Rövid időre enyhíti a külföldi kamionsofőrök vízumszabályait a brit kormány, miután a sofőrhiány már a lakossági élelmiszer- és üzemanyagellátásban is fennakadásokat okoz, adja tudtul a Guardian.
A pénteken hozott intézkedést az indokolta, hogy immár a benzinkutak üzemanyag-ellátása is akadozni kezdett, ami a hétvégén pánikszerű üzemanyag-vásárlásokat okozott.
Az általános sofőrhiány közben pedig ismét sztrájk készülődik: a minap az építőipart és a vegyesboltokat ellátó két szállítmányozó vállalat is jelezte, hogy az elégtelen munkakörülmények miatt munkabeszüntetést terveznek.
Amikor az ellátási lánc megszakad
A brit kamionsofőrök sztrájkkészültsége március óta folyamatos. A hivatásos szállítmányozókat összefogó Professional Drivers Protest Group sztrájkfelhívása legutóbb ahhoz vezetett, hogy a brit kormány a hadsereget is mozgósította.
A teherautó-sofőrök augusztus 23-ra tervezett országos sztrájkja miatt ötnapos készültséget rendelt el azoknak a katonáknak, akik tehergépkocsi-vezetői engedéllyel bírnak.
A katonáknak készen kellett állniuk arra, hogy a Rescript-hadművelet részeként feladatokat lássanak el az Egyesült Királyság legnagyobb elosztóközpontjaiban. A kormány arra készült, hogy akár 23 ezer katonát is mozgósítsanak.
A kormány legutóbbi intézkedései után a szakszervezeti vezetők arra figyelmeztettek, hogy a bérviták a brit gazdaság számos részét sújtó, a nehéz tehergépkocsi-vezetők hiánya miatt kialakult ellátási válság elmélyülésének kockázatával járnak. A szállítmányozó vállalatok évek óta alulfizetik a személyzetet és rossz munkakörülményeket kínálnak.
„Nincs sofőrhiány. Olcsó sofőrökből van hiány”
A teherautó-sofőrök ezért összeállítottak egy követeléslistát, amelyben többek között 15 fontos órabér-minimumot, 45 órás munkahetet és túlóradíjat követelnek. Szorgalmazzák, hogy büntessék meg azokat a vállalatokat, amelyek nem engedélyezik, hogy a sofőrök igénybe vehessék a vezetés ideje alatt az illemhelyet és meghatározott időközönként pihenőt tarthassanak.
A sofőrök a Facebookon is hangot adtak a dühüknek. Egyikük úgy látja, hogy: „Nincs sofőrhiány. Olcsó sofőrökből van hiány. Az Egyesült Királyságban 3,7 millió olyan sofőr van, aki a hosszú munkaidő, a rossz bérek és az életmód miatt nem vállalja a tehergépkocsivezetést”.
„Mindenki úgy bánik veled, mintha senki sem lennél, és senki sem törődik veled. Ugyanazok a bérek, mint 15 évvel ezelőtt. A cégek arra kényszerítik a sofőröket, hogy abnormális terhelés alatt dolgozzanak; 24 óra egy munkanap; 13-15 órás műszak; 1,5 óra utazás a munkahelyre és haza… aztán már csak 5 óra marad alvásra…” – írta a munkakörülményekről egy másik munkás.
A pénteken bejelentett intézkedés azonban néhány ezer jelentkezőre terjed ki, és csak karácsonyig lesz érvényben. A szakmai szervezetek szerint ez az intézkedés nem oldja meg a sofőrök problémáit. Arra intenek, hogy az ellátási láncok összeomolhatnak, s megismétlődhet az 1979-es nagy sofőrsztrájk.
Akkor 1,7 millió munkavállaló sztrájkolt a James Callaghan vezette munkáspárti kormány ellen, amely a Nemzetközi Valutaalap nyomására bérkorlátozást vezetett volna be. A munkások tüntetése után erről letett a kormányzat.
(Guardian, Magyar Narancs, Mérce)