Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Épp csak a helyi járatokon nem lehet majd utazni az országos és vármegye bérletekkel

Ez a cikk több mint 1 éves.

Nem lehet majd használni a májustól életbe lépő új bérleteket a helyjegyköteles járatokon és a helyi közlekedési társaságok járatain sem. Az új bérletek bevezetéséről a Mérce megkérdezte a Volán és a MÁV szakszervezeti vezetőit is.

Május elsejével buszra és vasútra egyaránt érvényes havi országbérletet, vármegye bérletet ajánlunk. A vármegye bérlet 9 450 forintba, a havi országbérlet 18 900 forintba kerül majd. Akik tömegközlekedéssel járnak dolgozni, komoly összeget spórolhatnak” – jelentette be szombati évértékelőjén Orbán Viktor.

Mint ismeretes, a német kormány tavaly nyáron vezette be 9 eurós, egész országra érvényes tömegközlekedési bérletét. A 3 hónapos próbaidőszak után  májustól már hosszú távra is egységes, kedvezményes bérleteket hirdettek meg Németországban, azonban ezek már 49 euróba, azaz mai árfolyamon nagyjából 18 900 forintba fognak kerülni. Ugyanannyiba, mint a szombaton bejelentett magyar országos bérlet.

A magyar bérletek azonban számos helyi tömegközlekedési járatra nem lesznek érvényesek. A szombati bejelentés óta a MÁV közleményben tájékoztatta utasait, hogy az új bérletet a MÁV, a Volánbusz, a MÁV-HÉV és a GYSEV járatain lehet majd használni. Nem lesznek viszont érvényesek a helyjegyköteles vonalakon, azaz például az IC-ken, első osztályon, továbbá a helyi közlekedési társaságok járatain. Így Budapesten belül a BKK járatain sem.

A helyi bérleteket az ingázóknak így továbbra is külön meg kell vásárolniuk.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint a kormány nem szakmai, hanem politikai döntést hozott, ezért a magyar bérlet nem is lesz olyan jó, mint a német.

„Szakmai intézkedés például akkor lett volna, hogy ha a helyi, városi közlekedési rendszerek is be vannak ebbe a szisztémába vonva, mint ahogy az például Németországban történt”

mesélte az RTL-nek Dorner Lajos, a VEKE elnöke.

„Majd a vasutasok meg a volánosok majd valahogy kiizzadják magukból a többletjárművet, ahogy sikerül, az emberek majd valahogy felférnek a vonatra, az a lényeg, hogy ezt ki lehet pipálni. Innentől kezdve nem lehet azzal vádolni a kormányzatot, hogy csak az autósokat segíti a mindenféle intézkedésekkel, lám, az ingázókat is segíti”

– tette hozzá az elnök.

Az RTL érdeklődésére a MÁV elmondta, májustól monitorozni fogják az utasforgalmat, és ha szükséges, a lehetőségekhez mérten a változó utazási igényekhez igazítják majd a járműkapacitásaikat. Az új bérletek miatti bevételkiesést a kormány idén 8 milliárd forinttal kompenzálja a MÁV-nak.

Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet vezetője nem lát érdekvédelmi problémát az új bérletekkel kapcsolatban. Szerinte a veszteségfinanszírozásra adott kompenzáció fedezi majd a bérletek kedvezményes árait. „Veszteségfinanszírozás nélkül a cég nem működik, 17 éve nem volt tarifanövelés, a befolyt jegyárakból nem lehet fenntartani a céget”.

„30%-al kevesebben utaznak ma vasúttal, mint a covid előtt„- figyelmeztetett Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke. Szerinte a mostani kedvezményes bérletek segíthetnek visszacsábítani az utasokat a vonatra, főleg, hogy  a megemelkedett benzinárakkal nem csak környezetbarátabb, de kifizetődőbb is a vasúttal közlekedni. A VSZ elnöke szerint a mostani rendszer ugyan nem tökéletes, de szerinte idővel a bérletek kiterjesztetők lesznek a helyi tömegközlekedési járatokra is. Az elnök elmondta, a MÁV az idei évet 200 milliárdos költségvetési hiánnyal kezdte, így a bérletekre most mindenképp szükség van, hogy nagyobb bevételhez jusson a cég.

Érdekvédelmi szempontból se a Vasutas Szakszervezet, sem pedig SZAKSZ nem látott kivetni valót. A VSZ elnök azonban megjegyezte, a megnövekedett utaslétszámmal elképzelhető, hogy az állami vasutaknak eszközbővítésre is szüksége lesz.

 

Címlapkép: MÁV / Facebook