartjuk az igazságtalanság, a kizsákmányolás leleplezését, megmutatását, a családtól a munkahelyen át a geopolitikáig. Hogy azt gondoljuk, az életünket és az emberiség sorsát nem a profit maximalizálásának és a tőke logikájának kellene meghatározni, és ez ellen minden lehetséges eszközzel lázadni kell. Hogy a történelmet hajlamosak vagyunk az ilyen lázadások történeteként látni, és bízunk abban, hogy az elnyomás – legyen szó a nagyképről vagy a magánéletünkről – nem törvényszerű, és közös erőfeszítéssel felszámolható.

A filmválasztásaink, ahogy életútjaink is egyéniek, alapvetően személyesek, de azt reméljük, hogy ezeket megosztva közös élménnyé és tapasztalattá válhatnak.

A problémát bonyolítja, hogy általában a művészet és a politika kapcsolata első ránézésre sem egyenes arányú összefüggést sejtet: önmagukat baloldalinak valló alkotók látszólag baloldali értékeket hordozó művei mélységesen jobboldalinak bizonyulhatnak; bizonyos művekre bizonyos korokban-körökben ellentétes politikai értékek képviselőiként hivatkozunk; sőt, ugyanaz az alkotás is lehet egyszerre felszabadító és elnyomó.

De talán ha arról gondolkodunk, hogy milyen élmények határoztak meg minket, akkor nincs szükség arra, hogy végső politikai ítéleteket mondjuk a művekről, hogy kitaláljuk, melyik alkotás mivé tesz bennünket szükségszerűen. Bagi Zsolt irodalmárt, filozófust parafrezálva igaz ugyan, hogy a kultúra személyiséget, egyéniséget, szubjektumot termel, de ez nem jelenti, hogy belemászik az agyunkba. A kultúra nem programoz, hanem lehetőségfeltételeket hoz létre, a saját magunkhoz való viszonyulás lehetőségeit. „Hogy ezekkel a lehetőségekkel miként él az egyén, a közösség, a társadalom, az nincs előre kódolva (…), legfeljebb az, hogy miként élhet azokkal.”[1]

Bagi tanácsát megfogadva megpróbálok élni a Csillagok háborúja adta lehetőségekkel, megérteni és elmondani, hogy egy baloldali politikai fantáziában, történetesen az én politikai fantáziámban milyen helye van/lehet Lukács György távoli névrokonának, George Lucas filmjeinek. Hátha a névrokonságon túl is van kapcsolat.

Ha szeretnéd, hogy a postaládádba is elküldjük az ilyen témájú cikkeket,

iratkozz fel a Mérce Kult Hírlevelére!

A lázadók vietkongok, a Birodalom Amerika

De hát hogyne lenne a Csillagok háborúja antifasiszta film, hisz hőseink ellenfelei minden kétséget kizárólag (űr)nácik – vetődhet fel bennünk. És valóban, ahhoz nem kell semmiféle elemzés, hogy a Birodalom tisztjeinek egyenruháiban, viselkedésében a náci Németország hadseregére (vagy az arról utólag a vásznon kialakított kulturális képre) ismerjünk rá. Azonban a felszíni hasonlóság önmagában nem elegendő feltétele annak, hogy minden kételyt eloszlassunk a Csillagok háborúja körül: a 20. század második felében Indiana Jonestól James Bondig mindenki nácikat ver a mozikban. Ez, habár kétségkívül szívmelengető hagyomány, mégsem lehet a baloldali, antifasiszta film egyetlen kritériuma, tekintve, hogy az USA korábbi (világ)háborús ellenfelét csépelik ezek a jóképű férfiak (néha nők), és egyáltalán nem biztos, hogy minden esetben antifasiszta felindulásból.

Közelebb lépve az első film (Egy új remény, 1977) lokális politikai kontextusához, a náci máz alatt egészen más tartalmat találunk. George Lucas későbbi nyilatkozatai alapján ugyanis a filmhez az ihletet nem a második világháború, hanem a vietnámi háború adta. A fiatal kaliforniai filmrendező, aki feltehetően a hippi/béke-mozgalomtól sem volt túlságosan távol, egy, a háborúval nagyon is kritikus filmet szeretett volna forgatni – ez lett volna az Apokalipszis most. A stúdiók azonban sokáig nem akartak kötélnek állni, ezért ezt a filmet végül nem ő, hanem A keresztapáról is ismert Francis Ford Coppola rendezte meg.

Lucas tovább állt, és ekkor készült el a Csillagok háborúja. Azonban a vietnámi háború aszimmetriája inspirációként megmaradt, így született meg az alulról szerveződő lázadók és az elnyomó birodalom története.

Nem feltétlen kell a szerzői autoritás, hogy felfedezzük a vietnámi háborút a filmben: a lázadók gerilla-hadviselésétől a harmadik film dzsungelharcáig számos helyen visszaköszön az amerikai közvéleményt alapjaiban megosztó és felrázó háború. A film pedig tudatosan és következetesen hangsúlyozza az egyenlőtlen hadviselés hősiességét, már a legelső képkockától kezdve. Amikor először feltűnik Leia hercegnő aprócska hajója, amit aztán az egész képet beterítő csillagromboló vesz üldözőbe, egyértelmű, melyik oldalon van a szimpátiánk.

De van egy még talán ennél is aktuálpolitikaibb oldala ezeknek a filmeknek: Richard Nixon és a Watergate-botrány. Ez a vetület már inkább az előzmény-trilógiában érhető igazán tetten, ahol a filmek szimbolikus története egy demokrácia hanyatlása körül forog. A három előzményfilm szórakoztató lézerkardos tanmese arról, hogy hogyan lett egy köztársaságból birodalom. Palpatine szenátor pedig, aki politikai machinációk sorozataként válik uralkodóvá, egyenesen Nixon elnök másaként született meg – állítják a különböző visszaemlékezések, a film elkészülésének körülményeit taglaló könyvek.

A konkrét amerikai politikai konkrétumoktól egy picit hátrébb lépve is egyértelmű, hogy a Lucas által rendezett filmeket áthatják a 60-as, 70-es évek mozgalmi energiái. Határozottan jelen van például a technológiakritika. A Halálcsillag mint szuperfegyver nem csak az atombomba metaforája (amely szintén amerikai találmány, újabb párhuzam a Birodalom és az Egyesült Államok között), hanem általában a háborús-technicizált társadalmaké: a Halálcsillag belsejének mesterséges környezetében minden rendezett, élére állított, elidegenítő. Nem embernek való környezet ez, a rohamosztagosok lépten-nyomon beverik a fejüket mindenhová (ami inkább a forgatáson viselt kosztümök korlátaiból fakadt, kevésbé tudatos szerzői döntés, mégis jelentésessé válik). Ez ügyben egyébként az első film pár évvel megelőz egy későbbi hullámot, hisz inkább a 80-as évekre jellemző a technológiakritika a tömegfilmben: Alien (1979), Terminátor (1984), Robotzsaru (1987).

Talán épp a Halálcsillag mint térmetafora a legérdekesebb a filmben, különösen, ha hőseink érvényesülési stratégiájába gondolunk bele. A hatalmas háborús-technológiai (kapitalista?) gépezet zeg-zugaiban Luke, Leia és Han könnyűszerrel megbújnak, lehagyják üldözőiket. Kijátszható tehát ez a túlontúl rendezett, az emberi kreativitásra reagálni képtelen, elnyomásra berendezett társadalom. De nem csak túlélni képes így az ellenállás, hisz az alulról szerveződő lázadók végül a megfelelő gyenge pontot megtalálva láncreakciót indítanak be: Luke egyetlen jól irányzott lövése elegendő a győzelemhez. Ha mindebben a 20. század második felében létrejött nyugati újbaloldal mozgalmi taktikáját véljük felfedezni (Deleuze-Guattaritól Antonio Negriig), azt hiszem, nem járunk messze az igazságtól.

Tömegfilmek, konszenzusok

Hiába az akár forradalminak is tekinthető jelentésrétegek, nem szoktunk a Csillagok háborújára különösebben lázító alkotásként hivatkozni. Ennek valószínű oka, hogy tömegfilmként kihívó politikai témái ellenére összességében az amerikai (és tágabban a nyugati) társadalom önmegerősítő narratívájaként funkcionál. Kérdőre vonja ugyan a birodalmi hatalomgyakorlást, sőt az önszerveződő ellenállás mellett foglal állást. Mindemellett azonban óvatos gesztusokkal azt az érzetet is kelti a nyugati befogadóban, hogy ő még mindig a „történelem jó oldalán” áll.

A film legfontosabb gesztusa a mitologizálás, és egy olyan modern mítosz születik meg a vásznon, amely együtt mozog az amerikai társadalom alapító történetével. Hiába vietkongok a lázadók, ha élükön Luke Skywalkert, az amerikai hős archetípusát találjuk, a peremvidékekről származó, egy új, szabad társadalom reményét megtestesítő cowboyt.

A film saját történeti kontextusában olvasva hiába a vietnámi háború allegóriája, ha igazából az amerikai függetlenségi háborúról van szó: arról, amikor a nyugati civilizáció határán élők fellázadtak egy birodalom ellen az önrendelkezésért. Tágabb történelmi perspektívából nézve tehát a film egy aktuális kihívásra, az amerikai társadalom saját magába vetett hitének megrendülésére nem kritikai, hanem önmegerősítő választ ad: mi még mindig a lázadók és nem a birodalom vagyunk. A mi hősünk még mindig Luke Skywalker. A Halálcsillag felrobban, Darth Vader feloldozást nyer.

A filmek vizualitása is leginkább elringatni kívánja a befogadót az amerikai kultúra otthonosságában. Egyfelől határozott hatásként megjelenik a western (tovább erősítve az amerika-mítoszt), másrészről pedig a 30-as évekbeli sci-fi sorozatok (pl. Flash Gordon) tárgyi kultúrája, díszletelemei, akár karakterei. Azaz Lucas saját gyerekkorának legfontosabb televíziós hatásai. Hiába szerethetjük joggal az eredeti filmek díszleteit és képzőművészeti teljesítményét, összességében a Csillagok háborújának képei éppúgy nosztalgikusak, mint a közelmúltban nagy sikernek örvendő 80-as évekre visszautaló filmek, sorozatok (pl. Stranger things) képi világa. A kulturális funkció ugyanaz,

a Csillagok háborúja a korabeli néző számára egy utólag biztosabbnak és biztonságosabbnak tűnő kort idézett meg a bizonytalanná váló jelenben. A valóság helyett tehát nem alternatívát, hanem nosztalgiát kínál, a kultúra Mark Fisher-i kísértetjárása már az egyik első modern blockbuster képein elkezdődik.

Persze nemcsak az öntömjénező amerikai mítoszképzés és a nosztalgiatermelő tárgyi kultúra és vizualitás miatt tarthatjuk a Csillagok háborúját kritikátlan alkotásnak. A kapitalizmus nem meglepő módon csak szőrmentén jelenik meg ezekben a filmekben, annak ellenére, hogy számos kritikai gondolkozó szerint gazdasági-társadalmi rendszerünk tőkés viszonyai nem függetlenek sem a birodalmi terjeszkedéstől, sem a demokráciák fasizálódásától.

Ami viszont határozottan megjelenik a vásznon, az a nemi és rassz alapú emancipáció. Ez ügyben a film progresszív pozíciót látszik felvenni, van cselekvő női főszereplőnk, és habár a karakterek nagy része fehér ember, más rasszok és képzeletbeli fajok (a rasszok bevett sci-fi metaforája) is képviseltetik maguk. Hiába erős személyiség azonban Leia, Hannal szövődő szerelmük láttán, különösen a Birodalom visszavág első csókjelenete közben, kényelmetlenül fészkelődik az ember: Leia a csók előtt számtalan alkalommal mond nemet  a csempésznek, a film évődésként keretezi az erőszakot.

A kisebbségek bemutatása kapcsán pedig sosem az volt a gond, hogy Csubakka nem kapott az első film végén medált, hiába próbálta épp ezt orvosolni a politikáról leginkább felszínes identitáspolitikai gondolatokat megfogalmazó legújabb trilógia. Sokkal inkább az szúr szemet, ahogy a másfajúak eleve megjelennek a filmekben: a buckalakók, a Jabba palotájában élő ezerféle lény, de még a hősök oldalán harcoló ewokok megjelenítése is számos káros civilizációs sztereotípiát mozgat (természetközeli, barbár, de barátságos törzsek, sivatagi rabló-csencselő vándornépek stb.). Persze ezeknek a filmeknek nem tudatos célja az ilyesféle közismert, de káros ostobaságok éltetése, sokkal inkább arról van szó, hogy a film sztereotípiákra épít, megspórolja a nézőt kihívás elé állító világépítést. A tömegfilmes igények írják tehát felül a progresszív indíttatást.

Az antifasiszta konszenzus korának meséje egy posztfasiszta korban

Lokális történeti kontextusában elkötelezettnek, tömegfilmként, kultúripari jelenségként kiüresedettnek, kritikátlannak tűnik ugyanaz a film. Talán szükség van még egy szempontra: mi történik, amikor ma nézünk Csillagok háborúját?

A bevezetőben már említett tudós, Bagi Zsolt a tömegkultúra társadalmi szerepét a konszenzus, a közös alap termelésében határozza meg.[2]

Abban nem vagyok biztos, hogy a Csillagok háborúja valóban termel-e közmegegyezést, de a mából visszanézve az határozottan meglepő, hogy mennyire egyenesen, kérdések nélkül közvetít egy, a második világháború utáni társadalmakra jellemző alapértéket: az antifasiszta konszenzust.

Épp azért, mert látványos, hogy a konszenzusra törekvés miképp csorbítja ki e filmek kritikai élét, izgalmas, hogy miben nem kötnek kompromisszumot. Márpedig a fasiszta elnyomás elleni erőszakos és önfeláldozó harc legitimációja ilyen elem. Így a mából visszanézve a Csillagok háborúja a tömegkulturális jellege okán, és nem annak ellenében késztethet bennünket kritikai gondolkodásra. Ugyanis emlékeztet minket egy korábbi, mára szétesőben lévő társadalmi konszenzusra.

Erre a rejtett, csak a Donald Trumpok és Orbán Viktorok lakta posztfasizmus világából visszanézve felfedezhető érdemre érzett rá a legújabb kalandok legjobbika, az Andor. A sorozat alkotói jó érzékkel fedezték fel, hogy miképp aktualizálható a lázadás győzelmét, majd a demokrácia bukását bemutató történetfolyam.

A sorozat a birodalom dicső napjaiban játszódik, egy munkásosztálybeli fiatal lázadóvá válását meséli el. Ezúttal a birodalom nem csak a külcsínben fasiszta, a sorozat idő szán rá, hogy aprólékosan feltárja a kapitalista (első fejezet), a kolonizációs (második fejezet), valamint a börtönbe kényszerítő (harmadik fejezet) oldalát a birodalom hatalmának. És itt már a lázadóvá válás sem egyik pillanatról a másikra történik, a főszereplő, Cassien három fejezeten át tartó karakterfejlődése más-más szempontból ad betekintést abba, hogy mit jelent lázadóvá válni. A végkifejlet adott: tudjuk, hogy Cassien végül a lázadók oldalán hősi halált hal a Zsivány egyes című, korábban megjelent film végén.

Az Andor létrejötte is bizonyítja tehát, hogy van még mondanivalója a Csillagok háborújának. Csupán itt van az ideje, hogy aktualizáljuk, a jelen valós kihívásai felé fordítsuk ezeket a történeteket. Persze az Andor kritikai potenciálja nem határtalan: továbbra is egy kultúripari termékről beszélünk, elkészültének feltételei, valamint beágyazottsága az épp hegemón kultúrába (az amerikaiba) kijelöli a pozícióját is (tartalmától függetlenül).

Mégis, a radikális elutasítás helyett talán érdemes bizalmat szavazni az ilyen, és ehhez hasonló alkotásoknak, segítve a kritikai tartalom kibontakozását. Mert a leginkább rendszerkonform alkotások is alkalmat teremthetnek (akarva vagy pont akaratlanul) a baloldali tudat termelésére. Egy felnőttkorában magát baloldalinak valló kisfiú fantáziáját legalábbis biztosan megragadta egy réges-régi, messzi-messzi galaxis.

💛🎁Idén ajándékozz kritikát, inspirációt!

A Mérce szabad és elkötelezett platformként szolgál mindazoknak, akik képesek feltárni a rendszer hibáit, és nem egyéni recepteket, hanem közösségi megoldásokat ajánlanak.

 

[1] – Bagi Zsolt, Kulturális logika vagy emancipatorikus esemény?

[2] – Bagi Zsolt, Az esztétikai hatalom elmélete, Napvilág kiadó, 2017, 106-108.

Kiemelt kép: Grafika: Csató Csenge