„Az élő munkaerő a megnövekedett feladat ellátására, a létszámhiányt figyelembe véve nem képes” – írja a Facebook-oldalán kiadott közleményében a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) elnöke, Dobi István a pénteken megjelent hírre reagálva, miszerint a MÁV Zrt. tíz mellékvonalon szünetelteti a vonatközlekedést, buszokkal pótolva azt. A szakszervezeti vezető szerint, ha a Volánbusznak kell a tíz mellékvonalon a vonatpótlást ellátni, az tovább növeli a feszültséget a munkáltatónál,
„hiszen már a Volánbusz által meghirdetett, hivatalos menetrendben foglalt járatok indítására sincs megfelelő létszámban jelen az autóbuszvezetők száma a társaságnál”.
A MÁV augusztus elsejétől – további intézkedésig – tíz regionális vasútvonalon vonathelyettesítő autóbuszokkal szervezik meg a közlekedést. A vállalat közleménye szerint az érintett mellékvonalakon közlekedő korszerű, légkondícionált autóbuszok kiszámítható és a korábbinál kényelmesebb eljutást tesznek majd lehetővé utasainknak. A cég kiemelte azt is, a módváltásba bevont 10 regionális mellékvonal esetében hangsúlyosan nem az utasbiztonsággal kapcsolatos kérdések indokolják az autóbuszos vonathelyettesítő járatok közlekedtetését, hanem a jármű- és személyzethiány. A vállalat közleményében úgy fogalmaz:
„A közlekedésimód-váltás ugyanakkor példa arra is, hogy a MÁV és Volánbusz egyesítésével létrejött vállalatcsoport, hogyan tud a szinergiákra építve versenyképes megoldást kínálni egy-egy térség közösségi közlekedésére még a jelenlegi kihívások közepette is.”
Megkerestük Dobi Istvánt a SZAKSZ elnökét, aki szerint
aki ilyen mondatokat leír, az nem járt a telephelyeken, nem ült autóbuszon, nem beszélt a dolgozókkal.
A szakszervezeti vezető elmondta, hogy a hozzájuk beérkezett visszajelzések alapján jelenleg is több száz fős munkaerőhiány van a Volánbusznál:
„a szabadságok kiadása naponként történik, nem tudnak huzamosabb időre szabadságra engedni buszvezetőket, járatok maradnak ki, mivel a létszámhiány az adott meghirdetett hivatalos menetrendet nem tudja teljesíteni.”
Dobi szerint, mivel a munkaerőhiány nem csak az autóbuszvezetőket, de a szakmunkásokat, az autószerelőket, villanyszerelőket is érinti, kétséges, hogy megvalósítható-e a „korszerű, légkondicionált autóbuszokkal” való pótlás.
„Hiába mondják, hogy van légkondi, ha nem működik. Lerobbant autóbuszokról számolnak be, a kollégák azt írják, hogy mikor javításra mennének, egyszerűen nincs szakszemélyzet, a klíma javítására sem, ami most a legütősebb kérdés a kánikula időszakban”
-mondta el Dobi, hozzátéve, „előbb teremtsék meg a Volánbuszon a komfortos közlekedést, utána ígérgessenek”. Szerinte az sem fér bele a XXI. században, hogy olyan formaruhákat biztosít a cég, amiket már foltoznak, stoppolnak, ráadásul ezek mosását is a dolgozókra hárítja a cég.
A MÁV klimatizált póltóbuszos ígéretével ellentétben a Mérce is arról számolt be a múlt héten, hogy szélvédő mögött gyakran 40-50 fokig is felszökik a hőmérséklet, amit gyakran klímaberendezés és hűtött víz nélkül kell elviselniük a sofőröknek.
A bajokat tetézi, hogy a rövidnadrág viselése sem feltétlen megengedett a nyári melegben a Volánbusznál.
Az érintett mellékvonalak:
89 sz. (Miskolc-Tiszai―) Nyékládháza―Tiszaújváros,
114 sz. (Mátészalka―) Kocsord alsó―Csenger,
121 sz. Újszeged―Mezőhegyes,
125 sz. Mezőhegyes―Battonya,
38 sz. Somogyszob―Nagyatád,
47 sz. (Dombóvár―) Godisa―Komló,
78 sz. Balassagyarmat―Ipolytarnóc,
98 sz. Abaújszántó―Hidasnémeti,
103 sz. Karcag―Tiszafüred,
146 sz. Lakitelek―Kunszentmárton (―Szentes).