Budapestet is elérte az elmúlt napokban egyre több településen tapasztalható országos üzemanyaghiány. Noha arról egyelőre nincs megbízható adatbázis hogy hol nincs üzemanyag, elsőkézből származó és az interneten fellelt beszámolók szerint úgy a vidéken mint Budapesten szinte lehetetlen bármilyen üzemanyaghoz jutni.
Az is ezt támasztja alá, hogy kollégánk Szolnoktól Budapestig egyetlen benzinkúton sem talált üzemanyagot.
Az alábbi videót pedig egy olvasónk küldte Vácról:
Vasárnap valamint hétfőn pedig több portál is közzétett összesítéseket az üzemanyaghiányról, elsősorban az olvasók tapasztalataira támaszkodva. Így tett többek között
- a Telex
- és a Totalcar is,
- a Budapesti Autósok facebook-oldala pedig a kommentelők segítségével gyűjti össze, hol és milyen üzemanyagot lehet tankolni.
A Totalcar egy frissülő térképet is készített:
A napközbeni üzemanyag-szállításokkal és az éjszakai utánpótlás-szállítással, az ezen alkalmakkor kiszállított üzemanyag mennyiségétől függően napról napra, vagy akár óráról órára változhat, hogy hol, mennyit és mit lehet tankolni.
Mindezzel együtt az összesítésekből az derül ki, hogy a hatósági áras üzemanyagok – tehát az E10-es, 95-ös oktánszámú benzin és a B5-ös dízel – szinte az egész országban hiánycikknek számítanak.
Az pedig hogy hol lehet hozzájuk jutni, teljesen esetlegesnek tűnik. Az a kép rajzolódhat ki, hogy Budapesten kisebb a hiány, ugyanakkor a fővárosból is számos kútról jelentenek ellátási zavarokat. Ami újdonság az elmúlt napokhoz képest, hogy a prémium üzemanyagok, vagyis a 100-as benzin és a nem hatósági áras dízel is egyre több kúton fogy ki úgy vidéken, mint Budapesten.
Az üzemanyaghiányt szerkesztőségünknél is tapasztaltuk, a közelben két benzinkút is van. Az egyiken prémium benzinen kívül semmilyen üzemanyag nem volt.
Míg a másikon reggel nem lehetett kapni semmit – mikor délután visszanéztünk, akkor viszont épp érkezett egy üzemanyag-szállítmány, az autósok pedig hosszú sorokban álltak a benzinért és a dízelért.
A Gólya Futárszolgálat munkatársaitól – akik egész nap a várost járták biciklivel – úgy értesültünk, hogy több helyen is láttak nagyobb sorokat, és olyan esettel is találkoztak mikor a több kilométeres sor mellett autósok a szembeforgalmi sávban próbáltak haladni, balesetveszélyes helyzeteket előidézve.
Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu ügyvezetője a hvg.hu-nak nyilatkozva elmondta, hogy a kutak negyedén tapasztalható készlethiány (az olvasói beszámolók és saját tapasztalataink alapján ennél rosszabb a helyzet, bár ezt nem lehet hivatalos statisztikákhoz hasonlítani).
A lap szerint az üzemanyaghiánynak komplex okai vannak: az árstopok miatt a lakosság több üzemanyagot vásárol mint korábban: az év első tíz hónapjában 26,1, de októberben is csaknem húsz százalékkal többet fogyasztottak összességében az egy évvel korábbihoz képest. Eközben viszont épp az árstopok miatt nem éri meg üzemanyagot importálni, hisz a beszerzési ár alatt kellene értékesíteni – ezért az import gyakorlatilag teljesen megszűnt.
De talán még ez sem lenne akkora baj, ha a százhalombattai olajfinomító teljes kapacitáson működne, de az üzem már augusztus óta mindössze 55 százalékos kapacitáson működik karbantartás miatt. Miután a múlthéten egy váratlan hiba miatt nem sikerült, a MOL tervei szerint ezen a héten emelik vissza a termelés volumenét a teljes kapacitásra.
Ráadásul a stratégiai készletet is fel kellett tölteni. Ehhez jelenleg nem nyúlhat hozzá a kormány, ugyanis csak vis maior helyzetekben kezdhetik elhasználni, a jelenlegi pedig nem számít annak.
A kormány álláspontja pedig az M1 Híradójában hangzott el. E szerint az egész Európai Unióban várhatók ellátási problémák, miután december 5-én életbe léptek az orosz olajat érintő legújabb szankciók, aminek jegyében
- az uniós országok nem importálhatnak tengeri úton olajat, így csak a vezetékes szállítás marad,
- az EU, Ausztrália és a G7 országok csak 60 dollár/hordó ár alatt értékesített orosz olaj kereskedelmében vesznek részt.
Vagyis EU-s tankerek és biztosítók nem vesznek részt ilyen ügyletekben, ami Oroszország számára jelentősen megnehezíti az olajexportot az unión kívüli országokba is. Ugyanakkor, ahogy az M1 híradójában is elhangzott, Oroszország gőzerővel építi ki tankerflottáját, hogy megkerülje ezt a problémát.
Noha a környező országok ellátási problémái Magyarországra is hatással lehetnek az elmúlt hónapokban, a frissen életbeléptetett embargós szabályok még nem kellene hogy hatással legyenek az itthoni kínálatra. Az már annál inkább hatással van rá, hogy az ukrajnai infrastruktúrát ért támadások miatt az elmúlt hetekben a Barátság kőolajvezeték sem üzemel teljes kapacitáson, és várhatóan továbbra sem fog.
Magyarországon tehát várhatóan az elkövetkezendő hetekbenú továbbra is időszakos üzemanyaghiányokkal kell számolnunk, a hvg-nek megszólaló szakértők szerint ugyanakkor az üzemanyag-ársapka eltörlése segíthetne megoldani a problémákat.
Legalábbis az ellátás terén – újra megérné importálni, így a magyarországi üzemanyagárak vélhetően a környékbeli országok szintjén stabilizálódnának – a Barátság vezetéken érkező olajat használó MOL pedig busás haszonra tehetne szert.
Egyes társadalmi csoportoknak ugyanakkor súlyos érvágást jelentene az üzemanyagárstop eltörlése; a magyar vidék ugyanis durván üzemanyagfüggő. Az alacsony jövedelmű társadalmi rétegek is erősen rá vannak utalva az autózásra, ugyanis a kistelepüléseken jellemzően rosszak a tömegközlekedési lehetőségek; az ökölszabály szerint minél kisebb egy település, a rendszer annál inkább az egyénre terheli a közlekedésszervezést és -finanszírozást.
Ez pedig akár az üzemanyaghiány miatt nem jutnak üzemanyaghoz a benzinfüggő vidék lakosai, akár az árak szállnak el annyira hogy nem lesz pénzük tankolni, súlyos társadalmi következményekkel járhat, amire a kormánynak és az önkormányzatoknak vélhetően közösen kell majd megoldást találniuk, közlekedési támogatást vagy alternatívákat kidolgozniuk.
Az üzemanyaghiány és az üzemanyagdrágulás társadalmi következményeivel az elkövetkező hetekben részletesebben is foglalkozunk majd a Mércén.