Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Így kormányoznak rendeletben 4 éve, és így tartják fenn a rendkívüli állapotot kilenc éve az Orbán-kormányok

Az Országgyűlés a szerdai ülésén további 180 nappal meghosszabbította az ukrajnai háború miatt fennálló veszélyhelyzetet. A hír az önkormányzati- és európai parlamenti választások előtt két hónappal hirtelen fölbolydult magyarországi belpolitikában csak szerény helyet érdemelhetett ki a közvetítésekben.

Annak ellenére történt így, hogy a parlamentáris berendezkedés jelentőségének erodálódása a legbiztosabban talán éppen a rendkívüli jogrend jelensége révén ragadható meg.

Emlékezhetünk rá, hogy Orbán Viktor miniszterelnök még 2022. május 24-én egy drámai videóban jelentette be először, hogy az ukrajnai háború és az oroszországi agresszió kiváltotta menekültválság miatt háborús veszélyhelyzet lép életbe. Az azonban talán már kiesett az emlékezetünkből, hogy a veszélyhelyzet pusztán fölváltotta a koronavírus-járvány miatt már hatályban lévő veszélyhelyzetet.

Bár a parlament ülésezik, a képviselők pedig interpellálnak és szavaznak, a kormány tagjai pedig „a helyükön” ülnek, ez ne tévesszen meg bennünket.

„A feltétlenül szükséges mértékben”

Immár négy éve – és az újabb 180 napos hosszabbítás miatt az év végéig, tehát a választásokon túlnyúlóan biztosan – rendeleti kormányzás zajlik. Ez nem jelent mást, mint hogy az állam működésére a kormány döntő befolyással bír: már meglévő törvények rendelkezéseit fölülbírálhatja, az alapvető jogokat pedig felfüggesztheti.

Utóbbi kapcsán a Hvg.hu átfogó írásában megemlíti, hogy a veszélyhelyzet örvén korlátozható „az állampolgárok szabad mozgáshoz, a gyülekezéshez és véleménynyilvánításhoz való joga”, sőt, a választójoga is, hiszen az Alaptörvény azt, hogy valaki választó legyen vagy választhatóként mérettesse meg magát, nem rendeli az alapvető jogok közé, melyekre még a vészhelyzet sem hathat ki. A korlátozás mértékét pedig csak egy semmitmondó megfogalmazás részletezi: „a feltétlenül szükséges mértékben”. Nyilvánvalóan garanciákat itt nem találhatunk.

Bár a fideszes kétharmados többség sok mindent eleve homályba burkol, mégis tetten érhető, hol szerez előnyt a kormány azzal, hogy a parlamentet megkerülheti. Egyfelől a születő törvényeknek nem kell bejárniuk azt a hosszú utat, amely során egy beterjesztés a házbizottságokon és – elvileg – az egyeztető fórumokon keresztül végül a Magyar Közlönyben való kihirdetésig jut. A veszélyhelyzet például megspórolja a kormánynak, hogy a költségvetés fabrikálása során tekintettel legyen az éppen a Fidesz-KDNP által írt Alaptörvényre, amely előírja, hogy a költségvetésnek az államadósság csökkentését tartalmaznia kell. Nyilvánvaló, hogy ez jelentős pénzügyi könnyítést jelent annak a kormánynak, amely évről-évre kénytelen újra és újraírni a költségvetést. Csak 2022-ben például 48 alkalommal tett így. Az idei költségvetés pedig már februárban borult, a kormány megszorításokra kényszerül.

A kormány nem szerénykedik a veszélyhelyzet alkalmazásával

Ahogyan arra a Magyar Helsinki Bizottság rámutatott, a kormány négy év alatt eddig több mint ezer veszélyhelyzeti rendeletet fogadott el. Ezek közül számos nem hozható összefüggésbe a veszélyhelyzet elrendelésének okaival. Így megemlíthető, hogy 2020-ban a kormány rendelettel vonta el a fejlesztési támogatásokat és önkormányzati adóbevételeket és tette lehetővé az ingyenes parkolást, mely megint csak az önkormányzati büdzsét apasztotta; a veszélyhelyzetre hivatkozva hosszabbította meg a közadatigénylés teljesítésére előírt határidőt; rendelet segítette a Színház- és Filmművészeti Egyetem vezetőségét is abban, hogy az egyetem autonómiájáért küzdő diákok ellenállását megtörje; kormányrendelet tette lehetővé azt is, hogy a 2022-es választások mellett népszavazás is legyen, miközben a helyi népszavazások moratóriumát nem kellett feloldani; de rendelet nehezítette vagy egyenesen tiltotta a légiirányítók és a pedagógusok sztrájkját is, továbbá pedig bevezette a köz nélküli közmeghallgatásokat.

A Helsinki Bizottság jogvédő szervezet szerint a szabályozással egyebek mellett az a probléma, hogy a szabályai túl tágak és túlságosan általánosak, semmint hogy számonkérhetőek legyenek, így

az Orbán-kormányok felhatalmazása „gyakorlatilag korlátlan”.

Hovatovább az is tetten érhető, hogy a rendkívüli állapotok végképp bizonytalanná teszik, hogy voltaképpen milyen megfontolásból és ki kormányoz Magyarországon.

A veszélyhelyzet – előbb a koronavírus, majd a háború kapcsán – mellett a tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet is élt, valamint végképp megtévesztő módon, szintén a veszélyhelyzet fogalommal operálva, de jogilag soha nem kodifikálva: energia-veszélyhelyzet is létezett a hányattatott jogrendű országban.

S bár időközben a rendkívüli állapotok hat faja háromra szűkült, magyarázat nem született arra, miért szükséges fenntartani a veszélyhelyzetet. Jellemző, hogy az Igazságügyi Minisztérium az újabb 180 napos hosszabbítás megokolását egyetlen mondattal tudta le.

A veszélyhelyzet fönntartása eközben azt sugallja, hogy a rendhagyó és a rendkívüli lett a norma, a „normális” pedig nem létezik, hanem utólag megkonstruált. Ha visszatérni szándékozik is, „a normalitást” oly gyakran hangsúlyozó kormány csak ehhez az újjáalkototthoz fordulhat.

Mi másról árulkodna, ha nem a permanenssé vált rendkívüli helyzetről,  hogy kormányrendelettel hosszabbítják meg immár a rendkívüli állapotot fönntartó válsághelyzetet is, jelesül azt, amelyet a „tömeges bevándorlás” indokol – de „tömeges bevándorlás” hiányában. A menekültek elmaradása a déli határszélről olyan szembetűnő, hogy már a kormányhoz közelálló lapokban is olvashatunk róla.

Kedves Olvasó, ha tetszett ez a cikk, és szeretnéd, hogy az általunk képviselt társadalmi igazságosság minél több emberhez eljusson, legyél te is a támogatónk! Februárban és márciusban 6 millió forintot szeretnénk összegyűjteni, hogy a Mérce idén ne csak túléljen, hanem épülni és fejlődni tudjon.

Most ahhoz járulhatsz hozzá, hogy legyen időnk és energiánk fejlődni, kísérletezni és meg tudjuk sokszorozni tartalmaink hatósugarát! Hogy együtt még többeket győzhessünk meg arról, hogy egy igazságosabb világ lehetséges!

 

Kiemelt kép: MTI/Illyés Tibor