Megszületett a 2023-as évre szóló bérmegállapodás a MÁV-Volán csoportnál, derül ki a Vasutasok Szakszervezete közleményéből.
A megállapodás értelmében marad az idei évre korábban előirányzott 5%-os bérfejlesztés azzal a kiegészítéssel, hogy legalább 53 ezer forinttal kell emelkedniük a béreknek.
Tehát akinek az esetében az 5 százalékos emelés kevesebb mint 53 ezer forintot jelentene, annak is ilyen mértékben emelkedik a havibére, januárig visszamenőlegesen.
A megállapodás része továbbá, hogy az évi egyszeri, áprilisban esedékes SZÉP-kártya juttatás értékét 20 ezer forinttal 120 ezer forintra emelik, emellett az önkéntes egészségpénztári támogatás havi összegét 1000 forinttal 6016 forintra emelik.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a tavalyihoz képest 25,7 százalékos fogyasztói áremelkedést a nagyjából 200 ezer forint alatti keresetűek esetében kompenzálják, a többiek reálbére valójában nem emelkedik (bár ez persze függ az adott dolgozó fogyasztói kosarától és egyéni élethelyzetétől is). Aki ennél többet keres, annak a béremelkedése nem kompenzálja a bérek elértéktelenedését a fogyasztói árakhoz viszonyítva.
Persze a VSZ és a Vasutasok Demokratikus Szakszervezete – VDSzSz – Szolidaritás – mint a kollektív bérmegállapodásban résztvevő reprezentatív szakszervezetek által megkötött megállapodás még mindig jobb, mint a munkáltató eredeti ajánlata. A munkáltató első ajánlata 36 400 forintos minimális béremelés volt, amit a szakszervezeti oldal nem fogadott el. Ezt követően az ajánlat 41 000 forintra emelkedett, ám ezt sem tartották megfelelő mértékűnek.
„A most megkötött megállapodásnak köszönhetően az utóbbi két évben legalább 93 000 forinttal nőttek a vasutas alapbérek. Valamint fontos eredmény, hogy a MÁV-Volán csoportban az idei bérfejlesztés után a kezdőbérek a minimálbért és a garantált bérminimumot is jelentős mértékben meghaladják”
– írja honlapján a VSZ.
Noha a béremelés ténye mindenképp örömteli, kérdéses, hogy a dolgozók és a cégcsoportnál működő többi szakszervezet mennyire lesz elégedett a mértékével, tekintve hogy korábban ennél magasabb béremelést követeltek, és a bértorlódás problémájára is felhívták a figyelmet. Korábban a VDSzSz is legalább 60 ezer forintos béremelést követelt. A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet ezzel szemben a húsz százalékos béremelést, míg a Mozdonyvezetők Szakszervezete legalább 15 százalékot tartott volna elfogadhatónak.
Frissítés: cikkünk megjelenése után értük el Dobi Istvánt, a SZAKSZ elnökét
Dobi elmondta, hogy utóbbi szakszervezetek tudomásul vették a megállapodást de nem írták alá. A SZAKSZ elnöke azt is elmondta lapunknak, hogy a megállapodásban foglaltakkal szemben szakszervezetük legalább 80 ezer forintos emelést tartott volna elfogadhatónak.