A szülők egy részének a mai napig megoldhatatlan a gyermeke otthoni tanítása, miután a járávány alatt magukra maradtak a tanárok az online oktatás megszervezésével, amelyben sok esetben sem az iskola, sem a fenntartó nem segített nekik a pedagógusoknak és a szülőknek – ez derült ki a Civil Kollégium Alapítvány (CKA) által végzett felmérésből, amelyet pedagógusok és szülők körében végeztek az online oktatásról. Az eredményekről a szervezet a Facebookon posztolt, valamint szerkesztőségünknek eljuttatott közleményében is beszámolt.
A CKA Láncreakció oktatási csoportja arra volt kíváncsi, milyen segítséget kaptak a pedagógusok az iskolától és a fenntartótól az online oktatásra való átállás során a két éve tartó járványhelyzetben, és hogyan értékelik a szülők a digitális oktatást.
A szakértőkből, közösségszervezőkből és érintettekből álló munkacsoport összesen 239 pedagógust és közel ugyanennyi szülőt kérdezett meg.
Bár a felmérés nem reprezentatív, a CKA szerint beszédes látlelete a pandémia alatt kialakult oktatási helyzetnek.
A pedagógusok többsége (62 százalékuk) állította, hogy semmilyen szakmai segítséget nem kapott az iskolától az online oktatás megszervezéséhez. Úgy tűnik, az iskolák fenntartói még kevésbé voltak támogatók: a tanárok csupán 8 százaléka számíthatott rájuk.
Mindeközben a digitális tanításra való átállás rengeteg pedagógus számára okozott nehézséget: minden harmadik tanár – saját bevallása szerint – nem tudja, hogyan kell képernyőre írni egy online órán, hogy információt szemléltessen a gyerekek számára, 9 százalékuk pedig a képernyőt sem képes megosztani. A tanároknak csupán a fele kapott laptopot az iskolától, hogy részt vehessen az online oktatásban, közel 40 százalékuk a saját eszközét használja.
Minden hatodik szülő (17 százalék) jelezte, hogy nem tud megfelelő körülményeket biztosítani gyermeke számára a nyugodt tanuláshoz és a szülők fele úgy gondolja, hogy gyermeke lemaradt a tananyaggal az online oktatás alatt.
A kutatási beszámoló szerint a tananyag követése sem egyszerű a szülők számára. Bár a hiányzások során ez eddig is nehézséget okozhatott, a járvány óta többet maradnak otthon a gyerekek karantén vagy betegség miatt. A kutatásban résztvevő szülők csupán 20 százaléka tudja a Krétán keresztül követni a tananyagot. Minden harmadik szülő inkább egy másik szülőtársától kér segítséget, a classroom felületről pedig csak minden tizedik család tud tájékozódni.
„Hiába telt el lassan két év a járvány kezdete és három év a kormány által kidolgozott Digitális Oktatási Stratégia megvalósításának kezdete óta, 2022 küszöbén, a pandémia kellős közepén, valódi segítség híján még mindig vannak iskolák és családok, ahol problémát okoz az online oktatásra való átállás”
– szól a CKA konklúziója.
„A felmérés egyik legnagyobb tanulsága, hogy a pedagógusok és a családok is magukra vannak hagyva a pandémiával és az abból fakadó új oktatási helyzettel. Vannak gyerekek, akik már 6-8 évesen lemaradnak a tananyaggal, ami szinte behozhatatlan hátrány. Ha az ígért dátumra megvalósult volna a kormány Digitális Oktatási Stratégiája, ha a felesleges tanfolyamok helyett a tanárok valódi felkészítést kaptak volna az online oktatásra, ha korszerű eszközparkkal rendelkeznének az iskolák, ha a hátrányos helyzetű gyerekeknek is lenne esélyük bekapcsolódni egy online órába, enyhíthető lenne ez a kár. A negyedik hullám kellős közepén ez a téma még csak be sem kerül a politikai közbeszédbe, szülői Facebook-csoportok keretein belül marad. A felméréssel egy szakmai és politikai párbeszédet kívánunk elindítani” – mondta Jász Krisztina, a Láncreakció szakmai tanácsadója.