Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Tényleg a balesetet elszenvedők fizessenek a légimentésért Nyugat-Magyarországon?

Ez a cikk több mint 1 éves.

Magyarország nyugati régiója – Győr, Mosonmagyaróvár, Sopron és Szombathely térsége – nem rendelkezik valódi mentőhelikopteres lefedettséggel, azaz körülbelül nyolcszázezer ember számára nem biztosított a sürgősségi légimentés. Hatótávon kívül esik az M1-es autópálya majdnem teljes kisalföldi szakasza, a Rábától nyugatra eső területek, így számtalan település, köztük az ország leglátogatottabb fürdővárosai közé tartozó Bük és Sárvár is. Van, aki magáncéges megoldással orvosolná a problémát, azonban Németh Martin nyugat-dunántúli polgár azért kampányol, hogy mindenki számára elérhető, állami ellátás legyen – úgy, ahogy az Magyarország más területein már biztosított.

Nyugat-magyarországi piaci rés

A sürgősségi ellátásban, mentésben jelenleg 15 perc a nemzetközileg elfogadott kiérkezési idő, amin belül az elkezdett beavatkozás, újraélesztés esetén még jó túlélési esélyekre lehet számítani. Azonban mivel Nyugat-Magyarország nem rendelkezik légimentő bázissal (a legközelebbi bázisok Sármelléken és Balatonfüreden találhatóak), ezért ebben a régióban nem beszélhetünk sürgősségi légimentésről. A Nyugat.hu beszámol egy olyan esetről például, amikor egy crossmotoros mentése 15 perc helyett körülbelül egy órába került.

Ugyanebben a cikkben fel van kínálva (szó szerint) a megoldás is: Dr. Túri Péter leendő vállalkozása, a Sky CU Air Ambulance Club, amelyet azután alapított a korábban légimentéssel foglalkozó szakember, hogy megelégelte a várakozást az állami megoldásra. Túri cége „havonta egy pizza árából” biztosítana sürgősségi ellátást a „tagoknak”. Kevésbé megkapóan megfogalmazva: ha baleset ér minket, évente 98 euróért (jelenleg 39 ezer forint) Túri Péter helikopterei kedvezményesen, de a prémium kategóriában (évi 198 euróért – 79 ezer forintért) díjmentesen mentenek meg minket. A csomagokat cégeknek, sőt településeknek, önkormányzatoknak is árulná a vállalkozó.

„Ha a régióban élő nyolcszázezer ember partnerük lesz ebben, akkor egy év múlva már nagyobb biztonságban lehetünk” – írják.

Kép: Kozma András, Németh Martin

Máshogy látja a kérdést Németh Martin, lapunknak nyilatkozó Észak-Vas megyei lakos, aki azért kampányol, hogy állami megoldás szülessen a problémára.

Németh szerint ugyanis az nincs rendben, hogy csak azoknak jár esély a túlélésre, akik fizetnek érte.

„A privát megoldás, amit nem is neveznék megoldásnak, csak plusz terheket rak azokra az emberekre, akik egyébként TB-ellátásra jogosultak – és ők még a szerencsésebbek, hisz sok ember kiszorul az állami egészségügyből is. Mindeközben az egyre erősödő szociális válság még nehezebbé teszi az állampolgárok mindennapjait, azokét, akik így is egyre többször kényszerülnek magánegészségügyi szolgáltatásokat igénybe venni, sokszor anyagi lehetőségeiket meghaladó mértékben.”

„Ami az egészségügyben egy magáncég számára piaci rés, az a magyar állampolgárok számára veszélyt jelentő szakadék.”

Kampány az állami légimentésért

Németh Martin szerint tehát a mentés állami feladat, így fogalmaznak maguk a légimentők is küldetésükben. Sajnos vannak hasonló foltok az ország többi részén is, de ekkora mint Nyugat-Magyarországon, nincs még egy az aktivista szerint, épp ezért fókuszál erre a régióra. Első lépésként írt a térség összes országgyűlési képviselőjének, ez tíz képviselőt jelent, nyolc kormánypártit és két ellenzékit.

„Először Balassa Péter (Jobbik) képviselő úrtól kaptam választ, később hozzá csatlakozott Brenner Koloman (Jobbik) országgyűlési képviselő. Velük személyesen is találkoztam Répcelak városában, élőszóban is kifejezték támogatásukat. Bízom benne, hogy előbb vagy utóbb a többi képviselő is beáll majd a javaslat mögé.”

Balassa Péter a parlamentben felszólalást is intézett a témában, valamint költségvetési módosítást fog benyújtani. Egy új légimentő bázis körülbelül 2 milliárd forintba kerülne, szóval nem lenne jelentős tétel a július közepi zárószavazáson eldöntendő új költségvetésben – ekkor fog kiderülni, hogy Németh kampánya sikerrel jár-e.


Habár a kormánypárti képviselők még nem vették fel a kapcsolatot az aktivistával, egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy ők is beállnak az ügy mögé. Németh szerint például 2014-ben Sárváron már tervbe vették, hogy ott épüljön légimentő bázis. A beruházás ugyan nem valósult meg, de a helyi fideszes polgármester támogatta volna. Az ügyet nehezíti, hogy meglehetősen zavaros, melyik felálló állami szervhez tartozik: Lázár Jánoshoz  (Építési és Beruházási Minisztérium), Navracsics Tiborhoz (Területfejlesztési miniszter) vagy Pintér Sándorhoz (Belügyminisztérium – egészségügy).

Németh akkor sem adja fel, ha a költségvetési zárószavazáson végül nem kerül be a javaslata, mindent meg fog tenni azért, hogy minél több lakos és képviselő értesüljön a problémáról.

„Megkeresem a térség összes városának vezetőjét, ellátogatok környékbeli településekre. Több polgármestertől kaptam már támogató jelzést, remélem, ez is eljut a régió országgyűlési képviselőihez, és a költségvetés júliusi zárószavazásán nem lesz kérdés, hogy támogatják-e a módosításról szóló javaslatot, a légimentő bázis megvalósulását. Ha most nem érek célt, megyek tovább, mert meggyőződésem, hogy nem csak azoknak jár esély a túlélésre, akik fizetnek érte.”

Frissítés 07. 14.: Cikkünk közlése után megkereste a szerkesztőséget Túri Péter, aki álláspontját a szöveg tervezett folytatásában részletesebben kifejti majd a Mércének.