Három napon át sztrájkolnak december 23 és 25 között a francia vonatjegy-ellenőrök – adta hírül a LeMonde. A lépés hatalmas költségeket jelent az ország vasúttársasága (SNCF) számára és alacsony támogatottságot élvez a francia lakosság körében is.
A kormány több tagja is igyekezett nyomást gyakorolni a vállalat vezérigazgatójára, Jean-Pierre Farandou-ra, aki végül december 22-én a koraesti órákban ült tárgyalóasztalhoz a szakszervezetekkel, hogy elejét vegye az ünnepek alatt a kalauzok mintegy fele által támogatott sztrájknak. A lap beszámolója szerint ugyan a járatsűrítéshez már késő volt, de sikerült megállapodásra jutnia a cégnek és a dolgozói érdekképviseleteknek.
A megmozdulást Emanuel Macron francia elnök sztrájk-törvény szigorítási fenyegetései után nem a szakszervezetek, hanem az azokkal párhuzamosan működő dolgozói kollektívák szervezték meg.
A vasúttársaság ajánlata a dolgozók számára egy, a kellemetlenségeket kezelő „fedélzeti-menedzser” pozíció és a jövőre tervezett 350 új munkahely létrehozása mellett további 160 jegyellenőri állás létrehozása – és a jegyellenőri illetmény 600 euróról 720-ra való emelése volt. Ezt az ajánlatcsomagot a szakszervezetek pénteken el is fogadták.
A jegyellenőrök megmozdulásai egészen 2005-ig vezethetően vissza, amikor egy kalauz megerőszakolása után a jegyvizsgálók sztrájkba kezdtek és a szakszervezetek megkerülésével a dolgozók kétharmada által aláírt petíciót nyújtottak be a helyzetük javítása érdekében. Az ellenőrök sztrájkja azért is lehet megosztó a vasúti dolgozók körében, mivel ezen a területen nem ők a legrosszabbul kereső munkavállalók. A követeléseik akkor a mozdonyvezetőkéhez hasonló illetmények és pluszjuttatások, valamint ezek nyugdíjba való beszámításai voltak.
A mostani megmozdulás ismét hosszas elégedetlenség-felhalmozás eredménye, többek között a Covid-járvány idején való normális munkarend fenntartás játszhat szerepet a fedélzeti dolgozók dühében.
„Köszönetet mondtak nekünk a járvány alatt, de nem kaptunk semmi mást”
-mondta el a LeMonde-nak egy sztrájkra készülő vasutas. Ezt fokozták a nyári kánikulában, gyakran meghibásodott légkondicionálókkal töltött munkanapok, valamint a vasúttársaság jegyvásárlási rendszerének meghibásodásai miatt az utazókkal kialakuló konfliktusok is.
A kormány minimális szolgáltatások meghatározássásának átalakítási terve után a jegyellenőrök közösségi-média felületeken (WhatsApp-on és Telegramm csetszobákban) kezdték el a mostani munkabeszüntetés megszervezését, koordinálását. A szakszervezetektől függetlenül induló kezdeményezés támogatását eleinte megtagadták a meglévő érdekképviseleti szervek, a munkáltatóval való tárgyalások előmozdítása érdekében, azonban a három nagy, a területen működő szakszervezetből kettő (a reformista CFDT és UNSA) végül beállt a dolgozók mögé.
A cég vezetésével folytatott tárgyalások után a szakszervezeteknek sikerült meggyőzniük a független jegyellenőr-kollektíva vezetőit, hogy álljanak el az ünnepek allatti munkabeszüntetéstől – azonban ők szavazásra szerették volna bocsátani tagjaik körében a kérdést – ami során a szervezkedésben résztvevő, keményebb vonalas tagok ragaszkodtak a sztrájkhoz.
Így a karácsonyi hétvégén már szinte biztosan részleges munkabeszüntetésre kell számítani a nyugat-európai ország kötöttpályás közlekedésében – azonban a tervezett szilveszteri hasonló megmozdulásról sikerült lebeszélni a kalauzokat.
(LeMonde)