30 harmadik országból érkező dolgozót foglalkoztatnak a makói Continentalnál – ezt a gyárigazgató ismert el a Makói Városi Televízió kérdésére. Szűrszabó Levente szerint ennek egyik oka az, hogy a közelben nem találnak számukra megfelelő munkaerőt,másrészt pedig „az autópiac növekvő igényei miatt gyorsan kellett cselekedniük”, év végére ugyanis egyre több megrendelés érkezett a céghez.
A gyárvezető szerint a cég mindent megtett, hogy helyieket alkalmazzon, ám mint mondta, nem volt sikeres a célzott, helyi toborzókmapányuk. „Sajnos azt tapasztaltuk, hogy nem volt elégséges a kampány, nem tudtunk elegendő számú munkavállalót felvenni a céljaink eléréshez”. A helyi tévé riportjából az derül ki, hogy elsősorban „fiatal, erős férfiakat” keresett a cég, de tapasztalatuk szerint ilyenből kevés van a helyi munkaerőpiacon.
Szűrszabó megerősítette azokat a helyi értesüléseket is, melyek szerint indonéz munkavállalók érkeztek a céghez. Az igazgató szerint összen 30 ilyen dolgozó van most a makói Continentalnál, akik a „tanulmányaik befejezéséhez szükséges szakmai gyakorlatukat” végzik. A makói tévé kérdésre,miszerint ugyanolyan feltételek mellett dolgoznak-e az indonéz munkavállalók, mint a helyiek, Szűrszabó igennel válaszolt.
A Makói Gumiipari Szakszervezet saját Facebook-oldalán szólt hozzá a tévériporthoz. Szűrszabó nyilatkozatát így kommentálták:
„Annyit érdemes megjegyezni az igazgató által elmondott ugyanolyan feltételről, hogy a vállalat senkinek nem fizeti a rezsi számláját. A külföldieknek szállást biztosítanak, külön utaztatják őket, tolmácsot foglalkoztatnak melléjük. Azért az érdekes, hogy több 20-26 éves munkaviszonnyal rendelkező munkaviszonyát szüntették meg kb. egy hónap leforgása alatt”.
A Mérce is megírta, hogy korábban a gyár korábban milliárdos vissza nem térítendő támogatást kapott a kormánytól, melyért cserébe többek között azt is vállalata, hogy nem épít le dolgozókat, és létszámot bővít. Ennek ellenére a Continental inkább visszafizette ezt a pénzt, csak, hogy ne kelljen újabb munkavállalókat alkalmaznia.
A szakszervezet erről azt mondja: „Nem az államnak kellett volna visszafizetni a támogatást , hanem vonzó munkahelyet és körülményeket kellett volna teremteni. Több volt munkatárs is visszajött volna dolgozni a gyárba, de sajnos visszajelzésre se méltatták őket.”
A Makói Városi Televízió azt követően kérdezte a makói gyár igazgatóját, hogy a helyi Fidesz elnöke, Czirbus Gábor sajtótájékoztatón arról beszélt, sokan keresik meg azzal, hogy a Continental nem vesz fel újabb dolgozókat, inkább olyan munkavállalókat kölcsönöz, akikre teljesen más munkajogi szabályok vonatkoznak. Azok a helyiek, akik mégis jelentkeznének a gyárba, Czirbus szerint arra panaszkodnak, hogy semmilyen visszajelzést nem kapnak. A fideszes politikus a sajtótájékoztatón arról beszélt, a makói vagy környékbeli korábbi Continental-dolgozók rosszul viselik, hogy az ő helyüket olyan munkavállalókkal töltik fel, akiknek Szeged-Makó viszonylatban utaztatást, szállást, a munkahelyen pedig tolmácsot is finanszíroz a cég.
Érdekesség, hogy a Fidesz a makóiak védelmében lényegében az ellen a szabályozás ellen küzd, amelyet országos szinten saját maga hozott: A negyedik Orbán-kétharmad első intézkedései között egyszerre lazította tovább a munkaerő-kölcsönzés eddig sem túl szigorú szabályait, és a szabadon kirúgható kikölcsönzöttek körébe egyre több külföldi pl. ukrajnai, indiai stb. vendégmunkást vont be.
A makói Continental ügyeiről 2020 vége óta számolunk be rendszeresen, amikor is a cég a egyoldalúan felmondta a kollektív szerződést. 2021 februárjában sztrájkbizottság alakult, és a dolgozók többször is letették a munkát. Ezt követően a szakszervezet arról számolt be, hogy a sztrájkban résztvevőket elbocsátották vagy lehetetlen munkakörülmények között dolgoztatták őket. A történtek hatására Lázár János fideszes országgyűlési képviselő javaslatára az önkormányzat együttműködési szerződést írt alá a szakszervezettel, és anyagi támogatást nyújtott a károsultaknak.