Nem lesz sztrájk a Volánbusznál, miután megegyezéssel zárultak a tárgyalások a Volánbusz és a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) vezetése között– közölte csütörtökön a Volánbusz Zrt.
A cég arról tájékoztatott, hogy a többkörös egyeztetés eredményeként létrejött a megállapodás a szakszervezet fenntartott két követeléséről – az egységes üzemanyag-normarendszer megvalósításáról és a munkába járás szabályozásáról –, így elmarad a munkavállalók januárra tervezett sztrájkja.
A SZAKSZ novemberben már tartott egy figyelmeztető munkabeszüntetést, amelyhez több követelésük is társult. A bíróság ezek közül két követelés esetében minősítette jogszerűnek a munkabeszüntetést, valamint rögzítette rögzítette, hogy jogszerűen tartható a jövőben is munkabeszüntetés e két pont tekintetében. A két követelés a következő volt: a szakszervezet – egyrészt az egységes üzemanyag-megtakarítási rendszer megvalósítását és egységes üzemanyagnorma meghatározását szorgalmazta, illetve kérte a saját személygépkocsi használattal kapcsolatos költségtérítés mértének legalább 20 Ft/km összegben történő megemelését.
A friss megállapodás erre a két pontra vonatkozik.
Ennek értelmében 2023. január 1-jétől a Volánbusz a munkába járási költségtérítés mértékét az eddigi 18 forinton túl további 2 forinttal megemelte, illetve vállalta, hogy bevezeti az egységes üzemanyag-alapnormát azzal a kitétellel, hogy a gazdasági lehetőségeinek figyelembevételével továbbra is fenntartja a 80 százalékos kifizetési korlátot.
A szakszervezet elfogadta, hogy az egységesítést a munkáltató az üzleti tervben szereplő sarokszámok megtartása mellett tudja csak vállalni, ezért a vonatkozó szabályokat időről időre felül kell vizsgálnia.
A SZAKSZ eredeti sztrájkköveteléseinek nagy része a kollektív szerződés megváltoztatására irányult, ezek vonatkozásában a bíróságok megállapították, hogy nincs helye munkabeszüntetésnek.
Ezek kapcsán a SZAKSZ még hétfőn jelentetett meg egy közleményt Facebook-oldalán, amelyben leírták, a szakszervezet továbbra is kiáll a többi követelése mellett is.
Ezek egyike a munkaidő-beosztás módosításának társasági szinten egységes meghatározása, amellyek kapcsolatban a Volán rögzítette, hogy a hét napra előre közölt munkaidő-beosztást a munkáltató előre nem látható váratlan körülmény esetén legalább négy nappal korábban módosíthatja, ettől eltérni kizárólag kollektív szerződés rendelkezése esetén is csak 48 órával a munkaidő kezdete előtt lehet. Azaz a munka törvénykönyve módosításával összhangban január elsejétől jár a pótlék a 48 órán belül történő munkaidő-beosztás módosítása esetén, az egyes régiókban alkalmazott 15 és 18 óra helyett. A szakszervezet ugyanakkor továbbra is kiáll az egységes 96 órás szabály kollektív szerződésben történő rögzítése mellett, de nyitott a munkáltató javaslatára, amelyre a következő héten kerül sor.
A SZAKSZ emellett továbbra is követeli a munka törvénykönyve szerinti bérpótlék visszaállítását, amely alapján a munkaidő-beosztás szerinti heti pihenőnapra (heti pihenőidőre) elrendelt rendkívüli munkaidőben történő munkavégzés esetén száz százalék bérpótlék jár, míg a bérpótlék mértéke ötven százalék, ha a munkáltató másik heti pihenőnapot (heti pihenőidőt) biztosít.
Fenntartják azt a követelést is, ami a forgalmi kompenzációs pótlék alapbérbe történő beépítéséről és munkakörönként a minimum besorolási bérek meghatározásáról, bértarifa-táblázatban való rögzítéséről szól.
Mindezek mellett a SZAKSZ továbbra is követeli a döntéshozóktól, hogy biztosítsanak forrást a menedzsment számára ahhoz, hogy a bérek reálértéke megőrzésre kerüljön, azaz legalább húsz százalékos bérfejlesztést valósuljon meg 2023-ban.
A szakszervezet tájékoztatása szerint a MÁV-Volán csoport munkavállalóinak bérfejlesztéséről szóló tárgyalások közép és vállalati szinten is a jövő héten kezdődnek el.