Az elmúlt hetekben több nagy-britanniai étteremláncnak változtatnia kellett szokásos étlapján, mert az országban hiány lépett fel egyes élelmiszerekből. Még a McDonald’s is levett néhány tételt a menüjéről élelmiszerhiányra hivatkozva, a British Petroleum pedig több benzinkutat bezárt üzemanyag híján és az ország mind a huszonkettő IKEA áruházában hiány lépett fel matracokból. A listát lehetne folytatni… Azonban elsősorban nem maguk a javak, hanem az a 100 ezer, zömében kelet-európai kamionsofőr hiányzik a brit gazdaságból, akik a pandémia és a Brexit hatására hagyták el az országot.
A pandémia kezdetén több tízezer kamionsofőr vendégmunkás tért haza, akik a járvány lecsillapodása után sem mentek vissza. A kelet-európai kamionsőförök hazamenetele megdrágította és megnehezítette a fuvarozást. Ez a probléma nem csak az Egyesült Királyságot érinti Európában, de a Brexit után fennálló határellenőrzések és az ebből adódó bizonytalanság miatt a szigetországban jelentkezik a kamionsofőrök hiánya a leginkább.
Már a koronavírus-járvány előtt 60 ezer kamionsofőr hiányzott a brit gazdaságból; innen tudható, hogy a nagyarányú sofőrhiányt együttesen okozta a Brexit és a járvány. A Brexit okozta káoszt és bizonytalanságot jól érzékelteti az a tény, hogy az elmúlt évben az Egyesült Királyságban – a Brexit-megállapodásnak egyébként ellentmondva – gyakran uniós állampolgárokat is kitoloncoltak vagy megtagadták tőlük a határátlépést. Nem csoda tehát, hogy a határellenőrzések a kamionsofőröket is eltántorították a szigetországba érkezéstől. Ráadásul a kamionsofőrök többségét nem a ledolgozott órákért, hanem a megtett kilométerekért fizetik meg, az ellenőrzések miatt pedig gyakran több órás sorok alakultak ki a brit utakon, ami szintén visszatartó erővel bírt a kelet-európai vendégmunkásokra. Elemzők szerint a sofőrök hiányához hozzájárulhatott a font meggyengülése is az euróval szemben.
A hiány miatt a brit kormány 9 óráról 11-re emelte a kamionsofőrök munkaidő-limitét, ami a kormány kritikusai szerint növeli a balesetek kockázatát és amúgy sem jelent hosszú távon megoldást a problémára. A cégek magasabb fizetéssel igyekeznek bevonzani új munkavállalókat, de sokan attól félnek, hogy a megdrágult fuvarozás be fog épülni a termékek árába.
Az iparágak vezetői szerint a jelenlegi trendek alapján a probléma 2022-re sem oldódhat meg és a karácsonyi fogyasztást is jelentősen csökkentheti, amikor sok iparág bevételeinek javát termeli. Eközben a kormány közvetítésével a húsipar foglyokat készül alkalmazni az elmaradó kelet-európai húsipari vendégmunkások helyébe.